Přečtěte si: Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město VI

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Město Nantes bude provozovat 24m elektrobusy s průběžným dobíjením ABB TOSA

3.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě (viz foto níže) již od roku 2013. Mohlo by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.

Nové 24metrové elektrobusy HESS s přepravní kapacitou 151 cestujících budou vybaveny trakční výzbrojí od ABB. Lze očekávat, že konstrukčně budou vycházet z osvědčené řady tříčlánkových 24m autobusů a trolejbusů, které tento švýcarský výrobce nabízí ve svém produktovém portfoliu (viz foto). Půjde tak zřejmě o vůbec první čistě bateriový elektrický autobus s touto délkou a přepravní kapacitou – s touto konstrukcí jsme se až dosud mohli setkat především u trolejbusů, například v rakouském Linci.

Nabíjení systémem ABB TOSA obecně probíhá takto (viz schéma níže):

a) ve vybraných zastávkách, při využití superkapacitoru (tzv. flash), po dobu řádově několika vteřin s výkonem až 600 kW; připojení k nabíjecí stanici trvá méně než vteřinu,

b) na konečných zastávkách po dobu řádově několika minut výkonem 200 kW,

c) v depu po dobu 45 minut výkonem 50 kW.

Přenos energie zajišťuje bezobslužné robotické rameno ARCS naváděné laserem (viz foto vpravo). Základní komunikaci vozidla se zastávkou zajišťuje systém GPS.

Elektrobusy v Nantes budou s pomocí této technologie nabíjeny během nástupu a výstupu cestujících na vybraných mezilehlých zastávkách výkonem 600 kW po dobu 20 vteřin a na plnou kapacitu budou baterie dobity během 1 – 5 minut na konečné stanici.

Rozpočet na celý nabíjecí systém činí v přepočtu 440 mil. Kč.

Elektrobusy s touto nabíjecí technologií bude provozovat nantský městský dopravce Société d'Economie Mixte des Transports de l'Agglomération Nantaise (Semitan). Nejde tu o drahý experiment, nýbrž o odpověď na přepravní potřeby města:

Tyto elektrobusy budou nasazeny na lince 4 městské dopravy, která pod názvem Nantes Busway představuje systém rychlé autobusové dopravy (BRT). Linka spojuje historické centrum Nantes s předměstím na jižní straně řeky Loiry, je 7 km dlouhá a má 15 zastávek. Tato linka byla uvedena do provozu v roce 2006 a od té doby se zde poptávka po přepravě prudce rozvíjí. To vede k chronicky přeplněným autobusům, navzdory intervalu mezi spoji kratším než 3 minuty (o této lince se hovoří jako o „oběti vlastního úspěchu“). Uvažovalo se proto i o možné konverzi této linky na tramvajový systém.

Předpokládá se, že zavedením velkokapacitních elektrobusů s technologií ABB TOSA vzroste přepravní kapacita dopravního systému o 35 %, a umožní tak ve špičkových časech přepravit kolem 2,5 tisíce cestujících za hodinu.

Zprovoznění celého systému se předpokládá koncem roku 2018.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Carrosserie HESS AG a ABB

Další informace zde

 Přečtěte si také:

ABB HVC-Overnight Charging: řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů

1.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná klást nároky nejen na průběžné dobíjení (tam, kde se tato technologie využívá), při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii HVC-Overnight Charging. 

Celý článek zde

Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií

26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. 

Celý článek zde
Stalowa Wola dostane park elektrických midibusů Solaris s čtyřpólovým průběžným dobíjením

17.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. Tyto elektrobusy budou vybaveny průběžným dobíjením střešní konzolí typu Schunk.

Celý článek zde


Tříčlánkové parciální trolejbusy Van Hool pro Linec ukazují trend v trolejbusové dopravě

16.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp. trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku 2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě – totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.

 Celý článek zde


Projekt ZeEUS o financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu nepomůže bez podpory investic

13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná v září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé. Celý článek zde


Iniciativa CIVITAS pomáhá při sestavování plánů udržitelné městské mobility (SUMP)

29.9.2017 Plán udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských oblastech (blíže k této problematice viz prezentace ze semináře Čistá mobilita v chytrém městě). Na pomoc jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.

Celý článek zde


Systém ABB TOSA: průběžné dobíjení elektrobusů v Ženevě dostane inteligentní řízení

27.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017 zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel, společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní řízení tohoto systému městské dopravy.

Celý článek zde


Elektrobusy Volvo s průběžným dobíjením standardem OppCharge v Trondheimu

22.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo bude touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně dobíjených elektrobusů. Vozidlem bude v tomto případě elektrobus Volvo 7900 Electric. Tyto elektrobusy jsou odvozeny od plug-in hybridní verze. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících.

Celý článek zde


Hradec Králové bude mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení

20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 – Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde










http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php










Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services