Palivočlánkové vlaky
Alstom Coradia iLint zkušebně také do hor
17.9.2020
Celkem 31 palivočlánkových vlaků Alstom
Coradia iLint
se v současné
době připravuje pro provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a
Hessensko v převážně rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky
projevil zájem také rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první
dekády v září 2020 do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku
provozován na hornatých regionálních tratích na jihu Rakouska.
![](zajimave_projekty/345-Wasserstoff.jpg)
Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu (viz foto)
o přepravní
kapacitě 160 sedících cestujících jsou založeny na sériových
dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla nahrazena
palivočlánkovou.
Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku se nachází
nádrž, která
pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od kanadské firmy Hydrogenics o
výkonu téměř 200 kW. Pohon každého vozu dále tvoří trakční
elektromotor, nacházející se u podvozků blíže čelům vlaku, a trakční
invertor měnící stejnosměrný proud na střídavý. Pohon doplňují lithium
iontové trakční baterie, rovněž umístěné na podvozku vlaku. Každá ze
souprav má dvě baterie o celkové kapacitě 220 kWh.
Palivové články a trakční baterie fungují tak, jak je
tomu obvyklé u
palivočlánkových vozidel, kde je palivový článek hlavním zdrojem
energie. Jednoduše řečeno: Zatímco palivočlánková jednotka průběžně
vyrábí elektřinu pro pohon a dobíjí baterie, baterie vykrývají tu část
potřeby energie, která se dynamicky mění při rozjezdu a brzdění vlaku.
Při brzdění absorbují baterie elektrickou energii vyrobenou rekuperací,
kdy elektromotory fungují jako generátory, a při rozjezdu ji opět
dodávají motorům. Elektřina z baterií také napájí pomocná zařízení
vlaku, jako například osvětlení nebo klimatizace.
Při zkušebním provozu v Rakousku nahradí tento tichý
vlak stávající
dieselové jednotky. Cestující zde bude vozit rychlostí až 140 km/h.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Alstom
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Knowledge Brief:
příručka UITP shrnuje nejnovější evropské poznatky z projektů
palivočlánkových autobusů
19.8.2020 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE
a
JIVE 2 vydala
v
červenci 2020 stručné shrnutí nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses:
Best practices and commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové
autobusy: osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše
čtenáře z ní v tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky. V rámci
projektů JIVE a JIVE 2 je nebo bude nasazeno do provozu celkem
cca 290 palivočlánkových autobusů.
Celý
článek zde
Na linky MHD v Rize
vyjely trolejbusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu
30.3.2020 V
březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava
pozoruhodný milník: Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize,
hlavním městě Lotyšska, vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas
satiksme již dříve avizovaných deset trolejbusů
Solaris s
palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
Celý
článek zde
Palivočlánkové vlaky
nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v
okolí Frankfurtu
31.5.2019 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických
jednotek Alstom Coradia iLint pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko
byla v květnu
vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu
Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve
spolkové zemi Hessensko.
Celý
článek zde
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání
V
březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
Najdete zde
opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také
příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart
city. Je
to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující
tento
portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov
jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento
příběh
ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření
jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně
rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich
portálech.
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ jsou
zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde