Projekt NAVETTY:
Autonomní minibus bez palubního personálu vozí cestující ve sportovním
centru
17.1.2023 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních
projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu
člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na
průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského
projektu NAVETY je testován
automatický provoz zcela bez personálu ve vozidle, ale s dozorem z
dispečinku. Tento projekt zaznamenal v lednu 2023 důležitý milník:
Autonomní minibusy bez personálu povezou cestující ve francouzském
Národním středisku střeleckých sportů.

Vozidlo a jeho systémy
Zkušebním vozidlem je osvědčený automatický elektrický minibus EasyMile
EZ 10 druhé generace, známý mj. z bavorského Bad Birnbachu. Tento
minibus je 3,9 m dlouhý a 2,7 m vysoký a má standardní přepravní
kapacitu 6 sedících, 3 + 3 proti sobě u čelních stěn. Mezi cestujícími
je dostatek místa pro vozíčkáře nebo kočárek. Pro přepravu málo
pohyblivých cestujících je v podlaze dveří výsuvná rampa. Asynchronní
elektromotor mu umožňuje maximální rychlost 40 km/h a cestovní rychlost
20 km/h. Lithium-iontové (LiFeP04) baterie vystačí na 14 hodin provozu.
Minibusy EasyMile EZ10 se bezpečně pohybují pomocí několika řídicích
systémů: Poloha vozidla je určena kombinací optických a laserových
senzorů a diferenciální GPS. Tato kombinace umožňuje hladký provoz bez
ohledu na omezení v dopravní infrastruktuře, viditelnosti nebo
povětrnostních podmínkách. Vozidlo je dále vybaveno senzory
detekujícími statické nebo pohybující se objekty a podle toho
přizpůsobí svoji rychlost a dráhu tak, aby se jim bezpečně vyhnulo.
V rámci projektu NAVETTY je k těmto systémům přidána ještě nadstavba v
podobě dohledu nad provozem autonomních vozidel. Umožňuje ji software
vyvinutý divizí dopravce Transdev pro systémy autonomní dopravy. Tento
software umožňuje tři hlavní funkce: správu vozidlového parku,
monitoring dopravního systému a starostlivost o cestující.

Minibusy v provozu jsou monitorovány provozním dispečerem
Provoz v CNTS
Dva autonomní minibusy (viz fotogalerie) budou vozit cestující ve
francouzském Národním centru střeleckých sportů – Centre National de
Tir Sportif à Châteauroux (CNTS) v Toulouse na 1,5 km dlouhé trase od
hlavního parkoviště ke střelnicím.
Během uplynulých 18 měsíců zde probíhal zkušební provoz. Během něj byl
testován navigační software a plně validovány kritické bezpečnostní
systémy. To je podmínkou povolení k provozu minibusu na úrovni
automatizace 4, tedy zcela bez obslužného nebo doprovodného personálu
na palubě.
Minibusy v provozu jsou monitorovány provozním dispečerem a střediskem
v Paříži. Cestující mohou komunikovat s dispečery pomocí vozidlového
rozhlasového zařízení.
Provoz v CNTS představuje přepravu nahodilých cestujících v
nedoprovázeném minibusu v uzavřeném a kontrolovaném prostředí
sportovního areálu. To je důležitý mezistupeň mezi zkušebním provozem v
laboratorních podmínkách a reálným provozem v městském prostředí.
Video s prezentací provozu (francouzsky, s anglickými titulky) je ke zhlédnutí ZDE
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © EasyMile
Další informace zde

Přečtěte
si také:
10.1.2023 Ke světovým výrobcům autonomních elektrických minibusů, pro něž se
často užívá anglický výraz „shuttle“, se na začátku ledna 2023 přidal
německý výrobce ZF Friedrichshafen se svým autonomním midibusem. Svoji
světovou premiéru měl tento elektrický autobus v prvních lednových
dnech 2023 v americkém Las Vegas na veletrhu Consumer Electronics Show
(CES).
Celý
článek zde
Autonomně v Hofu:
všední pátek autonomního minibusu v rušném městě
31.10.2022 Jak jsme avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v
bavorském Bad Birnbachu, v této
spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na
jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové
město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým
centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní
linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme
se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne.
Celý článek zde
Bad Birnbach podruhé:
Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto
spolehlivě jezdí
23.8.2022 Od naší reportáže o autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad
Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Moderní
technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí,
životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
22.3.2022
Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu
Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
K jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako
součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu
využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí
ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z
evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní
elektromobilita ve smart
city se
těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit,
městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde