Nová výzva Národního
plánu Životní prostředí podpoří čistou městskou mobilitu
10.5.2017 Součástí čisté mobility ve smart city je i vytváření
nízkoemisních zón ve městech nebo jiné formy regulace dopravy tam, kde
je to žádoucí pro zdraví a bezpečnost obyvatel. Touto problematikou se
zabýval i seminář Čistá mobilita v chytrém městě, pořádaný pro MMR ČR
provozovateli našeho portálu. Ukázalo se zde, že jde o velmi komplexní
problém, jehož úspěšná realizace se neobejde bez důkladné přípravy.
Na pomoc přichází začátkem května 2017 Ministerstvo životního prostředí
ČR, které prostřednictvím Státního fondu životného prostředí vyhlásilo
9. výzvu pro předkládání žádostí o poskytnutí podpory z Národního
programu Životní prostředí (dále jen „výzva“). Tato výzva podporuje
zavádění nízkoemisních zón v obcích formou studie proveditelnosti
nízkoemisní zóny, studií proveditelnosti regulačního řádu (tj. opatření
pro regulaci dopravy v obci) nebo zpracování plánu udržitelné městské
mobility (SUMP).
Cílem výzvy je zlepšení životního prostředí a kvality života ve městech
a obcích a podpora udržitelného rozvoje měst a obcí.
Očekává se, že díky dotovaným studiím proveditelnosti budou mít města a
obce k dispozici všechny podklady umožňující vyhlášení nízkoemisní
zóny. Výsledkem takovéto analýzy bude zejména představa o množství
vozidel, kterých se mají týkat nastavená pravidla, návrh optimalizace
dopravní infrastruktury i dalších dopravních opatření dané obce, dále
analýza kvality ovzduší včetně zhodnocení efektu po zavedení
nízkoemisní zóny. Studie obcím nabídne i výběr objízdné trasy, plán pro
organizaci dopravy a dopravního značení, stanovení pravidel podle
emisních kategorií vozidel, výjimky pro vjezd do nízkoemisní zóny atd.
Kromě jiného budou mít díky ní také představu o ekonomické efektivnosti
projektu.
Žadatelem dle této výzvy jsou obce (ve smyslu zákona o obcích). Žádosti
je možné podat v období od 5. 5. 2017 do 27. 9. 2017.
Podmínkou je, že podpořené projekty budou realizovány nejpozději do 31.
12. 2019.
Minimální výše dotace na jeden projekt činí 100 tis. Kč. Maximální výše
dotace na jeden projekt činí 1 mil. Kč. Maximální výše celkové podpory
na jeden projekt činí 80 % z celkových
způsobilých výdajů. Těmi jsou
• výdaje na zpracování studie
proveditelnosti NEZ, studie proveditelnosti regulačního řádu
prostřednictvím dodavatele,
• výdaje na zpracování či aktualizaci
plánu udržitelné městské mobility nebo jeho dílčí části prostřednictvím
dodavatele,
• sběr dat, zpracování analýz přímo
souvisejících se zpracováním studie proveditelnosti NEZ, regulačního
řádu, plánu udržitelné městské mobility nebo jeho dílčí části,
• výdaje na publicitu projektu (maximálně
do výše 5 % z celkových způsobilých výdajů).
Na tuto výzvu je alokováno celkem 10 mil. Kč.
To vše je dost dobrý důvod, proč by tato právě vyhlášená výzva mohla
(či měla) být pro mnohá města a obce impulsem pro rychlé zahájení prací
na řešení problémů městské mobility. Jejich obyvatelé si to jistě
zaslouží.
Jakub Slavík, s
využitím podkladů SFŽP
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
3.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů
MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho implementace,
tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v
chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
Celý článek zde
Smart city v
praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
24.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017 proběhla 21.
března 2017 odborná konference Smart city v praxi II, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference.
Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj a
Sdružení dopravních podniků ČR. Konference byla, stejně jako její první běh před rokem,
zaměřena
především na ty, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení
od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních
projektů, jimiž je koncept
smart city v daném městě
realizován. Tomu odpovídala i struktura cca 190 účastníků konference.
Většina z nich pocházela z municipalit a městských organizací,
zastoupen byl i průmysl, rozvojové agentury a další zájemci o téma
smart city z praktického pohledu.
Celý článek zde
10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků evropského projektu
elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017.
Celý článek zde
10.3.2017 Stockholm
je jedním z evropských smart cities zapojených
do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“
veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz.
Projekt FREVUE:
zkušenosti Stockholmu s veřejným zadáváním služeb ekologické smluvní
dopravy
17.1.2017 Evropský
projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart
cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. Zkušenosti Stockholmu v této oblasti byly
proto v lednu 2017 publikovány v rámci projektu FREVUE jako „factsheet“
(volně přeloženo, metodický list) pod názvem „Environmental
requirements in procurement processes City of Stockholm“, tedy
„Ekologické požadavky v procesu veřejného zadávání města Stockholmu“.
Celý
článek zde
Město Stavanger:
chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě
30.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném norským
velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i
zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu
komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento
zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve
smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to
někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. Jinými slovy,
udělat z „tradičního“ řešení „chytré“ řešení neznamená doplnit staré
technologie a staré postupy o moderní informační technologie, nýbrž je
zapotřebí změnit systém jako celek. Stavanger má 133 tisíc obyvatel.
Typickou obytnou budovou je čtyř- až
osmipatrový dům s 20 až 250 bytovými jednotkami. Stavanger tedy není
nepodobný řadě českých měst. Před změnami v odpadovém hospodářství byly
tyto bytové domy obklopeny hradbou kontejnerů na odpad, podobně jako v
mnoha českých městech. Od roku 2005 se začalo se změnami Celý
článek zde