|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Elektrické autobusy Rampini v centru Vídně: vodíkové nádrže místo dvoupólového pantografu2.8.2024 Již v březnu 2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických midibusech Rampini provozovaných dopravcem Wiener Linien v centru rakouského hlavního města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna (viz foto níže). Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený odpočinek. S obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu roku 2025, zůstává v centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové) elektrické midibusy Rampini Hydron. Palivočlánkový midibus Rampini Hydron (viz foto níže) je 8 m dlouhý, s přepravní kapacitou 42 cestujících, z toho 14 sedících. Pohání jej centrální elektromotor o výkonu 250 kW. Jako zdroj energie pro pohon slouží 175kWh trakční baterie, průběžně dobíjená 30kWh palivovým článkem. Vodík pro něj je uložen ve třech nádržích po 5 kg umístěných na střeše.
S tímto pohonem ujede midibus na jedno naplnění nádrží vodíkem 250 km. A právě tato provozní vlastnost stojí za změnou koncepce těchto elektrických autobusů ve Vídni. Bateriové elektrobusy dobíjené z troleje tráví značnou část denní doby při dobíjení. K obsluze linek 2A a 3A jich proto dopravce potřebuje 12, z nichž 10 vždy jezdí a 2 stojí na dobíjení. Podobně je tomu například u midibusů Škoda v Českých Budějovicích. Od nasazení palivočlánkových midibusů si Wiener Linien naproti tomu slibují redukci parku na oněch deset vozidel v provozu na linkách, spolu s odstraněním nabíjecí infrastruktury v samém centru a větší provozní flexibilitou. Celý projekt zahrnující pořízení a údržbu 10 midibusů má rozpočet cca 12 mil. EUR (tj. cca 300 mil. Kč). Projekt je spolufinancován z prostředků EU prostřednictvím rakouského programu EBIN (Emissionsfreie Busse und Infrastruktur). Nejde o první palivočlánkové autobusy pro Vídeň. V roce 2025 budou postupně všechny autobusy na městské lince 39A provozovány 12m palivočlánkovými autobusy od portugalského výrobce CaetanoBus. Pro rozvoj vodíkového hospodářství, využívajícího „zelený“ vodík, byla v roce 2020 v rámci městského koncernu Wiener Stadtwerke založena k tomu určená dceřiná společnost Wiener Wasserstoff GmbH. Vodíkovou infrastrukturu vybudují městské firmy Wien Energie (dodavatel energie) a Wiener Netzen (správce sítí), které jsou – stejně jako Wiener Linien – součástí tohoto koncernu. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Wiener Linien/Robert Peres a archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací. Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb 3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat. Další informace a možnost stažení publikace zdeK jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Konference Efektivní elektromobilita v organizacích prezentuje elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru. Je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu, municipalit, městských služeb a ostatních organizací, správcům jejich vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto problematiku. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |