Dvě cesty k řešení
rizik kybernetických útoků v kolejové dopravě
2.5.2019 Kolejová doprava, využívající pro řízení a zabezpečení provozu stále
více internetovou síť, se pochopitelně také stává potenciálním cílem
kybernetických útoků. Jako na každé riziko, i na toto lze odpovědět
několika způsoby v závislosti na povaze a velikosti rizika.
Nejčastějšími odpověďmi jsou snížení rizika nebo jeho diverzifikace,
tedy přenesení či rozptýlení. S konkrétními příklady obou těchto
přístupů byla odborná veřejnost seznámena v březnu a v dubnu 2019.
Příkladem snížení rizik je spolupráce mezi výrobcem kolejových vozidel
Bombardier Transportation a výzkumnou organizací Ricardo and Roke Manor
Research. Cílem jejich práce je konkrétní profil kybernetických rizik
pro elektrické vlaky Bombardier Aventra (viz foto). Tento profil by měl
zahrnovat širokou škálu možných kybernetických rizik, od špionáže po
hackerský útok.
Cílem této práce je dát zákazníkům Bombardieru, tedy dopravcům nebo
leasingovým firmám, dostatek podkladů o kybernetické bezpečnosti
uvedených vozidel. V neposlední řadě jde o informace, které mohou být
použity k prokázání shody s ustanoveními Směrnice Evropského parlamentu
a Rady (EU) 2016/1148 o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně bezpečnosti sítí a
informačních systémů v Unii.
Nejčastějším druhem přenesením rizik je pojištění. V tomto případě je
významným krokem nová pojišťovací politika ke snížení rizik
kybernetické bezpečnosti u provozovatelů drážní dopravy zavedená v
Německu. Deutsche Verkehrs Assekuranz Vermittlungs, pojišťovací
instituce vlastněná z 65 % národní Německou železnicí (DB) a ze 35 %
pojišťovnou DEVK and Marsh, zavádí rating kybernetické bezpečnosti, na
jehož základě mohou získat klienti specializované pojišťovny Hiscox
slevy na pojistném. Vývojem a zaváděním ratingového schématu byla
pověřena izraelská firma Cylus, specializovaná na kybernetickou
bezpečnost v kolejové dopravě.
Výsledkem je pojištění pokrývající finanční ztráty způsobené
kybernetickými útoky, jako je přerušení drážní dopravy způsobené
hackerskými útoky na provozní funkce drážního systému. Zahrnuje i běžná
kybernetická rizika, jako je ztráta dat o zákaznících, poruchy
informačních systémů nebo kybernetické vydírání. Kromě finančního
pokrytí příslušných rizik zahrnuje uvedená služba také přístup ke
specializovaným IT konzultantům, pokud nastane uvedená pojistná událost.
Smyslem obou směrů v nakládání s kybernetickými riziky je aktivní
přístup výrobců kolejových vozidel a dopravců ke kybernetické
bezpečnosti v drážní dopravě, a tím i zvýšená důvěra konečných
uživatelů – tedy cestujících a objednatelů nákladní dopravy.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Railway
Gazette International
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
Baterie do elektrobusu
na leasing: recept na vážnou provozní nejistotu
29.9.2019 Trakční baterie představují důležitou nákladovou položku při pořízení
elektrobusu a udržení jeho provozuschopnosti po celou dobu života
vozidla. Zároveň také znamenají velký zdroj nejistoty, s ohledem na
vývoj cen baterií a různý průběh jejich opotřebení, jak potvrzuje mj.
publikace „Dynamic charging of electric buses“ od Mikolaje
Bartlomieczyka. Tato nejistota může odrazovat dopravce od nákupu a
provozování elektrobusů. S možným řešením přišel v dubnu 2019 americký
výrobce elektrobusů Proterra.
Nabídne zákazníkům baterie do elektrobusů na leasing po celou dobu
životnosti vozidla.
Celý článek zde
Kudy na průběžně
dobíjené elektrobusy
9.4.2019 Dopravní podnik
Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti
bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne
ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v
Ostravě tiše připravovalo další české prvenství:
dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní
realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
Celý
článek zde
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
TOC Ability: digitální
platforma pomáhá handicapovaným cestujícím v britských vlacích
20.2.2019 Cestování veřejnou dopravou, zejména pak cestování vlakem, představuje
pro handicapované občany odkázané na invalidní vozík značnou spoustu
překážek, které si normální zdravý člověk často ani neumí představit.
Moderní technologie představují příležitost, jak takovéto cestování
usnadnit. Příkladem je digitální platforma TOC Ability testovaná
britskými železničními dopravci, s níž byla odborná veřejnost seznámena
v únoru 2019.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde