Hluková a vibrační
laboratoř Volvo vysvětluje: I městský hluk může zabíjet – elektrobusy
jej pomáhají snižovat
18.9.2019 Zní to dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k
předčasným úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy
ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a
jeho řešením se zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny
Volvo, mj. úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních
autobusů (viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné
veřejnosti svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé
zajímavé skutečnosti.
Světová zdravotnická organizace (WHO) ve své studii konstatuje, že 30 %
Evropanů je vyrušováno hlukem z dopravy. Výsledkem jsou zdravotní
problémy, které jsou prozatím, bohužel, podceňovány. Vystavení
nadměrnému hluku totiž může vést ke kardiovaskulárním problémům, které
zkracují lidský život.
Obzvláště závažné je vystavení tomuto hluku v noci během spánku. Lidský
organismus má totiž od pravěku nastaven varovný systém, reagující i ve
spánku na cizí zvuky. Nepříjemný nebo nepřirozený hluk tak narušuje
klidný spánek. Zná to každý, kdo nemůže klidně spát v cizím prostředí,
například v hotelu. Zvláště zranitelní jsou v tomto směru staří a
nemocní lidé, ale také děti.
Studie WHO doporučuje, aby průměrná hladina hluku z dopravy za 24 hodin
nepřesáhla – jednoduše vyjádřeno – hodnotu 53 dB a průměrná hladina
hluku v nočních hodinách (23:00 – 7:00 hod.) hodnotu 45 dB.
(Poznámka: Problematika technického vymezení a měření hluku je poměrně
složitá. Pro srovnání, v ČR stanoví limity hluku nařízení vlády
272/2011. Obecně platí, že základní hladinou pro venkovní prostory je
zde limit 50 dB. Pro dobu v noci se snižuje o 10 dB, ale pro hlukovou
zátěž v blízkosti komunikací se zvyšuje až o 20 dB.)
Důležitým, ale ne jediným zdrojem hluku je motor vozidla. Dalším
zdrojem hluku je zejména zvuk odvalování pneumatik po povrchu vozovky.
Pro osobní automobily obecně platí, že hluk motoru převažuje při
rychlostech do 50 km/h, při vyšších rychlostech převáží hluk pneumatik.
U těžkých vozidel, tedy nákladních automobilů a autobusů, je tato
hranice vyšší.
Z tohoto jednoduchého vymezení je zřejmé, že hluk motoru má pro
hlukovou zátěž význam právě v městském prostředí. Nejde přitom pouze o
hluk při jízdě. Nepříjemný je i hluk motoru stojících vozidel, který se
velmi často týká právě autobusů.
Pokud jde o vedení tras městských autobusů, stojí dopravní plánovači
často před protichůdnými požadavky: Hluk z dopravy vyžaduje vést trasy
autobusů v bezpečné vzdálenosti od lidských obydlí. Cestující však
zároveň chtějí mít na zastávku co nejblíže svému bydlišti či jinému
cíli cesty.
Řešení nabízejí právě elektrické autobusy. Jejich hluk, tedy především
hluk pneumatik a pomocných elektrických zařízení, patří k těm, které
lze snadno odfiltrovat fasádami domů. I hluk pomocných zařízení v
elektrickém autobusu lze přitom vhodnou konstrukcí dále snižovat nebo
tlumit.
Výzvou pro konstruktéry je zároveň akustický varovný systém vozidla
(AVAS), který varuje před tichým vozidlem pěší a cyklisty, zejména pak
zrakově postižené osoby. Od poloviny roku 2019 musí být všechny nové
typy elektrických vozidel v EU s provozem tišším než stanovený limit
vybaveny tímto varovným systémem. Cílem konstruktérů je proto vytvořit
zvuk, který bude varovat, ale přitom nebude rušit řidiče, cestující ani
obyvatele okolních budov.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © AB Volvo
Další
informace zde
Přečtěte
si také:
16.9.2019 Předcházení dopadům klimatických změn je jedním z úkolů dnešní doby, do
něhož se zapojují mimo jiné všechna velká evropská metropole i menší
města. Významnou roli přitom hraje podpora ekologické městské dopravy.
Její zohlednění v městském plánování podporuje manifest Mezinárodní
unie veřejné dopravy – UITP, zveřejněný 16. září 2019. Manifest
představuje podporu veřejné dopravy ve čtyřech (zdánlivě jednoduchých)
krocích.
Celý článek zde
21.8.2019 Města a obce mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení
díky společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v
chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro
ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od
1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat
za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím
přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k
úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S
tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které
chceme v tomto článku rovněž upozornit.
Celý článek zde
Studie Copper
Consultancy: vláda prosazuje ekologickou mobilitu – lidé preferují
rychlou a spolehlivou dopravu
8.7.2019 Fráze
„britští vědci objevili, že…“ je českém v populárním tisku
nezřídka úvodem pro lecjaké, zpravidla neověřené „objevy“. Není ovšem
radno mezi ně řadit výsledky studie britské společnosti Copper
Consultancy, publikované v červenci 2019 a založené na průzkumu mezi
1600 obyvateli Velké Británie. Ukazuje totiž – a to nejen britským
čtenářům, že ambiciózní cíle vlády ohledně udržitelné mobility nemusí
být sdíleny většinou obyvatel. Pro ty je nejdůležitější fungující
doprava – nic více ani méně.
Celý
článek zde
27.2.2019 Pod
názvem „Metodika Smart Cities“ s podtitulem „Metodika pro přípravu
a realizaci konceptu Smart Cities na úrovni měst, obcí a regionů“ byla
v únoru 2019 na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR publikována
aktualizovaná verze původní tzv. oficiální metodiky smart cities z roku
2015. Jako externí odborníci se na této metodice podíleli i
provozovatelé našeho portálu – firma Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde