Technologie a trh
versus mezinárodní legislativa: Bude pro elektrokolo nutné povinné
ručení?
12.2.2019 Je elektrokolo bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá
hra se slovy a pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to
zřejmé z dění na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a
Evropského parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu
pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise,
aby elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu,
tedy známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní
prostředky. Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem,
nýbrž má základ v dopravní legislativě OSN.
Vídeňská úmluva o silničním provozu z roku 1968, která je součástí
dopravní legislativy EHK OSN, totiž definuje pojem „jízdní kolo“ zcela
jednoznačně: „výraz "jízdní kolo" znamená každé vozidlo, které má
nejméně dvě kola a které je poháněno výlučně silou svalů osob
nacházejících se na tomto vozidle, zejména pomocí pedálů nebo klik“.
Tedy výlučně svalů, bez jakékoli cizí pomoci.
Od zavedení této definice se však dále vyvíjí technologie dopravních
prostředků a na scéně se objevuje elektrický bicykl, a to ve dvou
základních principech pohonu. Tou silnější verzí je bicykl s pedály ke
šlapání, doplněný o elektromotor pohánějící zadní kolo a schopný
samostatného pohybu pouze silou motoru (anglicky zpravidla označovaný
jako „e-bike“). Jeho slabším sourozencem je tzv. „pedelec“ (z
anglického pedal electric cycle), u něhož je pro pohyb nezbytné šlapání
na pedály, přičemž elektromotor umístěný poblíž osy pedálů šlapání
pouze usnadňuje. „Pedelec“ bývá omezen maximální rychlostí 25 km/h a
maximálním výkonem pomocného elektromotoru 250 W. Je zřejmé, že z
technického pohledu lze „e-bike“ považovat za motorové vozidlo, podobně
jako třeba moped, „pedelec“ však má mnohem blíže k bicyklu.
Prozatím většina evropských zemí řadí podle této technické logiky
„pedelec“ mezi bicykly. Naproti tomu zmíněný návrh Evropské komise,
který je součástí navrhované směrnice o pojištění motorových vozidel,
je veden snahou o jasnou dělicí čáru mezi motorovými a nemotorovými
vozidly ve smyslu uvedené legislativy OSN. Tato legislativa stále platí
a petice za její aktualizaci zatím probíhají bez konkrétních výsledků.
Odpůrci tohoto řešení, mezi něž se vedle IMCO řadí také například
Evropská federace cyklistů (ECF), namítají, že by vedlo k
neopodstatněnému nárůstu administrativy pro zákazníky, úřady a veškerý
navazující průmysl.
Stávající rozmach elektrokol ve městech totiž vytváří významný tržní
potenciál pro velké výrobce elektrických dopravních prostředků a
elektrických pohonů. Mezi ně se řadí i významní globální hráči v oboru,
jako Tesla nebo General Motors.
Systémy sdílených bicyklů, tedy bike-sharing, využívající elektrokola
typu „pedelec“ navíc představují velkou tržní příležitost pro
provozovatele této služby, ať už ve městech nebo v turisticky
atraktivní přírodě. Tato služba je ze své povahy komerční (a velmi
konkurenční). Přitom však je – se všemi výhradami k nekontrolovanému
nárůstu sdílených elektrokol a jeho problematickým důsledkům pro
pouliční provoz a životní prostředí v přírodních parcích – stále
považována za součást „zelené“ mobility, a jako taková má politickou
podporu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
6.2.2019
Pojem „smart city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje
koncept strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou
využívány moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a
následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů města.
V tom je velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city.
Technickou infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie,
zahrnující oblast inteligentní mobility, inteligentní energetiky a
služeb a informačních a komunikačních technologií. Tyto moderní
technologie zde tedy nejsou cílem samy pro sebe, nejsou to pouhé velké
hračky pro velké kluky. Jsou prostředkem k tomu, aby město bylo místem
příjemným k životu, protože jen takovéto město může ekonomicky
prosperovat. Stejným dílem přispívá městu jako příjemnému místu k
životu i jeho zelená infrastruktura. Aby byla zároveň
takováto prosperita dlouhodobě udržitelná, musí být udržitelná i
ekologicky. Chytré město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne
nějakým „rozkazem shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale
naplňovat svůj smysl a cíl. Celý
článek zde
1.2.2019 Čistá městská mobilita, to zdaleka nejsou jen „alternativní“ pohony
automobilů ve městě. Znamená to celkovou koncepci městské mobility
podporující používání více druhů dopravy na cestě od východiska k cíli,
včetně významného podílu hromadné dopravy. Města se snaží takto
vyváženou mobilitu podporovat různým způsobem. O zajímavém počinu
zvaném „mobility hubs“, tedy centra, či uzly mobility, ve stotisícovém
belgickém městě Leuven byla odborná veřejnost informována v lednu 2019.
Celý
článek zde
17.1.2019 Ve spolupráci Úřadu vlády ČR, Ministerstva pro místní rozvoj,
Technologické agentury ČR a Mendelovy univerzity v Brně byla vypracován
dokument „Analýza aktuální úrovně zapojení ČR do konceptu smart city a
smart region v souvislosti s novými trendy, včetně návrhů
opatření“. Tato analýza, obsahující také příklady osvědčené
praxe, byla zveřejněna v polovině ledna 2019. Za zmínku stojí, že se
tato analýza odvolává mj. na publikaci Smart city v praxi
od Jakuba
Slavíka, konzultanta v oboru smart city a provozovatele našeho portálu.
Celý
článek zde
Smart Cities: nový (a
jiný) trh pro inovativní technologie
17.1.2019 Pojem
„smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s
rozvojem inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se
těmito technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k
uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách.
Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny
řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat
blíže.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
Smart city v praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Consulting
Services:
Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde