Solaris představil
palivočlánkový autobus, prvních dvanáct objednalo Bolzano
11.6.2019 Pro Solaris Bus & Coach, jednoho z největších evropských
výrobců bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon
zcela novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové
elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. V červnu
2019 tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie
veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m
palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal
i první objednávku.
Solaris Urbino 12 hydrogen (viz foto) je třídveřový 12m palivočlánkový
elektrobus pro 87 cestujících.
Je vybaven pohonem se dvěma 125kW elektromotory v nábojích kol typu ZF
AVE 130. Jako zdroj energie slouží kompaktní 60kW palivočlánková
jednotka od kanadského výrobce Ballard, doplněná
trakčními bateriemi. Trakční baterie jsou průběžně dobíjeny
palivočlánkovou jednotkou a rekuperací při brzdění. V případě potřeby
je lze dobít i ze zásuvky. Odpadní teplo z palivových článků je využito
k vytápění interiéru pomocí tepelného čerpadla s oxidem uhličitým.
Vodík je uložen v pěti nádržích na střeše autobusu o celkovém objemu
312 litrů, které pojmou 36,8 kg plynného vodíku o tlaku 35,5 MPa.
Tato pohonná jednotka zajistí autobusu dojezd na jedno naplnění nádrží
vodíkem až 350 km, tedy plně srovnatelný s odpovídajícím dieselovým
autobusem.
Prvním dopravcem, který si tento autobus objednal, je společnost SASA
(Società Autobus Servizi d'Area) v italském městě Bolzano. Dodávka 12
palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen zahrnuje také
osmiletou smlouvu na servis a údržbu autobusů. Součástí tohoto balíčku
služeb je rovněž výcvik řidičů a pracovníků údržby s důrazem na
bezpečnost při práci s vodíkovými technologiemi.

Pro Bolzano nejsou palivočlánkové autobusy tak úplně novinkou. V rámci
projektu CHIC zde bylo v období let 2010 – 2016 nasazeno do zkušebního provozu pět
palivočlánkových autobusů EvoBus.
O vyzkoušení palivočlánkového autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen
projevil zájem i pařížský městský dopravce RATP, který si domluvil
testovací provoz na desetitýdenní období v dubnu až červnu 2020. Teno
testovací provoz je součástí strategie dopravce směřující k bezemisnímu
(resp. bezuhlíkovému) parku autobusů do roku 2025.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Solaris Bus
& Coach S.A.
Další informace zde a také zde



Přečtěte
si také:
20.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji
bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v
takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i
studie FCH JU V
rámci projektu JIVE se v Londýně
chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by
zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2019.
Celý
článek zde
Vychází brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
8.3.2019 Také
v roce 2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž
byli informováni účastníci konferencí Elektrické autobusy pro město
pořádaných provozovateli
tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v
podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů
je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný
polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by
měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových
městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl
polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.
Celý
článek zde
21.2.2019 Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti
palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v
březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý
milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil,
tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu
propojují záchytná parkoviště s centrem města. Čtyři z nich
slouží na lince X40 dopravní společnosti First ze stanice Bridge of Don
do stanice Kingswells Park and Ride a šest na lince X17 dopravní
společnosti Stagecoach ze stanice Guild Street do Westhill Park and
Ride.
Celý
článek zde
22.11.2018
Dne 21. listopadu 2018 se v Praze konal sedmý běh
konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 160 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Celý článek a
prezentace ke stažení zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde