Přečtěte si: Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město VI

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

ABB HVC-Overnight Charging: řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů

1.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky – připomeňme si například jejich současný a plánovaný rozvoj v Belgii, ale také třeba jedenáctivozový park v našem Třinci nebo čtrnáct (a perspektivně třicet) elektrobusů ve slovenských Košicích. To začíná klást nároky nejen na průběžné dobíjení (tam, kde se tato technologie využívá), při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii HVC-Overnight Charging.

HVC-Overnight Charging (viz foto) umožňuje sekvenční noční nabíjení více vozidel v depu po stanovenou dobu. Celý systém je řešen tak, aby se optimalizovaly související investiční náklady i průběh spotřeby elektrické energie.

Základem konstrukce tohoto řešení je kompaktní napájecí kabinet, k němuž jsou připojeny až tři nabíjecí stanice. V tomto případě jde o nabíjení stejnosměrným napětím v rozmezí výkonů 50 – 150 kW v rámci jednoho kabinetu, tj. max. 3 moduly po 50 kW. Tato technologie není určena k balancování trakčních baterií – k tomu se předpokládá využití palubní nabíječky nebo podpůrné elektroniky baterií bez připojení k vnějšímu zdroji.

Jako rozhraní slouží standardizovaná zásuvka CCS-2 (Combo 2), tedy stejná, jako se používá i pro elektromobily.

Nabíjení funguje tak, že poté, co bylo ukončeno nabíjení prvního vozidla, začíná automaticky nabíjení dalšího. Tím pádem je maximalizována disponibilita vozidla při minimalizaci investičních a provozních nákladů.

Celý proces nabíjení je řízen s podporou portfolia digitálních řešení ABB Ability™, které nabízí cloudovou správu zařízení se vzdáleným přístupem v nejrůznějších odvětvích průmyslu, energetiky a dopravy. Tuto podporu využívá (resp. bude využívat) například systém průběžně dobíjených elektrobusů v Ženevě.

Řešení ABB HVC-Overnight Charging je nabízeno jako doplněk rychlého průběžného dobíjení standardem OppCharge.

Videoprezentace HVC-Overnight Charging je k dispozici zde

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © ABB

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií

26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. 

Celý článek zde
Stalowa Wola dostane park elektrických midibusů Solaris s čtyřpólovým průběžným dobíjením

17.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. Tyto elektrobusy budou vybaveny průběžným dobíjením střešní konzolí typu Schunk.

Celý článek zde


Projekt ZeEUS o financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu nepomůže bez podpory investic

13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná v září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé. Celý článek zde


Elektrobusy Volvo s průběžným dobíjením standardem OppCharge v Trondheimu

22.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo bude touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně dobíjených elektrobusů. Vozidlem bude v tomto případě elektrobus Volvo 7900 Electric. Tyto elektrobusy jsou odvozeny od plug-in hybridní verze. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících.

Celý článek zde


Hradec Králové bude mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení

20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 – Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde


Elektrické hybridy Volvo pro Göttingen: další projekt průběžného dobíjení OppCharge

19.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající evropský standard OppCharge. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). Celý článek zde


Elektrobusy Solaris se čtyřpólovým dobíjením: 20 pro Krakov, expanze do Rumunska

21.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu 2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro historický Krakov, který již elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v úspěšném tažení elektrobusů Solaris. Sedmnáct standardních elektrobusů Solaris Urbino 12 electric a tři kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric v Krakově bude provozovat tamní dopravce MPK Kraków.

Celý článek zde


VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam

2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam.  Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je po celé délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných podmínek. Celý článek zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde










http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php










Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services