|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Pojedou v Děčíně kouřící elektrobusy?15.4.2024 Dopravní podnik města Děčína vypsal ve druhé polovině března 2024 soutěž na rámcovou smlouvu na dodávku až 20 nových 12m elektrobusů s dodáním během osmi let, zveřejněna je na profilu zadavatele. Podmínkou nákupu je získání dotací ze zdrojů EU. Kromě dalších specifikací připouští zadání i přídavné naftové topení elektrobusů. A zde je, resp. mohl by být, problém. Problematikou přídavného naftového topení a jeho ekologických a klimatických dopadů se zabývali provozovatelé tohoto portálu při zpracování metodické publikace Elektrické autobusy efektivně. Došli přitom k následujícím zjištěním a závěrům: Elektricky nebo naftou Stanovení emisí základních polutantů z přídavného naftového topení a jejich porovnání s elektrickým topením a s provozem dieselových autobusů je poměrně složité, především s ohledem na různé metodiky stanovení emisí a na různé zdroje vstupních dat. Zde si ukažme rámcové srovnání elektrického nebo naftového přímotopu, nutných tehdy, když účinnost vytápění založeného na principu tepelného čerpadla je nízká. Topení elektřinou je poměrně náročné na primární zdroje, které jsou v současném energetickém mixu ČR plně bezemisní z cca 45 % a uhlíkově neutrální zhruba z poloviny. To se odráží i ve struktuře souvisejících emisí. Z pohledu výroby elektřiny v ČR jde však o nepatrné objemy. Lokální emise Přídavná naftová topení pracují s nízkým tlakem vzduchu, a tudíž nemohou filtrovat výfukové plyny. Jde tedy de facto o naftová lokální topeniště. Tím se jejich emise, zejména lokální, významně liší od emisí dieselových autobusů, které jsou filtrovány a s nároky emisních tříd klesají. Naftové topení tak vyprodukuje ve srovnání s provozem dieselových autobusů kategorie Euro 5 a Euro 6 v ročním průměru malé desítky procent emisí oxidů dusíku, cca stejné až trojnásobné emise pevných částic a více než 20násobné emise oxidů síry. Ve dnech, kdy je naftové topení v provozu, produkuje v porovnání s dieselovým autobusem cca srovnatelné dusíkaté emise (v průměru za Euro 5 a 6), násobky až desetinásobky emisí pevných částic a více než stonásobek sirných emisí. Uhlíková stopa Elektrický přímotop má oproti naftovému ve výsledku cca dvojnásobnou produkci oxidů uhlíku. Naftové topení zároveň vyprodukuje za rok zhruba desetinu uhlíkových emisí dieselového autobusu. Ve dnech, kdy je topení v provozu, jsou jeho uhlíkové emise srovnatelné s emisemi dieselového autobusu. Závěr Lze tedy shrnout, že přídavné naftové topení je oproti elektrickému značně náročné na lokální emise a méně náročné na klimatické dopady. Vzhledem k obvyklému zápachu spálené nafty se kromě toho nabízejí elektrobusy vybavené naftovým topením jako velice snadný terč politiků a médií, kteří (která) nejsou elektromobilitě naklonění. Plně elektrické řešení je pochopitelně náročné na kapacitu baterií, a tím i na celkovou cenu vozidla. V konkrétním případě Děčína s politikou „s dotacemi ekologicky – bez dotací neekologicky“ se nicméně pořizovací cena vozidel nejeví jako zcela zásadní faktor. Je tedy spíše na politickém rozhodnutí města, zda pořídí svým občanům levněji „kouřící“ elektrobusy (a je připraveno o tom v zimním období komunikovat s médii), anebo si připlatí na plně elektrické řešení. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací. Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb 3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat. Další informace a možnost stažení publikace zdeNaše služby pro Váš marketing Marketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“ Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto problematiku, příp. školám či městským službám. K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenstvíZákladem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |