|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Rekonstrukce mostu přes kanál v Hoříně: moderní technika napomáhá říční plavbě a zachovává historický ráz vodního díla22.4.2021 116 let starý kamenný most přes plavební komoru na zdymadle Hořín, kterým za soutokem s Vltavou ústí do Labe Vraňansko-hořínský kanál, patří nerozlučně ke koloritu Mělníka a jeho nejbližšího okolí. Tento most je zároveň technickou raritou: Jeho prostřední kamenný oblouk lze zvednout, aby pod mostem mohly proplout i vyšší lodě. Náročná rekonstrukce mostu byla v polovině dubna 2021 zakončena úspěšným prvním zdvihem tohoto historického oblouku s využitím moderního hydraulického zařízení automaticky ovládaného řídicím systémem.
Cílem projektu modernizace je zajištění parametrů moderní vodní cesty transevropské sítě TEN-T, zejména v podobě podjezdné výšky, která při vysoké hladině na Labi klesala až na 2,1 m a znemožňovala bezpečnou plavbu velkých osobních lodí i lodí s vysokým nákladem do Prahy. Kamenný oblouk, k nerozeznání od původního, nyní zvednou hydraulické válce během 6 minut o 5 metrů, čímž umožní plavbu lodí vysokých až 7 metrů. A jak to funguje v praxi? Kapitán lodě, pro jejíž proplutí nestačí podjezdná výška spuštěného mostu, požádá obsluhu zdymadla o zdvih mostu. Obsluha stiskem tlačítka na počítači dá povel řídicímu systému, který zajistí jeho zdvih. Obloukový zdvižný most tvoří 100 tun ocelové příhradové konstrukce a 300 tun repasovaného kamenného obkladu. Celý most zvedají dvě dvojice hydraulických válců, každý o výtlaku cca 220 tun, poháněné dvěma hydraulickými agregáty na každém břehu. Při finálních úpravách mostu kladli kameníci maximální důraz na zachování co největšího množství původních kamenných prvků. Modernizace vodního díla Hořín začala v březnu roku 2019. Její součástí bylo i rozšíření průjezdného profilu kanálu z 11 na 12 metrů. Z toho důvodu bylo zároveň nutné vyměnit obojí vrata za širší. Most je nyní ve zkušebním provozu, během něhož budou sledovány náklony, geometrie, tlaky, hydraulika a nejrůznější vlivy působící na mostní konstrukci. Během června 2021 proplují první vysoké lodě nejen zdymadlem v Hoříně, ale také dalšími novými zdvižnými mosty přes plavební kanál. Tento projekt, jehož dodavatelem je společnost Metrostav, je součástí rozsáhlejšího komplexu úprav plavební cesty na Vltavě, spolufinancovaného z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy CEF. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Ministerstvo dopravy ČR
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Strategický marketing veřejných služeb: několik užitečných poznatků pro dnešní dobu
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |