|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Nová výzva Národního plánu Životní prostředí podpoří čistou městskou mobilitu10.5.2017 Součástí čisté mobility ve smart city je i vytváření nízkoemisních zón ve městech nebo jiné formy regulace dopravy tam, kde je to žádoucí pro zdraví a bezpečnost obyvatel. Touto problematikou se zabýval i seminář Čistá mobilita v chytrém městě, pořádaný pro MMR ČR provozovateli našeho portálu. Ukázalo se zde, že jde o velmi komplexní problém, jehož úspěšná realizace se neobejde bez důkladné přípravy. Na pomoc přichází začátkem května 2017 Ministerstvo životního prostředí ČR, které prostřednictvím Státního fondu životného prostředí vyhlásilo 9. výzvu pro předkládání žádostí o poskytnutí podpory z Národního programu Životní prostředí (dále jen „výzva“). Tato výzva podporuje zavádění nízkoemisních zón v obcích formou studie proveditelnosti nízkoemisní zóny, studií proveditelnosti regulačního řádu (tj. opatření pro regulaci dopravy v obci) nebo zpracování plánu udržitelné městské mobility (SUMP). Cílem výzvy je zlepšení životního prostředí a kvality života ve městech a obcích a podpora udržitelného rozvoje měst a obcí. Očekává se, že díky dotovaným studiím proveditelnosti budou mít města a obce k dispozici všechny podklady umožňující vyhlášení nízkoemisní zóny. Výsledkem takovéto analýzy bude zejména představa o množství vozidel, kterých se mají týkat nastavená pravidla, návrh optimalizace dopravní infrastruktury i dalších dopravních opatření dané obce, dále analýza kvality ovzduší včetně zhodnocení efektu po zavedení nízkoemisní zóny. Studie obcím nabídne i výběr objízdné trasy, plán pro organizaci dopravy a dopravního značení, stanovení pravidel podle emisních kategorií vozidel, výjimky pro vjezd do nízkoemisní zóny atd. Kromě jiného budou mít díky ní také představu o ekonomické efektivnosti projektu. Žadatelem dle této výzvy jsou obce (ve smyslu zákona o obcích). Žádosti je možné podat v období od 5. 5. 2017 do 27. 9. 2017. Podmínkou je, že podpořené projekty budou realizovány nejpozději do 31. 12. 2019. Minimální výše dotace na jeden projekt činí 100 tis. Kč. Maximální výše dotace na jeden projekt činí 1 mil. Kč. Maximální výše celkové podpory na jeden projekt činí 80 % z celkových způsobilých výdajů. Těmi jsou • výdaje na zpracování studie proveditelnosti NEZ, studie proveditelnosti regulačního řádu prostřednictvím dodavatele, • výdaje na zpracování či aktualizaci plánu udržitelné městské mobility nebo jeho dílčí části prostřednictvím dodavatele, • sběr dat, zpracování analýz přímo souvisejících se zpracováním studie proveditelnosti NEZ, regulačního řádu, plánu udržitelné městské mobility nebo jeho dílčí části, • výdaje na publicitu projektu (maximálně do výše 5 % z celkových způsobilých výdajů). Na tuto výzvu je alokováno celkem 10 mil. Kč. To vše je dost dobrý důvod, proč by tato právě vyhlášená výzva mohla (či měla) být pro mnohá města a obce impulsem pro rychlé zahájení prací na řešení problémů městské mobility. Jejich obyvatelé si to jistě zaslouží. Jakub Slavík, s využitím podkladů SFŽP Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také: Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Seminář Čistá mobilita v chytrém městě: česká města mají zájem o nová řešení3.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě 7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Konference Smart city v praxi II: chytré technologie se zabydlují, od „feudálních“ dotací ke spolupráci veřejného a soukromého sektoru24.3.2017 Jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017 proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj a Sdružení dopravních podniků ČR. Konference byla, stejně jako její první běh před rokem, zaměřena především na ty, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Tomu odpovídala i struktura cca 190 účastníků konference. Většina z nich pocházela z municipalit a městských organizací, zastoupen byl i průmysl, rozvojové agentury a další zájemci o téma smart city z praktického pohledu. Celý článek zdeZkušenosti z Amsterodamu: podpora elektrifikované logistiky pomáhá městu i dopravcům10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly zásilková služba TNT a světoznámý pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu 2017. Celý článek zde„Reverzní logistika“ ve Stockholmu pomáhá efektivnější a ekologičtější městské nákladní dopravě10.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním dopravních služeb přichází Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro svoz. Projekt FREVUE: zkušenosti Stockholmu s veřejným zadáváním služeb ekologické smluvní dopravy 17.1.2017 Evropský projekt FREVUE je zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze švédských smart cities. Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání dopravních služeb pro město. Zkušenosti Stockholmu v této oblasti byly proto v lednu 2017 publikovány v rámci projektu FREVUE jako „factsheet“ (volně přeloženo, metodický list) pod názvem „Environmental requirements in procurement processes City of Stockholm“, tedy „Ekologické požadavky v procesu veřejného zadávání města Stockholmu“. Město Stavanger: chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě 30.11.2016 Na workshopu k problematice smart city, organizovaném norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. Jinými slovy, udělat z „tradičního“ řešení „chytré“ řešení neznamená doplnit staré technologie a staré postupy o moderní informační technologie, nýbrž je zapotřebí změnit systém jako celek. Stavanger má 133 tisíc obyvatel. Typickou obytnou budovou je čtyř- až osmipatrový dům s 20 až 250 bytovými jednotkami. Stavanger tedy není nepodobný řadě českých měst. Před změnami v odpadovém hospodářství byly tyto bytové domy obklopeny hradbou kontejnerů na odpad, podobně jako v mnoha českých městech. Od roku 2005 se začalo se změnami Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |