|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Smart Cities: nový (a jiný) trh pro inovativní technologie
Pojem smart city Pojmem Smart City rozumíme koncept strategického řízení města (pro jednoduchost zde dále hovořme pouze o městě, ale totéž platí přiměřeně i pro obce nebo regiony), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů města. Ekonomická logika celého konceptu smart city je zřejmá: Smart city jako místo příjemné k životu a „dobrá adresa“ je místem, kam se hlásí obyvatelé k trvalému pobytu a kde se rozvíjí podnikání, včetně podnikání s velkou mírou inovací. Obojí je zdrojem příjmů města, a následně jeho hospodářského rozvoje. Chytré město je zároveň přátelské k životnímu prostředí, protože jedině tak může být příjemným místem k životu a k podnikání z dlouhodobého pohledu. I to je dáno přirozenou logikou věci, ne „nařízením shůry“. Takto pojatý koncept smart city je tedy poháněn kupředu velmi racionálním ekonomickým motorem, a není tak pouhým módním pojmem, který časem zapadne. Uplatnění moderních technologií
a) Inteligentní městská mobilita. Zde se uplatní například dopravní telematika, inteligentní parkovací systémy, nízkoemisní dopravní prostředky nebo inteligentní informační a platební systémy pro hromadnou dopravu. b) Inteligentní energetika a služby. Sem spadá například technologie smart meteringu, systémy využívání obnovitelných zdrojů energie nebo inteligentní veřejné osvětlení. c) Informační a komunikační technologie. Tyto technologie jsou jednak součástí výše zmíněných dvou pilířů, a jednak vytvářejí samostatné služby, jako jsou například dohledové systémy ve městě, eGovernment nebo třeba senzorické systémy emisí a hluku. Jak vidět, využití moderních technologií ve smart city
není samoúčelné,
nýbrž je technickým prostředkem k dosažení hospodářských a sociálních
Moderní technologie lze ve městech samozřejmě implementovat i bez konceptu smart city. Výsledkem pak bývají neefektivně vynaložené zdroje, když město zavede různá navzájem nekompatibilní řešení, nebo když podlehne tlaku agresivních dodavatelů neužitečných produktů s obchodní nálepkou „smart“ – například „chytrých“ laviček s přemírou různých funkcí, na nichž se ale nedá sedět. Průmyslový trh a trh veřejných služeb
Oba trhy – průmyslový trh a trh veřejných služeb – nicméně mají odlišnosti, s nimiž musí dodavatel počítat. Především zde zdůrazněme: Smart city není zkratkou k veřejným zakázkám! Tam, kde legislativa nebo interní předpisy daného města vyžadují výběr dodavatele v soutěži, neexistuje legální způsob, jak soutěž obejít. V té souvislosti je třeba předem počítat se značnou administrativní náročností celého procesu a množstvím nejistot. Dvojnásob to platí, pokud nákup nabízené technologie je bezprostředně podmíněn získáním dotace z veřejných zdrojů. V neposlední řadě se při jednání s veřejným sektorem mohou projevit rozdíly v organizační kultuře („podnikatelská“ versus „úřední“), vedoucí k vzájemným nedorozuměním. Potřeba vzdělávání trhu Potenciální uživatelé z měst ovšem často nevědí, že požadovaná technologie, která by vyřešila jejich problém, existuje a dodavatelský trh ji nabízí. Je pak na dodavatelském průmyslu, aby tento trh průběžně vzdělával. Záchranné složky například volají po řešení, které by umožnilo hladký průjezd jejich vozidel městem, aniž by přitom způsobilo v okolí dopravní chaos. Takovéto řešení přitom existuje a je nabízeno. Přitom je třeba hledět na dodávanou technologii nikoli
očima technika –
dodavatele, nýbrž očima města hledajícího konkrétní užitek. Kupříkladu
senzorický systém pro kontrolu ovzduší v
jednotlivých lokalitách zní
technicky velmi zajímavě. Pro informace o čistotě ovzduší ve Konkurence A konečně je třeba počítat s konkurencí. Konkurence pro nově vstupujícího hráče na trhu číhá od zavedených firem s tradičními zákaznickými vztahy v oboru, stejně jako od ostatních inovačních firem chtivých růstu. Je proto nutné přijít s jasně definovanou a komunikovanou konkurenční výhodou. Zákony trhu, včetně trhu s moderními technologiemi, jsou neúprosné. ELO SYS 2019 a konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“
Expozici na veletrhu i partnerství na konferenci může dodavatelský průmysl využít jako velmi zajímavou příležitost ke vzdělávání „toho svého“ tržního segmentu chytrých řešení pro chytrá města. Jakub Slavík Foto © Smartcityvpraxi.cz Autor článku, konzultant v oboru chytrých měst, vede seminář k smart city na radnici v Nitře
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné služby Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |