|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Helsinky nezaznamenaly v roce 2019 žádnou smrtelnou nehodu chodců6.2.2020 Finské hlavní město Helsinky s 650 tisíci obyvateli jsou v mnoha ohledech inspirující také pro česká města. Rok 2019 byl pro toto město i pro všechny jeho následovníky jedinečný, pokud jde o bezpečnost dopravy: Město v tomto roce nezaznamenalo žádnou smrtelnou nehodu chodců. Fatální nehodovost v Helsinkách se vyvíjí příznivě již po několik desetiletí, nikdy však nebyla takto příznivá. Nejhorší z let, kdy je vedená přesná statistika, byl rok 1965 s 84 úmrtími při dopravních nehodách. V 80. letech minulého století až do začátku let devadesátých zahynulo v ulicích Helsinek každoročně zhruba 20 – 30 lidí. Od té doby začal tento počet znatelně klesat. Po roce 2010 zde zahynulo při dopravních nehodách průměrně sedm lidí ročně. Každoročně většinu z nich činili chodci. Tento příznivý vývoj je výsledkem kombinace několika faktorů. Mezi ně patří celkové zlepšení prostředí v ulicích, rozšířené sledování dopravního provozu, vývoj technologií v oblasti bezpečnosti vozidel a rozvoj záchranných složek. Klíčovým momentem bylo rovněž snížení povolené rychlosti. Helsinky s účinností od roku 2019 značně snížily rychlostní limity. V obytných oblastech a v centru města je to dnes primárně 30 km/h. Na hlavních ulicích je to 40 km/h ve vnitřním městě a 50 km/h na předměstí. Město také začne v roce 2020 s instalací 70 nových kamer pro sledování dopravy a s úpravami směřujícími ke zlepšení bezpečnosti pěších na křižovatkách v nejnebezpečnějších oblastech. Pro srovnání: V Praze podle statistik Policie ČR poklesl v posledních letech počet usmrcených osob při dopravních nehodách od nejtragičtějších 61 v roce 2005 na 20 v roce 2019, přičemž od roku 2007 tento počet kolísá mezi 20 a 40 usmrcenými ročně. Výjimkou byl rok 2017 s „pouhými“ 17 usmrcenými. Také v Praze tvoří chodci významnou většinu usmrcených při dopravních nehodách. Například v roce 2018 (aktuální ročenka s podrobným rozborem) zde z celkem 31 usmrcených bylo 25 chodců. Helsinky tedy zůstávají velkou inspirací i v této oblasti. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Kateřina Slavíková Přečtěte si také: Nechtěný důkaz z Paříže: náhrada veřejné dopravy mikromobilitou vede k nárůstu nehod27.12.2019 Mikromobilita, tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována za důležitou součást čisté městské mobility. Představuje však také řadu rizik, jak poukázala mimo jiné příručka americké National League of Cities (NLC). O nechtěný důkaz bezpečnostních rizik mikromobility se postarali stávkující zaměstnanci veřejné dopravy v Paříži v prosinci 2019. Náhrada nefungující veřejné dopravy mikromobilitou totiž vyústila v patrný nárůst nehod jejích uživatelů. E-komerce: hrozba i výzva městské mobilitě a přístup města Bruselu25.1.2019 Jak konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED, mnohem větší hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Finové? Máme se od nich hodně co učit…(Postřehy naší spolupracovnice Kateřiny Slavíkové z Helsinek)9.9.2019 Severské země jsou proslulé svou vyspělostí, nejen co se týká péče o životní prostředí či vzdělávání, ale také v oblasti městského/krajinného plánování. A tak jsem se rozhodla na začátku září 2019 zahrnout do kratičké návštěvy Helsinek také prozkoumání finského hlavního města z poněkud odbornějšího pohledu. A nestačila jsem se divit. Celý článek zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |