|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
A Ostrava je opět první: v Ostravě-Svinově byla dokončena výstavba první stanice pro průběžné dobíjení elektrobusů standardu OppCharge v České republice22.10.2018 Ostrava je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením. Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících. Technologie OppCharge je charakteristická „obráceným pantografem“ spouštěným z pylonu nabíjecí stanice do ližin ve střeše elektrobusu (viz foto). Dobíjení obvykle trvá, v závislosti na množství energie a nabíjecím výkonu, cca 3 – 4 minuty. Tato technologie je výsledkem standardizačního úsilí dodavatelského průmyslu včetně vzájemně si konkurujících velkých hráčů, které reaguje na poptávku evropských a světových měst po elektrifikaci vozového parku městských autobusů. Řešení, kdy nabíjecí konzole je součástí pevné infrastruktury a nikoli vozidla, minimalizuje vlastní hmotnost elektrobusu ve prospěch cestujících, případně baterií (pro srovnání, hmotnost ližin na střeše je 15 kg, zatímco hmotnost tradičního pantografu může být až desetinásobná). Po Evropě tento standard již dobývá také americký kontinent. Nabíjecí stanice v Ostravě je součástí dodávky prvních dvou elektrobusů, které EKOVA ELECTRIC vyrobila na zakázku pro mateřský Dopravní podnik Ostrava, poté, co uspěla ve výběrovém řízení. Nové elektrobusy už v provozu bez cestujících několik týdnů úspěšně testují nabíjení ve standardu OppCharge i jízdy na lince č. 64. Dodavatelem technologie první stanice pro ultrarychlé nabíjení v ČR je nizozemská společnost Heliox, která patří ke světovým lídrům na trhu rychlých systémů nabíjení v hromadné dopravě. Trasa linky 64, na kterou budou elektrobusy po předání ostravskému dopravnímu podniku nasazeny v pilotním projektu, vede od svinovských mostů (dolní zastávka) do klimkovických sanatorií. Jízda do Klimkovic (11,5 km) zabere zhruba 22 minut, zpáteční jízda 11,8 km trvá cca 26 minut. Po návratu do Svinova se bude elektrobus u nové stanice nabíjet, aby mohl neprodleně zahájit další přepravu cestujících na lince. Samotné nabíjení, které umožní až hodinovou jízdu, trvá pouhých 5 minut (300 vteřin). Proces nabíjení je zajištěn po příjezdu elektrobusu ke stanici obousměrnou komunikací infračerveným přenosem a po propojení nabíjecích kontaktů po metalickém vedení. Řidič musí zastavit na předepsaném místě. Připojení pantografu, který je součástí nabíjecího stojanu, probíhá v automatickém režimu. Řidič pouze stiskne tlačítko rychlonabíjení na přístrojové desce autobusu, kde také může sledovat stav nabití trakčních baterií. Po ukončení nabíjení se pantograf automaticky odpojí. Řidiči se nemusí obávat, že by odjeli od stanice v době nabíjení. Po tuto dobu je jízda blokována a je povolena, až když se pantograf zdvihne do horní polohy. Nabíjení s využitím standardu OppCharge v současné době připravuje také Praha pro letištní autobusy. Ostrava však bude v ČR první. O technologiích EKOVA ELECTRIC pro elektrické autobusy se mohou zájemci dovědět blíže také na naší připravované konferenci Elektrické autobusy pro město VII, kde je tato společnost hlavním partnerem. redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů EKOVA ELECTRIC Foto © EKOVA ELECTRIC Další informace o projektu zde: www.ekova.cz Další informace o standardu OppCharge zde V Českých Budějovicích budou jezdit průběžně dobíjené elektrické midibusy
Projekt ASSURED: publikovány komplexní ukazatele pro měření demonstračních provozů elektrických autobusů a elektrických nákladních automobilů
Superkapacitorové elektrobusy: pozoruhodné řešení (zvláště) pro elektrifikované dopravceRozhovor s Filipem Ferferievem z Chariot Motors
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |