|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Když dobrý úmysl a evropské dotace nestačí: fotoreportáž z „parkovacího domu duchů“21.2.2023 Před více než rokem byl zprovozněn moderní parkovací dům nedaleko nádraží v Brandýse nad Labem. Ze stránek města i z odborného a regionálního tisku bylo nicméně možno soudit, že má od počátku problémy s nedostatečným využitím. Svědčí o tom i záměr města nabídnout zde od 1. 3. 2023 parkování zcela bezplatně. Abychom nepřebírali pouze cizí zprávy, vypravili jsme se sem sami, a to ve všední den dopoledne, kdy bychom očekávali o parkoviště u nádraží největší zájem. Několik informací na úvod Zajímavě architektonicky řešený parkovací dům byl zprovozněn 1. února 2022. Je zde celkem 316 parkovacích míst pro osobní auta. K dispozici je i šest stání pro elektromobily, která jsou vybavena třemi dobíjecími stanicemi. Pro cyklisty je k dispozici 76 cykloboxů a další otevřená stání. Obsazenost parkoviště i jeho bezpečnost sleduje kamerový systém, který dává neustále vědět o počtu volných míst. Parkovací dům duchů dává neustále vědět o počtu volných míst.
Působivá architekturaPrázdná jsou i stání pro cyklisty.Jak je vidět z fotogalerie v tomto článku, tomuto modernímu parkovacímu domu nechybí nic – kromě zaparkovaných automobilů. Celkové náklady na parkovací dům dosáhly 140,3 mil. Kč, přičemž 99,9 mil. Kč (tedy cca 71 %) tvořila dotace z evropských zdrojů prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu IROP v gesci Ministerstva pro místní rozvoj. Denní parkovné činilo v době otevření parkovacího domu 45 Kč. Po třech měsících, od 1. 5. 2022 bylo sníženo na 20 Kč a jak řečeno na úvod, od 1. 3. 2023, tedy po 13 měsících od zprovoznění, je plánováno jeho použití bezplatně na zkoušku do konce roku, aby se povzbudil zájem veřejnosti. Podle serveru zdopravy.cz s odvoláním na zdroje města totiž přispělo parkovné (jednotlivé i sezónní) do městské kasy za rok 2022 částkou cca 160,5 tis. Kč. Provoz parkoviště přitom stojí městský rozpočet cca 100 000 Kč měsíčně, čili za stejné období celkem cca 1,1 mil. Kč. Není divu, pokud tato pozoruhodná stavba přidělává vedení města vrásky.
Moderní kamerová technika pečlivě sleduje těch několik aut.Naše dojmy K parkovacímu domu přijíždíme směrem od sjezdu na dálnici Praha – Mladá Boleslav. Záměrně volíme „oficiální“ přístup oklikou po městském okruhu („domorodec“ se bude nejspíš proplétat přímo spletí uliček, což bude kratší na vzdálenost, ale těžko říci, zda i na čas). Není to úplně krátké a po většinu cesty nikde nevidíme ani výrazné poutače, které by nás vedly a upozorňovaly na možnost moderního a bezpečného zaparkování. Poslední úsek navíc komplikují klikaté jednosměrky, které přidají k době jízdy další nechtěné minuty. Zkrátka, kdybychom neměli parkovací dům jako cíl sám o sobě, jistě bychom našli příhodnější způsob, jak v Brandýse zaparkovat. Míjíme prostor před nádražím, kde stojí zaparkovaná auta – zjevně zdarma a bez komplikací s parkovacím lístkem – a pokračujeme dále za nádraží k parkovacímu domu. Po vyzvednutí parkovacího lístku vjíždíme do „domu duchů“. V prvním podlaží nacházíme řádově jednotky aut. Ve druhém podlaží už jsme zcela sami. Do třetího podlaží nelze vjet – a ostatně, není ani důvod. Před nádražím se parkuje, parkovací dům zeje prázdnotou.
Druhé podlaží: Jsme tu sami.Z jízdního řádu zjišťujeme, že vlaky na jednokolejné místní trati Neratovice – Čelákovice se zde ve špičce křižují každou hodinu, v okrajových částech dne je interval delší. Pokud by je chtěl někdo použít k cestě do Prahy, musí v cílové stanici přestoupit a čekat na přípoj po hlavní trati. Jestliže autobus je na Černém Mostě z Brandýsa za čtvrt hodiny, ztrácí tento způsob cestování, a tedy i využití parkovacího domu jako „Park and „Ride“, praktický smysl. Pro ty, kdo chtějí popojet jen pár stanic, pak zjevně stačí těch několik parkovacích míst přímo před nádražím. Přemýšlíme, komu by mohl tento parkovací dům vysloveně vyjít vstříc. Možná turistům, protože hlavní náměstí je odtud nedaleko, prakticky na dohled. Jenže pěší cesta na náměstí se nezdá být jednoduchá a bezpečná. Na pěší se tu zkrátka příliš nepamatuje. Možná tedy „motorizovaným cyklistům“, kteří zde sundají kola ze střešních nosičů a dál budou pokračovat vlastními silami po krásách Polabí. Ti ale stěží zaplní kapacitní parkovací dům. ZávěremJak patrno, nadšení není vše. Také řešení typu „aspoň něco“ se může ukázat přinejmenším sporné. Čas ukáže, nakolik se toto zařízení do budoucna zavede v kontextu s další regulací dopravy ve městě, anebo zda už navždy zůstane působivým, ale nepříliš efektivním pomníkem „evropského dotačního socialismu“. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz ![]() Rok poté: Fotovoltaika na parkovišti u elektrárny Dukovany překonala očekávání
Úspěšné zavádění „chytré“ elektromobility: efektivní využití elektrických vozidel, nabíjecí infrastruktury a moderních digitálních technologií
Celý článek zdeBrožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
Celá brožura – čtvrté vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeModerní technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí, životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
Celý článek zdeK jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |