Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Integrovaný regionální operační program (IROP) podpoří nabíjecí a plnicí infrastrukturu pro bezemisní veřejnou dopravu

1.12.2023 Integrovaný regionální operační program (IROP), který spadá pod Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), vyhlásil na konci listopadu 2023 dvě dlouho očekávané výzvy na podporu infrastruktury pro alternativní paliva ve veřejné dopravě. Výzvy se týkají území celé České republiky mimo hlavního města Prahy. Příjem žádostí o podporu odstartuje v únoru 2024.

Účel výzev

Výzvy cílí na rozvoj udržitelné veřejné dopravy, snížení emisí skleníkových plynů, zlepšení kvality ovzduší a nepřímo také na zvýšení atraktivity veřejné dopravy pro cestující. Když se povede zajistit dostatečnou infrastruktura pro alternativní paliva, rozšíří se i provoz moderních bezemisních vozidel, zejména elektrobusů, vodíkových autobusů a parciálních trolejbusů.

106. výzva IROP je určená pro projekty na území méně rozvinutých regionů a je v ní k dispozici 539 526 708 Kč z Evropského fondu regionálního rozvoje (EFRR).

107. výzva IROP je poté pro projekty na území přechodových regionů a je v ní k dispozici 347 338 684 Kč z EFRR.

Požadavky na standardizaci

Specifická pravidla pro tyto dvě výzvy stanoví pevná pravidla pro standardizaci rozhraní vozidlo-infrastruktura u podporovaných projektů.

Dobíjecí bod pro silniční bezemisní vozidla (elektrické autobusy) může být běžný nebo vysoce výkonný. Dobíjecí bod na střídavý proud musí být vybaven alespoň konektorem typu 2, jak je popsáno v normě EN 62196-2:2017. Dobíjecí bod na stejnosměrný proud musí být vybaven alespoň konektorem kombinovaného nabíjecího systému typu Combo 2, jak je popsáno v normě EN 62196-3:2014.

Za dobíjecí bod se považuje také automatizované zařízení kontaktního rozhraní pro vodivé dobíjení v režimu 4 podle normy EN 61851-23-1:2020. Automatizované zařízení musí být vybaveno alespoň mechanickým a elektrickým rozhraním, jak je definováno v normě EN 50696:2021, a musí se jednat o zařízení pro automatizované připojení instalované na infrastruktuře (pantografový sběrač), zařízení pro automatizované připojení instalované na střeše vozidla, zařízení pro automatické připojení instalované pod vozidlem nebo zařízení pro automatické připojení instalované na infrastruktuře a připojené k boku nebo ke střeše vozidla.

Za dobíjecí bod se považuje také rozhraní pro indukční statické bezdrátové dobíjení elektrických autobusů a rozhraní pro indukční dynamické bezdrátové dobíjení elektrických autobusů.

Dobíjecí bod pro drážní bezemisní vozidla (tramvaje a trolejbusy) musí splňovat výše uvedené požadavky na dobíjecí bod pro silniční bezemisní vozidla, nebo se za něj považuje příslušná část trolejové infrastruktury určená výhradně pro statické dobíjení bateriového trolejbusu nebo bateriové tramvaje a oddělená od sítě pro dynamické dobíjení drážních bezemisních vozidel.

Vodíkovou plnicí stanicí se rozumí zařízení pro statické plnění motorových vozidel s pohonem na vodík s alespoň jedním plnicím/čerpacím bodem, který může sloužit vždy pouze jednomu vozidlu.

Plnicí/čerpací bod pro silniční bezemisní vozidla (vodíkové autobusy) musí vydávat jako palivo plynný vodík a splňovat požadavky na interoperabilitu popsané v normě EN 17127:2020. Jakostní charakteristika vydávaného vodíku musí splňovat požadavky popsané v normě EN 17124:2022 a palivový algoritmus musí splňovat požadavky normy EN 7127:2020. Ke standardizaci nabíjecích rozhraní viz blíže v naší metodické příručce Elektrické autobusy efektivně.

Výše podpory a příjem žádostí

Výše podpory se liší podle kategorie regionů, kde se nabíjecí či plnicí stanice nachází. U méně rozvinutých regionů činí 35 % celkových způsobilých výdajů, u přechodových regionů je to 25 % těchto výdajů.

O podporu mohou žádat dopravci na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Jak řečeno na úvod, příjem žádostí začne v únoru 2024.

Další zajímavé podrobnosti k IROP a těmto výzvám obsahuje také prezentace zástupce MMR na naší konferenci Elektrické autobusy pro město XII .

redakce Smartcityvpraxi.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Vývoj technologií, vývoj trhů i potíže růstu: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město XII

22.11.2023 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 22. 11. 2023 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy pro město XII, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala. Konferenci navštívilo téměř 120 účastníků, převážně z řad dopravců, zadavatelů veřejné dopravy a municipalit z ČR a ze Slovenska. Z toho je patrno, že o inovativní a ekologická řešení pro elektrické autobusy i další dopravní systémy v městské dopravě je v odborném prostředí velký zájem.

Celý článek zde


Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb

3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat.

Další informace a možnost stažení publikace zde
Naše služby pro Váš marketing

Marketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.

Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici ZDE:


Dobrá praxe z Plzně: portál Bezpečí pro videopřenos nebo chat se strážníky

9.10.2023 Bezpečnostní dispečink Městské policie Plzeň získal na začátku října 2023 novou funkci. Strážníci díky takzvanému portálu Bezpečí mohou ke standardnímu telefonickému hovoru uskutečněnému z chytrého mobilního zařízení na linku 156 připojit video, chat s jazykovým překladem a lokalizaci volajícího. V případě potřeby mu zašlou SMS zprávu s odkazem pro navázání spojení, hovor se bez přerušení přepne na on-line videopřenos z místa události.

Celý článek zde
Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb

3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat.

Další informace a možnost stažení publikace zde
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Konference Efektivní elektromobilita v organizacích je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto problematiku, příp. školám či městským službám.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a videozáznamů přednášek naleznete v naší rubrice Konference zde


K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog

Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci.

Přečtěte si zde:


Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství

Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná.

Celý článek zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde




















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services