Trolejbusy z Prahy do
Brandýsa o krok blíže realizaci
12.5.2023 Středočeské město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav (mimochodem, české
město s nejdelším názvem) leží necelých 30 km od centra Prahy a 15 km
od konečné metra Černý Most. Jeho efektivní napojení na Prahu pomocí
efektivní ekologické veřejné dopravy však stále chybí, jak dokládá mj.
i nepříliš šťastný příběh tamního parkovacího domu P+R. Významnou
změnu by měla přinést plánovaná výstavba trolejbusové trati z Prahy.
Tento projekt učinil květnu 2023 další krok ke své realizaci tím, že
byl vybrán dodavatel projektové dokumentace.
Trolejbusová linka
Předpokládá se, že trolejbusová linka povede v trase současné
příměstské autobusové linky 375. Tato linka spojuje stanici metra
Českomoravská s nádražím ve Staré Boleslavi, ležícím na pravobřežním
železničním tahu z Lysé nad Labem do Děčína, přes Kbely, Dřevčice a
Brandýs. V Brandýse vede jeho trasa přes centrum a autobusové
stanoviště.
Předpokládá se, že z celkové délky linky 19 km bude instalováno
trolejové vedení v délce 12,65 km z Prahy a 11,54 km v opačném směru,
tedy v necelých dvou třetinách její délky. Nasazovány na ní budou
parciální trolejbusy, podobně jako u ostatních nově budovaných
trolejbusových linek v Praze.
Zpracování projektové dokumentace
Výběru dodavatele projektové dokumentace krajskými radními předcházelo
jiné, neméně důležité rozhodnutí v roce 2022 – to že stavba prošla
posouzením podle zákona o vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
Dokumentaci pro kraj připraví společnost Metroprojekt Praha. Součástí
je i vyhodnocení záměr projektu včetně ekonomického hodnocení. Akci
administruje Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje.
Hodnota této veřejné zakázky je 24,9 mil. Kč včetně DPH. Středočeský
kraj bude projekční přípravu financovat poměrem 3:7 společně s hlavním
městem Prahou. Zaplatí tedy cca 7,5 mil. Kč. Zbývající částkou cca 17,4
mil. Kč přispěje Dopravní podnik Praha. Celá výstavba bude
spolufinancována ze zdrojů EU.
Předpokládá se, že první cestující by se měli novou trolejbusovou
linkou dopravovat na přelomu let 2025 a 2026.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
V Hradci Králové začal
rutinní provoz inteligentního dopravního systému
4.5.2023 Po necelých dvou letech od zahájení prací přechází od května 2023 do
ostrého provozu inteligentní dopravní systém (IDS). Tento systém
zahrnuje úpravu signalizací na 34 křižovatkách a čtyřech přechodech,
zajištění preference vozidel pro MHD a složky IZS nebo spuštění
penalizačního modulu. Veškeré související práce zajišťovala pro město společnost Cross Zlín.
Ve Zlíně je také servis celého dopravního systému. Dopravní ústředna –
dispečink – je umístěna v budově Dopravního podniku města Hradce
Králové.
Celý
článek zde
Při přechodu k plné
elektrifikaci Praha důvěřuje hybridům: až 140 kloubových
diesel-hybridních autobusů Iveco pro hlavní město
13.4.2023
Vítězem veřejné zakázky Dopravního podniku hl. m.
Prahy (DPP) na nákup
nových kloubových hybridních autobusů se v polovině dubna 2023 stala
společnost Iveco Czech Republic ze skupiny Iveco Group s vozidlem Iveco
Urbanway Hybrid 18M (viz vizualizace na obrázku). DPP s vítězem tendru
uzavřel rámcovou smlouvu, která mu v následujících pěti letech umožní
nakoupit až 140 vozidel tohoto typu.
Celý
článek zde
Moderní
technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i
méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
22.3.2023 Dne 21.
března 2023 proběhl, opět jako doprovodný
program veletrhu AMPER 2023 další, již
osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb,
se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra
pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna.
Celý
článek zde
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako
součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu
využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí
ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z
evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní
elektromobilita ve smart
city se
těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit,
městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde