Dubnová Priorita
upozorňuje: „Značková specifikace“ může připravit zadavatele o dotace
6.4.2020 Řadu technických řešení si člověk v běžném životě
spojuje s produktem od konkrétního dodavatele. Pokud si domů chceme
pořídit nový lux (díky kdysi průkopnickým vysavačům od Electroluxu),
nic se neděje. Horší je, pokud se konkrétní produkt takto přenese do
světa zadávání veřejných zakázek. Jedná se pak totiž o tzv. značkovou
specifikaci, která může mít za následek krácení dotací. Priorita,
informační zpravodaj Státního fondu životního prostředí ČR, na to ve
svém čísle 4 z dubna 2020 upozorňuje v článku „Značková specifikace“
může připravit zadavatele o dotace“. Tento článek dále uvádíme v jeho
plném, redakčně neupraveném znění. Není přitom třeba podotýkat, že co
je popisováno u zmíněného OPŽP, platí obdobně u jiných veřejných
zakázek.
Zadavatelům veřejných zakázek, kterým byla přiznána
podpora z Operačního programu Životní prostředí (OPŽP), nemusí být
následně vyplaceny statisíce korun z přiznané dotace kvůli porušení
pravidel pro zadávání veřejných zakázek.
Jedním z častých pochybení v zadávacím řízení je
neoprávněné užití tzv. značkové specifikace, kterou se rozumí užití přímého nebo
nepřímého odkazu na určité dodavatele nebo výrobky nebo na patenty na vynálezy, užitné vzory,
průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu při stanovení
technických podmínek. V zadávací dokumentaci mohou být v souladu se
zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ), pro účastníky výběrového řízení
stanoveny technické podmínky, které musí každá nabídka splňovat. Tyto
podmínky však nesmí být vymezeny v rozporu s ust. § 6 ZZVZ, upravujícím
zásady, kterými je zadavatel povinen se řídit při všech činnostech
souvisejících se zadáváním veřejných zakázek. Právě v neoprávněném
užití tzv. značkové specifikace je spatřováno porušení zásady zákazu
diskriminace, upravené ve shora zmíněném ustanovení.
V naprosté většině případů již samotným užitím odkazu na
konkrétní výrobky nebo výrobce v zadávací dokumentaci je zásada zákazu
diskriminace porušena a poskytovatel dotace má v takovém případě
povinnost část dotace odejmout. Dle rozhodnutí Evropské komise z roku
2019 pak může být korekce (částka, o kterou je dotace zkrácena) za
užití značkové specifikace stanovena ve výši 10 % z části dotace
použité na financování předmětné zakázky; poskytovatel však může u méně
závažných případů korekci snížit i na 5 %. Každoročně takto o část své
dotace zbytečně přijdou desítky zadavatelů, přičemž u větších projektů
se výše korekce může pohybovat i v řádech milionů.
Nutno podotknout, že uvedený zákaz užití značkové
specifikace není absolutní a za dodržení stanovených podmínek lze
připustit i výjimky. Takový postup ovšem musí být vždy odůvodněn
předmětem veřejné zakázky nebo skutečností, že technické podmínky
nemohou být bez užití odkazů vymezeny dostatečně přesně a srozumitelně.
Zadavatel musí současně vždy u každého užitého odkazu připustit i
alternativní řešení, je-li technicky a kvalitativně srovnatelné.
Oprávněné užití odkazů na určité výrobky či dodavatele
je omezeno na úzký okruh velmi specifických případů, u nichž by obecný
popis v zadávací dokumentaci nebyl dostačující. V praxi se takové
projekty v rámci OPŽP s ohledem na realizovaná opatření běžně
nevyskytují. Všichni zadavatelé by proto měli být obezřetní při uvádění
názvů konkrétních výrobků nebo výrobců, aby nakonec část nevyplacené
dotace nemuseli doplácet z vlastních zdrojů.
V případě, že se i přes výše uvedené skutečnosti
domníváte, že užití odkazu na konkrétní výrobek nebo výrobce je
nezbytně nutné, je vhodné váš případ nejprve projednat s pracovníky
Státního fondu životního prostředí ČR.
SFŽP, úvodní komentář redakce Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační obrázek © redakce Smartcityvpraxi.cz
Celý časopis Priorita č. 4/2020 je ke stažení zde
Přečtěte
si také:
20.3.2020 Využívání rozmanitých chytrých pomocníků začíná strategií smart city.
Budeme Vám zde vyprávět příběh o dvou městech a jejich strategiích
smart city, s nimiž jsme se setkali během naší konzultační práce.
Příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a
vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně
rozumný. Nechceme tu chválit jedno město a pranýřovat druhé, nýbrž
ukázat, v čem je problém a v čem je vtip. Městům jsme proto dali
fiktivní názvy Rozumné Město a Smart Kocourkov. Jejich příběhy ale
fiktivní nejsou – jsou ze života. Nanejvýš jsme je tu a tam trochu
zjednodušili, abychom pro samé stromy nepřestali vidět les.
Celý
článek zde
V
březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
Najdete zde
opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také
příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart
city. Je
to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující
tento
portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov
jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento
příběh
ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření
jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně
rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich
portálech.
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde