|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Elektrolodě na Brněnské přehradě: tři čtvrtě století a rekordní sezóna14.10.2021 Nejen tři čtvrtě století plavby, ale i rekordní zájem, tak Dopravní podnik města Brna (DPMB) uzavřel začátkem října 2021 svoji 75. plavební sezónu na Brněnské přehradě. Jeho lodě během šesti měsíců svezly 286 tisíc cestujících, což je od 80. let minulého století vůbec nejvíce. Po pravidelné zimní údržbě se sedm lodí na hladinu vrátí v dubnu 2022.
Elektrické lodě na Brněnské přehradě Myšlenka využití hladiny údolní přehrady na řece Svratce u Kníniček k provozu rekreační lodní dopravy měla své počátky již v třicátých letech, dříve než byla přehrada dokončena. Provoz lodní dopravy byl zahájen 5. května 1946 na trase Bystrc – Kozí horka – Sokolské koupaliště – Osada – Rokle – Obora – Zouvalka – hrad Veveří a zpět. V letech 1948 – 1949 byla plavební dráha postupně prodloužena na Mečkov a do Veverské Bítýšky. Hlavní důvod pro využití elektrického pohonu byl velmi prozaický: poválečný nedostatek pohonných hmot pro spalovací motory. Toto východisko z nouze se postupem času stalo předností a místní zvláštností. Pravidelnou lodní dopravu DPMB zajišťuje pět moderních dvojpalubových lodí Stuttgart, Dallas, Lipsko, Utrecht a Vídeň (viz foto). Tyto dvoupalubové elektrolodě mají hmotnost 73 000 kg a výtlak 90 000 kg při rozměrech 25,0/6,22/6,65 m a ponoru 1,25 m. Obsaditelnost lodi je 200 osob.
Loď dosahuje maximální rychlosti 7,5 uzlů, tj. cca 14 km/h, a její dojezd na jedno nabití je 80 – 100 km. To je dostatečné na celodenní provoz. Pro hospodaření s elektrickou energií z baterií přitom velmi záleží na zručnosti kapitána při využívání tažné síly motoru a pohybové energie lodi. Zkušený kapitán dokáže udržet denní spotřebu pod 700 Ah, čili pod cca 63 % kapacity trakčních baterií. Dobíjení lodí se provádí vždy v noci a maximální dobíjecí proud je na začátku 130 A. Celý proces dobíjení řídí automatika. Olověné baterie přitom plní na lodi dvojí funkci: Kromě zásobníku elektrické energie slouží zároveň jako balast u dna lodě (viz foto vlevo), který jí dává potřebnou stabilitu. Velká hmotnost olověných baterií, která je všude jinde problémem, se tak v případě elektrolodí stává výhodou.
Lodní park DPMB doplňují historické elektrické lodě Brno a nově zrekonstruovaná Morava. Zajímavostí té druhé jsou například motor a okna ze staré tramvaje. V porovnání s loděmi poháněnými dieselovými motory je provoz elektrolodí celkově nákladnější, protože o baterie je nutno průběžně pečovat i mimo plavební sezónu. Tato nevýhoda je však vyvážena významnými ekologickými přínosy i celkovou atraktivitou lodní dopravy pro volnočasové aktivity obyvatel a návštěvníků Brna. Závěr sezóny a další plány Plavební sezóna 2021 trvala od 2. dubna do 10. října. Po ukončení sezóny kapitáni z přehrady svezou do přístaviště můstky a plovoucí zařízení, které pak pomocí jeřábu nechá DPMB vytáhnout na souš a uskladní. Poté jsou na souš vytaženy i lodě. Zde se podrobí kontrole a servisu, zahrnujícího demontáže baterií, odvodnění, prohlídky podponorové části plavidel, kormidelních a požárních systémů, ovládací elektroniky atd.. A jak je zvykem u všech lodí, stranou nezůstane ani obnova venkovních nátěrů a palubního vybavení. V následujících letech plánuje DPMB pokračovat v modernizaci zastávek, které obsluhují jeho lodě. Připravuje proto projekt na přestavbu stanic Pod Trnůvkou a Veverská Bítýška. Obě by měly být nově bezbariérové, vybaveny lavičkami a přístřeškem, zkrátka atraktivnější a pohodlnější pro cestující. Předpokládá se, že v závislosti na průběhu stavebního řízení a finančních možnostech budou tyto projekty zrealizovány v letech 2022 nebo 2023. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Vraňansko-Hořínský kanál s unikátní technickou památkou průjezdný i pro vysoké lodě
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |