Ballard představil
novou generaci palivových článků pro těžká vozidla
19.10.2018 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který
představuje světovou špičku ve svém oboru, prezentoval v září 2018
novou řadu svých palivových článků, označovanou jako
FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v německém
Hannoveru. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká
elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily,
manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují
provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků.
Oproti předchozí generaci palivočlánkových jednotek Ballard nabízí
FCgen®-LCS (viz obrázek vpravo) zejména následující důležitá zlepšení.
Nižší náklady v důsledku zlepšené konstrukce: Výrobce předpokládá, že
celoživotní náklady této generace palivových článků budou oproti svému
předchůdci o 40 % nižší.
Velmi dlouhá doba života: Výrobce předpokládá 30 tisíc provozních
hodin. To by například při nepřetržitém šestnáctihodinovém provozu
palivočlánkového autobusu každý den v roce odpovídalo více než pěti
letům životnosti, což je srovnatelné s trakčními bateriemi eletrobusů.
V praxi to bude více – takovýto zcela nepřetržitý provoz je pouze
hypotetický.
Větší hustota energie: Výrobce předpokládá zvýšení hustoty energie
palivočlánkové jednotky o 33 %, což se příznivě promítne do snížení
objemu palivočlánkové jednotky při daném požadavku na výkon.
Nižší teplota, při níž palivový článek může nastartovat: Výrobce udává
hodnotu –25 °C. To řeší problém palivočlánkových vozidel v mrazivém
počasí.
Větší tolerance vůči vysokým teplotám: Výrobce udává hodnotu až 85 °C.
To především snižuje nároky na chlazení palivočlánkových jednotek.
Zjednodušená systémová integrace: Palivočlánkovou jednotku lze
sestavovat z různého počtu jednotlivých vodíkových článků, pohybujícím
se v rozmezí od 20 do 220 článků. Konstrukce jednotky a jejích rozhraní
umožňuje její snazší zabudování do vozidla.
Udržitelnost: Nová generace palivočlánkových jednotek používá mj.
nízkonákladové uhlíkové desky a je schopná recyklovat katalyzátor z
použitých palivových článků.
Ballard i nadále nabízí plnou technickou podporu uživatelům současné
generace svých palivových článků.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Obrázek © Ballard
Další informace zde
Přečtěte
si také:
17.10.2018 Po důležitém milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci
2018 – začala
na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na
100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven,
Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly
dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint.
Celý článek zde
S cestujícími bez
strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční
společnost má plány na bezobslužný provoz
21.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah –
linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000
km.
Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR
East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018.
Celý článek zde
1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové
elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní
přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na
světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s
cestujícími. Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu jsou založeny
na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla
nahrazena palivočlánkovou. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku
se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od
kanadské firmy Hydrogenics.
Celý článek zde
28.3.2018 Po
záchranné
službě ve skotském Aberdeenu
má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Toyota Mirai je palivočlánkový
sedan poháněný synchronním
elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW.
Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o
výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa.
Celý článek zde
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde