PSItraffic: systém
správy autobusových garáží v Hamburku umožní elektrifikaci vozového
parku
25.10.2018 Hamburský městský dopravce Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou
dopravu metrem a autobusy v hamburské aglomeraci, provozuje již od roku
2014 elektrické autobusy – například plug-in hybridní autobusy Volvo nebo
palivočlánkové hybridní autobusy Solaris. Postupně se
chystá převést veškerý svůj park cca 1000 dieselových autobusů na
elektrický pohon. To se ale neobejde bez sofistikovaného řízení procesů
v autobusových garážích, tak aby na linku vyjížděly vždy a včas
elektrobusy s nabitými bateriemi. Napomůže tomu rozšířený systém správy
depa PSItraffic, který byl odborné veřejnosti představen v říjnu 2018.
Tvůrcem tohoto systému je německá softwarová firma PSI Transcom. Její
systém pro řízení autobusových garáží (či moderně, autobusových dep),
slouží u Hamburger Hochbahn již od roku 2014. Tento systém bude nyní
rozšířen o E-DMS moduly, které umožní souběžně řídit procesy v šesti
garážích tohoto dopravce, aby dieselové i elektrické autobusy byly v
pořádku natankovány, resp. nabity, a aby měly přiděleny na směnu své
řidiče.
E-DMS modul bude přitom soustavně sledovat, který autobus v garáži je
nejlépe vhodný pro kterou linku po kolika minutách nabíjecího času.
Znamená to, že ne všechna elektrická vozidla musí být souběžně
nabíjena, má-li být zároveň balancován a řízen denní průběh spotřeby
energie u dopravce.
Tato alokace vozidel na linky probíhá v reálném čase před výjezdem
vozidel. Modul pro řízení energetické zátěže zároveň předpovídá
celkovou denní spotřebu energie, vytváří realistické postupy pro
instalovanou nabíjecí infrastrukturu a monitoruje dodržování
předepsaného nabíjení.
Základem pro správné fungování je optimalizační software Qualicision,
který si firma PSI Transcom sama vyvinula.
Tento příklad názorně ukazuje, jak rozšiřování elektrifikované městské
dopravy ve smart city není pouze otázkou vozidel, ale celého dopravního
systému, který se neobejde bez podpory informačních a komunikačních
technologií.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Railway
Gazette International/Metro Report International
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
22.10.2018 Ostrava je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v
pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením. Jejich
koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho dílen –
dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a EKOVA
ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně elektrobusů:
Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno do provozu s
cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž EKOVA
ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká veřejnost v
říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících.
Celý článek zde
11.10.2018 Dopravní podnik města České Budějovice, a.s (DPMCB) zavede od
1. 11. 2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií
průběžného dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně
dobíjené elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných
linkách MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října
2018.
Celý článek zde
16.8.2018 Nejen specializované firmy zaměřené na informační
technologie, jako například ViriCiti, ale také sami
výrobci elektrických vozidel si uvědomují, že pro efektivní správu
vozového parku jsou stále více žádány moderní informační technologie.
Důkazem je systém eSConnect pro podporu údržby od polského výrobce
vozidel pro městskou dopravu Solaris, který byl odborné veřejnosti
představen v srpnu 2018.
Celý článek zde
27.7.2018 Koncept
mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi
evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské
hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové
odborné veřejnosti v červenci 2018. Pod MaaS obecně rozumíme
multimodální a udržitelné služby mobility
reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného
plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop).
MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla,
informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný
rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout
nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků
aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS.
Celý
článek zde
19.7.2018 Podkrušnohorská
města Most a Litvínov jsou známá především jako
střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň aktivní v oblasti
čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj. propojení
tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst Mostu a
Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků zmíněných
aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním cílem byla
modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace informačního
systému v tramvajové a autobusové dopravě na území statutárního města
Mostu a města Litvínova, včetně vozidlového systému MHD. Do provozu byl
tento projekt, dodaný konsorciem Informační systém ML – AŽD Praha
s.r.o. a Ing. Ivo Herman, CSc., uveden na konci června 2018.
Celý
článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde