Méně emisí, méně
hluku, méně dřiny: další dotace na „čistá“ vozidla z NP ŽP pro veřejný
sektor
10.2.2020 Ekonomická úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou
hlavní, zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon.
Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne
prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil.
Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném
sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily.
Dotace z NP ŽP
O uvedené dotace z Národního programu Životní prostředí (NP ŽP) mohou
žádat samosprávy, příspěvkové organizace, výzkumné instituce a nově i
veřejné vysoké školy. Žádosti přijímá Státní fond životního prostředí
ČR v jednokolové nesoutěžní výzvě od 17. února do 31. října 2020 nebo
do vyčerpání alokace. Vozidla pak musí být pořízena nejpozději do konce
roku 2021.
V čerstvě vyhlášené dotační výzvě č. 11/2019 byla nově doplněna podpora
pro kategorii nákladních vozidel od 3,5 do 12 tuny na elektropohon s
dotací 1 milion korun. U ostatních kategorií vozů a typů pohonů zůstává
podpora stejná jako v minulé výzvě, pohybuje se od 30 tisíc do 1 mil.
Kč. Finanční podpora může dosáhnout až 40 procent celkových výdajů.
Souhrnný přehled dotací podle kategorií vozidel ukazuje tabulka.
![](rozhovory_komentare/106-tabulka.jpg)
Příspěvek lze získat na čtyři základní typy alternativních pohonů –
vozidla na elektropohon, na stlačený zemní plyn (CNG), vozy s plně
hybridním pohonem vybavené elektromotorem (hybridy) a plug-in hybridy,
tedy vozy s více pohonnými jednotkami, které mají elektrický pohon a
lze jej dobíjet z externího zdroje. Dotace lze uplatnit jak na nákup
nových vozidel, tak na pronájem vozidel formou operativního leasingu.
Spolu s nákupem podpoří rezort i pořízení chytrých dobíjecích stanic
pro elektricky poháněná vozidla, tzv. smart wallboxy.
Prozatím bylo dotacemi z NP ŽP podpořeno celkem 768 vozidel na
alternativní pohon, konkrétně 570 elektromobilů, 20 hybridů, 5 plug-in
hybridů a 173 vozidel na CNG.
Dokumenty a podmínky výzvy č. 11/2019 jsou k dispozici zde.
Přínosy „čistých“ vozidel
A jak je to tedy s přínosy „čistých“ vozidel, tedy především vozidel na
elektrický pohon, v každodenní praxi měst a obcí?
Nejčastěji se v této souvislosti uvádějí úspory emisí z dopravy, kvůli
nimž se mezi „čisté“ pohony řadí i vozidla se spalovacími motory na
CNG. Právě tento přínos však může být někdy velmi relativní. Zejména v
podmínkách malých měst a obcí totiž největším znečišťovatelem ovzduší
nezřídka není doprava, nýbrž šetřiví občané se svými lokálními
topeništi spalujícími takřka cokoli, případně místní průmysl, na nějž
má město či obec pramalé páky.
Mnohem uchopitelnější a citelnější bývají úspory hluku u elektrických
vozidel, které se uplatní právě při nízkých rychlostech v provozu
městských služeb – pro představu viz například náš článek o hlučnosti
autobusů.
Někdy neprávem opomíjeným přínosem, který však může pro pořízení
elektrického vozidla v praxi rozhodnout, je snadnost jeho ovládání a
dynamický provoz – viz vlastní zkušenosti naší redakce s osobním
elektromobilem nebo
s elektrickou multikárou. Kupříkladu
práce sociální pracovnice dopravující seniory k lékaři a rozvážející
obědy je fyzicky náročná. Elektrické užitkové vozidlo může významně
usnadnit alespoň tu část její každodenní dřiny, která jde na vrub
manévrování s vozidlem – a tedy šetřit její zdraví. Podobně třeba
rychlý a obratný elektroskútr si nemůže vynachválit ani leckterá
městská policie při své hlídkové službě.
Zkrátka, elektricky či „ekologicky“ neznamená zdaleka jen bez emisí. O
to větší opodstatnění mají zmíněné dotace z NP ŽP.
redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů SFŽP
Tabulka © SFŽP
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
18.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně.
Celý
článek zde
24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově „multikáry“ –
značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v několika českých
městech, například ve službách Veřejné zeleně města Brna (viz foto níže).
Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí Efektivní
elektromobilita v organizacích
a Smart city v praxi, pořádaných
provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost
se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho
slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora,
společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém
automobilovém polygonu.
Celý článek zde
24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi
dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku,
ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány
mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v
květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní
zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich
zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. Celý
článek zde
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde