Pražský carport
využívá k nabíjení fotovoltaiku i akumulovanou elektřinu
3.7.2024 Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP představila
na konci června 2024 projekt unikátního carportu (viz foto). Jde o
multifunkční přístřešek pro chráněné parkování vozidel, jehož technické
vybavení zároveň zajišťuje výrobu solární energie a její efektivní
přímé využití pro nabíjení elektromobilů. Projekt byl uveden do
pilotního provozu.
Carport s fotovoltaikou
Carport THMP o rozloze 200 m2 se nachází v servisním středisku THMP na
Praze 8. Jeho součástí je plnohodnotná fotovoltaická elektrárna s
připojením k distribuční síti a rychlá akumulační nabíjecí stanice.
Carport je vybaven bifaciální technologií, tzn. účinnějšími
oboustrannými solárními panely, které pro výrobu energie využívají i
odražené a rozptýlené světlo. Pro další zvýšení účinnosti je celá
plocha pod přístřeškem, která pojme až 12 parkujících vozidel, vysypána
bílým kačírkem. Celkem 108 oboustranných panelů tak představuje úhrnný
instalovaný výkon 39,96 kWp s předpokládanou roční výrobou přibližně 20
MWh elektrické energie.
Vyrobená energie je použita pro potřeby interního nabíjení THMP nebo
dobíjení elektrických ještěrek v sousedícím skladu. Díky ní uspoří THMP
na nabíjení elektromobilů ročně cca 250 tis. Kč.
Zhotovitelem konstrukce carportu i fotovoltaické elektrárny je
společnost EnShield.
Pro úplnost: Carport THMP je prvním zařízením svého druhu v ČR
kombinujícím fotovoltaiku a akumulační nabíjecí stanici. Není však
vůbec prvním ani největším carportem s fotovoltaikou v ČR. Tím je už od
roku léta 2021 carport u elektrárny Dukovany s
kapacitou 322 parkovacích míst a úhrnným výkonem fotovoltaických zdrojů
831 kWp.
Akumulační nabíjecí stanice
Vysokorychlostní nabíjecí stanici pro carport THMP dodala na základě
výběrového řízení společnost ČEZ ESCO. Jedná se o špičkové zařízení z
produkce rakouského výrobce Kreisel Electric a vůbec první instalaci
kompaktní akumulační DC nabíjecí stanice tohoto typu v České republice.
Její technologie je unikátní díky interní baterii o kapacitě 115 kWh,
která kompenzuje případný nedostatek příkonu v dané lokalitě. Spojením
výkonu ze sítě a z baterie je zajištěno pokrytí odběrových špiček a
plnění funkce ultrarychlého nabíjení s výkonem až 180 kW. V praxi to
znamená, že i v místech, kde je aktuálně AC dobíjecí sloupek 2× 22 kW,
může být stanice s výkonem 180 kW.
Další plány THMP
Projekt je primárně zaměřen na snížení energetické náročnosti a
optimalizaci v podmínkách THMP. Jde však zároveň o typizované řešení,
které bude společnost testovat a hodnotit z hlediska efektivity
provozu, monitoringu a dálkového řízení celého systému.
Přístřešek svojí schopností akumulovat energii přímo v nabíjecí stanici
reaguje na rostoucí problém přebytku energie ve slunečných dnech a
hodinách, který v extrémním případě vede až k záporným cenám. Většina
vyrobené solární energie je spotřebována přímo na místě za plnou cenu.
Do budoucna proto hodlá THMP tyto přístřešky stavět například v rámci
krátkodobých parkovišť úřadů městských částí, státních institucí.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © ČEZ
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy:
Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v
organizacích IV
21.3.2024
Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný
program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné
konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9.
ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny
na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech,
včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se
dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb,
municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.
Celý
článek zde
Aby chytré
město
nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o
poučení z dobrých příkladů i z chyb
3.10.2023
Praktické realizaci konceptu smart city napomůže
publikace MMR ČR s
názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho
edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a
spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného
konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských
publikací. Publikace je přehledně členěna do
tematických okruhů,
jako např.
strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní
energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo
spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve
čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z
domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb
vyvarovat.
Další
informace a možnost stažení publikace zde
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Konference Efektivní
elektromobilita v organizacích prezentuje
elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a
veřejného sektoru. Je určena odborné veřejnosti z
řad průmyslu, municipalit,
městských služeb a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde