|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Nechtěný důkaz z Paříže: náhrada veřejné dopravy mikromobilitou vede k nárůstu nehod27.12.2019 Mikromobilita, tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována za důležitou součást čisté městské mobility. Představuje však také řadu rizik, jak poukázala mimo jiné příručka americké National League of Cities (NLC). O nechtěný důkaz bezpečnostních rizik mikromobility se postarali stávkující zaměstnanci veřejné dopravy v Paříži v prosinci 2019. Náhrada nefungující veřejné dopravy mikromobilitou totiž vyústila v patrný nárůst nehod jejích uživatelů. Stávka zaměstnanců v dopravě, která začala v prvním prosincovém týdnu 2019, ochromila veřejnou městskou dopravu. Ve více než dvoumiliónové Paříži, centru dvanáctimiliónové aglomerace, zůstalo kompletně uzavřených devět z celkem čtrnácti linek metra, vyjelo jen několik příměstských vlaků RER. Autobusová doprava byla zajištěna z 60 procent. Tolik zprávy z českých médií. Je zřejmé, že masa cestujících, kteří tak přišli o možnost cestovat hromadnou dopravou, vyhledávala jiné příležitosti. Těmi se stala kromě jiného právě mikromobilita. Bohužel i s nepříjemnými důsledky. Podle francouzského ministerstva vnitra došlo během prvních dvou týdnů v prosinci 2019 k 131 nehodám bicyklů a koloběžek, což představuje 31% nárůst oproti srovnatelnému průměru v měsíci před začátkem stávek. Ve stejném období vzrostl o 26 % počet zranění oproti průměru. Sedmnáct lidí, opět nadprůměrný počet, přitom bylo hospitalizováno. Není cílem tohoto článku hodnotit odpovědnost iniciátorů a účastníků stávky za tyto důsledky. Z uvedených hodnot je nicméně zřejmé, že náhrada veřejné dopravy mikromobilitou (ať už k ní vede cokoli) má vážné dopady na bezpečnost dopravního provozu. Je to o důvod víc, proč by se mikromobilita neměla stát alternativou k veřejné dopravě a v tomto duchu by měla být směrována i politika měst ve vztahu k mikromobilitě. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Další informace zde a také zde Přečtěte si také: swa Mobil-Flat: městská mobilita za paušální cenu začíná v Augsburgu6.11.2019 Koncept „mobilita jako služba“ (MaaS) zaznamenal pozoruhodný milník v třísettisícovém bavorském Augsburgu: Od listopadu 2019 lze v tomto městě, jako prvním v Německu, za jednotný měsíční paušál cestovat různými druhy dopravy – městskou hromadnou dopravou, sdílenými automobily (carsharing) nebo na sdílených bicyklech (bikesharing). Bezpečnost především: pokutu 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) zaplatí v Nizozemí cyklista za jízdu s mobilem v ruce13.8.2019 Jak se říká, když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém. Platí to dvojnásob tam, kde jsou ve hře zdraví a životy lidí. Tak uvažovala nizozemská vláda, která pod pokutou 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) ze zákona zakázala s platností od 1. července 2019 cyklistům používání mobilních telefonů či obdobných přenosných zařízení za jízdy. Takovýto přístroj musí být za jízdy uložen v kapse oděvu nebo v zavazadle. Celý článek zdeSdílené e-koloběžky – spíše neekologická elektromobilita7.8.2019 Sdílené elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz příručka americké Národní ligy měst. Problematický efekt elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny, po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v srpnu 2019. Studie si všímá celého životního cyklu sdílených elektrokoloběžek, zahrnující jejich výrobu a použité materiály včetně vlivu recyklace, přepravu vyrobených koloběžek a jejich baterií do USA (předpokládá se čínský výrobce) a provozní fázi pokrývající vlastní jízdu uživatele na koloběžce (včetně výroby spotřebované elektrické energie), svoz koloběžek k nočnímu nabíjení (převážně vozidly na spalovací motor) a jejich údržbu, až po konec života koloběžky. Celý článek zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |