Smart city Londýn:
otevřená data v dopravě usnadňují každodenní život Londýňanů
5.2.2016
Jak byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné
době již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená
data o dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit
jejich pohyb po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii
jednoho z významných evropských inteligentních měst, neboli smart city.
Otevřenými daty rozumíme informace a čísla bezplatně a
volně dostupná
na internetu ve strukturované a strojově čitelné podobě, která jsou
zpřístupněna způsobem, který jejich využití neklade zbytečné technické
či jiné překážky. Formát a struktura otevřených dat tedy umožňují
jejich hromadné zpracování pomocí informačních technologií při splnění
potřebných právních náležitostí, a tedy i jejich používání v
softwarových aplikacích.
Otevřená data o dopravě v Londýně mají svoji samostatnou
internetovou
stránku http://tfl.gov.uk/developers. Na
této stránce jsou za
stanovených podmínek volně k dispozici developerům potřebných
uživatelských aplikací.
Výsledkem tohoto velkorysého přístupu organizátora
londýnské dopravy,
městské organizace Transport for London, je téměř 500 rozmanitých
aplikací pro mobilní telefony a smartphony, vytvořených třetími
stranami. Mezi nejvýznamnější z otevřených dat o dopravě v Londýně
patří informace z parkovišť Londýnského metra a z tzv. „jamcams“ –
kamer sledujících dopravní provoz v Londýně.
Londýnské metro má u 61 svých stanic záchytná
parkoviště. Pro každé z
nich jsou k dispozici informace o poloze, kapacitě a ceně parkovného. U
23 z těchto parkovišť mají nyní uživatelé aplikací možnost zjistit v
reálném čase jejich obsazenost. Město plánuje rozšířit tuto možnost na
všechna parkoviště u metra.
„JamCams“ jsou kamery sledující dopravní provoz ve
městě. Kromě
statických snímků mají nyní developeři aplikací k dispozici také pět
videosekvencí, umožňujících sledovat vývoj dopravy.
Během roku 2016 plánuje Transport for London další
novinky a zlepšení v
otevřených datech o dopravě. Patří mezi ně například jednodušší přístup
developerů aplikací k ročním údajům o dopravní bezpečnosti, data o
práci v silničních tunelech a další údaje o harmonogramech modernizace
silniční sítě v Londýně. Transport for London rovněž řeší, jak dále
usnadnit developerům aplikací přístup ke komplexním datům o jízdném ve
veřejné dopravě.
Dalším budoucím záměrem je zpřístupnit historická a
aktuální data o
dopravě, která by developerům umožnila předpovídat situaci ve veřejné
dopravě a v povrchovém silničním provozu, a vytvářet tak pro své
uživatele potřebná varování.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační
foto ©
archiv redakce redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
SBB Reiseplaner:
Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od
dveří ke dveřím“
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý článek zde
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts. Celý
článek zde
IDPass:
integrovaný
informační systém usnadní mobilitu ve Francii
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF)
seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během
příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního
systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě
informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní
železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici
uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde
„Smart screens“ pro
cestující na letišti Heathrow: inspirace pro smart cities
6.5.2015
V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města,
resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde