FuelCell Energy:
submegawattové stacionární palivočlánkové zdroje na zemní plyn a
bioplyn také pro evropský trh
31.7.2019 Americký výrobce stacionárních palivočlánkových jednotek FuelCell
Energy není čtenářům našeho portálu jistě neznámý – zajímavosti z
úspěšného provozu jeho palivočlánkových elektráren a kogeneračních
jednotek průběžně sledujeme, viz například nedávné poznatky z
palivočlánkové kogenerace v korejském Inčchonu. Až dosud se
však tento výrobce zaměřoval především na americký a asijský trh. V
červenci 2019 oznámil odborné veřejnosti, že své submegawattové
palivočlánkové jednotky řady SureSource 250 a SureSource 400 o výkonech
250 a 400 kW opětovně nabídne také na evropském trhu.
Palivočlánkové jednotky od FuelCell Energy řady SureSource (viz foto),
využívané jako zdroj pro palivočlánkové elektrárny a kogenerační
stanice, používají palivové články typu (MCFC). Jejich
elektrolytem jsou tavené uhlíkaté sloučeniny – tedy tavená směs
uhlíkatých solí rozpuštěná v porézní, chemicky inertní keramické
matrici. Protože jde o vysokoteplotní palivový článek, pracující při
teplotách 600 °C a vyšších, není nutno u jeho elektrod používat jako
katalyzátor vzácné kovy, což významně snižuje jeho pořizovací náklady.
Vstupním médiem je nejčastěji zemní plyn, případně bioplyn, jejichž
energetickou složkou je metan. Z něho při endotermní reakci s vodní
párou za vyšších teplot (tzv. reformováním) vzniká směs CO a vodíku, ze
kterého se dále elektrochemickou reakcí vyrábí elektřina, podobně jako
u palivových článků používajících jiné druhy elektrolytů. Energetická
účinnost tohoto typu palivočlánkových energetických jednotek se
pohybuje v rozmezí 43 – 47 %. Protože se zde elektřina vyrábí z plynu
elektrochemickou cestou, nikoli spalováním v tepelných strojích (ať již
jakýchkoliv), je takováto palivočlánková energetická jednotka prakticky
bezemisní – kromě redukce skleníkových plynů neprodukuje téměř žádné
oxidy síry, oxidy dusíku ani pevné částice.
Palivové články pro submegawattové jednotky řady SureSource 250 a
SureSource 400 určené pro evropský trh jsou vyráběny v mateřském závodě
v americkém státě Connecticut a sestavovány do systémů v závodě
FuelCell Energy v německém Taufkirchenu.
Tyto palivočlánkové jednotky jsou přednostně určeny pro použití
bioplynu jako vstupního média, a cílí tedy především na čističky
odpadních vod a různé zdroje biomasy, jako skládky se skládkovým plynem
nebo také pivovary.
Jak zmíněno v úvodu, nejde o první, nýbrž o opětovný vstup FuelCell
Energy na evropský trh. Od roku 2018 slouží například jeho
palivočlánková jednotka v hotelu Radisson ve Frankfurtu nad Mohanem s
disponibilitou přesahující 90 %. Palivočlánkové jednotky vlastní
energetická společnost E.ON a provozuje dceřiná společnost výrobce
FuelCell Energy Solutions, GmbH na základě desetileté smlouvy o nákupu
energie. Výroba elektřiny z těchto zdrojů má v Německu nárok na 60 %
slevu z poplatků za obnovitelnou energii, a její cena je tudíž
konkurenceschopná ceně elektřiny nakupované z veřejné sítě.
Kromě rozšiřování své působnosti na německém trhu nyní cílí FuelCell
Energy také na trhy distribuované výroby elektřiny v Itálii, Velké
Británii, zemích Beneluxu, Francii a Španělsku.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © FuelCell
Energy
Další informace zde
Přečtěte
si také:
15.7.2019 V jihokorejském městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové
metropoli, ležící nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy
od konce června 2018, 20MW palivočlánková kogenerační jednotka pro
výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu
považuje za velmi úspěšný jak její dodavatel, tak energetická
společnost, jíž kogenerační jednotka patří.
Celý
článek zde
16.5.2019 Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát
Connecticut) park palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu 14,9 MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem
palivočlánkových jednotek je americký výrobce FuelCell Energy.
Vlastníkem je elektrárenská společnost Dominion Energy, pro niž byl
tento park provozován na smluvním základě. V polovině května 2019, tedy
zhruba ve třetině standardní patnáctileté smlouvy o nákupu elektřiny s
Connecticutskou distribuční společností, dochází k významné organizační
změně: FuelCell Energy odkoupil palivočlánkový park do svého
vlastnictví.
Celý
článek zde
6.5.2019 Dvousettisícové průmyslové a zemědělské kalifornské město San
Bernardino, jinak též důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo
jiné první restaurací McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo
na své konto další zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou.
Podobně jako například americké město Tulare se rozhodlo
zužitkovat bioplyn z čističky odpadních vod formou palivočlánkové
kogenerace. Městská vodárenská společnost City of San Bernardino
Municipal Water Department (SBMWD) za tím účelem zahájila energetický
projekt využívající 1,4MW palivočlánkovou jednotku SureSource 1500™ od
amerického výrobce FuelCell Energy.
Celý
článek zde
FuelCell Energy uvedl
do provozu energetickou jednotku s SOFC palivovými články
23.4.2019 Americký výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell
Energy není čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho
projekty pro městskou energetiku a další veřejné služby,
včetně například možnosti využití skládkového plynu pro bezemisní
výrobu elektřiny a vodíku. Začátkem
dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v Pensylvánii
nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro výrobu
elektřiny, využívající technologii pevných oxidů – SOFC.
Celý článek zde
Skládkový plyn jako
zdroj elektřiny i vodíku pro palivočlánková vozidla
10.1.2019 Skládkový
plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako
významným rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také
zdroj vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické
realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku
2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým
výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě
Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.
Celý
článek zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde