Helsinky nezaznamenaly
v roce 2019 žádnou smrtelnou nehodu chodců
6.2.2020 Finské hlavní město Helsinky s
650 tisíci obyvateli jsou v mnoha ohledech inspirující také pro česká
města. Rok 2019 byl pro toto město i pro všechny jeho následovníky
jedinečný, pokud jde o bezpečnost dopravy: Město v tomto roce
nezaznamenalo žádnou smrtelnou nehodu chodců.
Fatální nehodovost v Helsinkách se vyvíjí příznivě již po několik
desetiletí, nikdy však nebyla takto příznivá. Nejhorší z let, kdy je
vedená přesná statistika, byl rok 1965 s 84 úmrtími při dopravních
nehodách. V 80. letech minulého století až do začátku let devadesátých
zahynulo v ulicích Helsinek každoročně zhruba 20 – 30 lidí. Od té doby
začal tento počet znatelně klesat. Po roce 2010 zde zahynulo při
dopravních nehodách průměrně sedm lidí ročně. Každoročně většinu z nich
činili chodci.
Tento příznivý vývoj je výsledkem kombinace několika faktorů. Mezi ně
patří celkové zlepšení prostředí v ulicích, rozšířené sledování
dopravního provozu, vývoj technologií v oblasti bezpečnosti vozidel a
rozvoj záchranných složek. Klíčovým momentem bylo rovněž snížení
povolené rychlosti.
Helsinky s účinností od roku 2019 značně snížily rychlostní limity. V
obytných oblastech a v centru města je to dnes primárně 30 km/h. Na
hlavních ulicích je to 40 km/h ve vnitřním městě a 50 km/h na předměstí.
Město také začne v roce 2020 s instalací 70 nových kamer pro sledování
dopravy a s úpravami směřujícími ke zlepšení bezpečnosti pěších na
křižovatkách v nejnebezpečnějších oblastech.
Pro srovnání: V Praze podle statistik Policie ČR poklesl v posledních
letech počet usmrcených osob při dopravních nehodách od
nejtragičtějších 61 v roce 2005 na 20 v roce 2019, přičemž od roku 2007
tento počet kolísá mezi 20 a 40 usmrcenými ročně. Výjimkou byl rok 2017
s „pouhými“ 17 usmrcenými. Také v Praze tvoří chodci
významnou většinu usmrcených při dopravních nehodách. Například v roce
2018 (aktuální ročenka s podrobným rozborem) zde z celkem 31 usmrcených
bylo 25 chodců. Helsinky tedy zůstávají velkou inspirací i v této
oblasti.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Kateřina
Slavíková
Další informace zde
Přečtěte
si také:
27.12.2019 Mikromobilita, tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována
za důležitou součást čisté městské mobility. Představuje však také řadu
rizik, jak poukázala mimo jiné příručka americké National League of
Cities (NLC).
O nechtěný důkaz bezpečnostních rizik mikromobility se postarali
stávkující zaměstnanci veřejné dopravy v Paříži v prosinci 2019.
Náhrada nefungující veřejné dopravy mikromobilitou totiž vyústila v
patrný nárůst nehod jejích uživatelů.
Celý
článek zde
25.1.2019 Jak konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED, mnohem větší
hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se
stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén
e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem
jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice
při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již
nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo
odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení.
Celý
článek zde
9.9.2019 Severské země jsou proslulé svou vyspělostí, nejen co se týká péče o
životní prostředí či vzdělávání, ale také v oblasti
městského/krajinného plánování. A tak jsem se rozhodla na začátku září
2019 zahrnout do kratičké návštěvy Helsinek také prozkoumání finského
hlavního města z poněkud odbornějšího pohledu. A nestačila jsem se
divit.
Celý článek zde
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde