|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Finové? Máme se od nich hodně co učit…(Postřehy naší spolupracovnice Kateřiny Slavíkové z Helsinek)9.9.2019 Severské země jsou proslulé svou vyspělostí, nejen co se týká péče o životní prostředí či vzdělávání, ale také v oblasti městského/krajinného plánování. A tak jsem se rozhodla na začátku září 2019 zahrnout do kratičké návštěvy Helsinek také prozkoumání finského hlavního města z poněkud odbornějšího pohledu. A nestačila jsem se divit. První dojmy: přátelská hromadná doprava, čisto a plno zeleně Už na letišti na mě čeká první překvapení. Očekávala jsem totiž, že se do Helsinek budu muset dostat složitě několika dopravními prostředky, ale opak je pravdou. Hned před terminálem je totiž vstup na podzemní nástupiště vlaku, který míří rovnou do centra. Vše je přehledné a snadné k orientaci. Jako cizinec navíc velmi oceňuji anglické nápisy, které jsou na každé důležité informační tabuli. Při cestě vlakem obdivuji šťavnatou zeleň, stejně jako perfektní čistotu vlaku. Nikde žádné odpadky, nikde žádné tagy či graffiti. Centrální knihovna v HelsinkáchDalší den se konečně vydáváme do centra Helsinek. Cestu autobusem a vlakem stále doprovází bujná zeleň. Žádné vyprahlé trávníky nebo nevzhledné suché roští oddělující jízdní pruhy. Veškerá zeleň se těší dobrému zdraví a výborné kondici. Prší tu totiž výrazně víc – a to si Finové stěžují na velká sucha. Nebo že by to nebylo o závlaze, ale o „naordinované“ péči? Tak jako tak je výsledek famózní. Příjezd na hlavní vlakové nádraží působí spíše jako příjezd na pražskou „Masaryčku“. Všechny vlaky tu končí, dál už je jen moře. Čekala jsem přelidněné podchody, ale ono nic (aby ne, když má Finsko v porovnání s Českem sice téměř čtyřnásobnou rozlohu, ale pouze poloviční počet obyvatel). Všechny důležité budovy jsou jen pár kroků od hlavního nádraží: centrální knihovna, půjčovna kol, budova hlavních novin a rozhlasových stanic, a parlament. To vše na jednom místě, navíc přístupné všem zvědavcům a bez poplatku. A tak poprvé v životě pozoruji rozhlasového reportéra při práci. Jednotlivé budovy propojuje úzký pás zeleně, kde prvně vidím aplikovanou metodu výsadby stromů s pytlem kolem báze kmene, přesahující do části kořenového systému. Kromě ochrany před mechanickým poškozením brání toto zakrytí také nadměrnému výparu či proniknutí psí moči přímo do borky stromu (viz foto vpravo). Cyklistika v Helsinkách Speciální kapitolou je cyklodoprava po městě. Mezi stojany místní bikesharingové společnosti a malým servisem kol si všímám zvláštního sloupu se zavěšeným nářadím na základní opravu kola. Kleště, klíče či nástavce na ventilky tu visí, aniž by je někdo poškodil nebo dokonce ukradl. Ještě víc mě ale zaujala dvojí doprava. Pokud potřebujete něco v centru, máte kde jet (jízdní pruhy pro cyklisty jsou naplánovány naprosto logicky) a kde „ustájit“ svého dvoukolého oře. Pokud ale potřebujete městem pouze rychle projet či projít, můžete využít cyklo-pěší mimoúrovňovou stezku, která podbíhá město z centra až k moři a je možné jí každých cca 100 metrů opustit. Vyhnete se tak „davům“ lidí (místní davy vypadají spíše jako obvyklý pěší provoz v Brně) nebo čekání na semaforu. Geniální…
Cyklo-pěší stezkaVstup zdarma i v „drahé“ zemi Kamarádka mi ukazuje všemožné důležité budovy a já si pokaždé připravuji peněženku, abych zaplatila vstupné. Ale nikde se neplatí. Dokonce ani na souostroví Suomelinna, kde se nachází bývalá vojenská pevnost King’s gate a kam dojedeme trajektem – opět bez zaplacení jízdného, jelikož je zahrnuté v ceně obyčejné jízdenky na hromadnou dopravu. Finsko je nesmírně drahé a tohle jsou velmi milá překvapení. Městská zeleň podruhé O zeleni v Helsinkách už jsem se tu jednou zmínila. Mám ještě několik postřehů k ní i celkově k péči o životní prostředí. Například lavička se zabudovanými květináči letniček nebo studentské domy s atriem, kde vegetace sahá až do výše druhého patra, potěší moje zahradnické srdce stejně jako fakt, že kromě skleněných lahví jsou tu zálohované i ty plastové a všechny plechovky. Tomu říkám ekologické smýšlení! Kromě samotné recyklace má totiž zálohování obalů i další účinek, a to celkově snížení odpadků a větší motivace k třídění. No uznejte sami – proč byste vyhazovali „petku“ do náhodného koše, když za ní dostanete peníze? Osázená lavičkaZávěrem: země, kde mají úctu k práci druhých Postřehů z Finska mám samozřejmě mnohem víc, ale to by bylo na několik dalších reportáží. Zkrátka, je to země, kde věci mají smysl. A lidé si natolik váží cizí práce, že nemají potřebu jí ničit. Vždyť to tam někdo udělal pro ně! Kéž přijmeme alespoň malou část jejich smýšlení… Kateřina Slavíková Foto © autorka
Zelené atrium studentského domu Vnitřek budovy rozhlasu a novinBikesharing (vpravo k dispozici nářadí na opravu bicyklu)Přečtěte si také: Nová výzva MŽP a MPO na podporu veřejného osvětlení: prospěšný počin vlády i rozpaky21.8.2019 Města a obce mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení díky společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od 1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které chceme v tomto článku rovněž upozornit. Celý článek zdeJízda městskou dopravou za plastové láhve: římské metro zahájilo unikátní projekt recyklace13.8.2019 Motivace občanů k recyklování plastových nádob má ve světě mnoho podob. Unikátní projekt, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v srpnu 2019, zahájilo italské hlavní město Řím: Za plastové láhve odevzdané k recyklaci získají cestující body a za body volnou jízdenku na veřejnou dopravu. „+ricicli, +viaggi“, tedy „Čím víc recyklujete, tím víc cestujete“, zní slogan celé kampaně. Celý článek zdeBezpečnost především: pokutu 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) zaplatí v Nizozemí cyklista za jízdu s mobilem v ruce13.8.2019 Jak se říká, když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém. Platí to dvojnásob tam, kde jsou ve hře zdraví a životy lidí. Tak uvažovala nizozemská vláda, která pod pokutou 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) ze zákona zakázala s platností od 1. července 2019 cyklistům používání mobilních telefonů či obdobných přenosných zařízení za jízdy. Takovýto přístroj musí být za jízdy uložen v kapse oděvu nebo v zavazadle. Celý článek zdeSdílené e-koloběžky – spíše neekologická elektromobilita7.8.2019 Sdílené elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz příručka americké Národní ligy měst. Problematický efekt elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny, po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v srpnu 2019. Studie si všímá celého životního cyklu sdílených elektrokoloběžek, zahrnující jejich výrobu a použité materiály včetně vlivu recyklace, přepravu vyrobených koloběžek a jejich baterií do USA (předpokládá se čínský výrobce) a provozní fázi pokrývající vlastní jízdu uživatele na koloběžce (včetně výroby spotřebované elektrické energie), svoz koloběžek k nočnímu nabíjení (převážně vozidly na spalovací motor) a jejich údržbu, až po konec života koloběžky. Celý článek zdeSolární veřejné osvětlení chrání pěší v sevillském městském parku 3.7.2019 Hlavním cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit bezpečnost chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto funkci plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích. Zároveň však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde může být ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město Sevilla, je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena bylo instalováno během června 2019. Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení. Aktualizovaná „oficiální“ česká metodika smart cities zveřejněna27.2.2019 Pod názvem „Metodika Smart Cities“ s podtitulem „Metodika pro přípravu a realizaci konceptu Smart Cities na úrovni měst, obcí a regionů“ byla v únoru 2019 na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR publikována aktualizovaná verze původní tzv. oficiální metodiky smart cities z roku 2015. Jako externí odborníci se na této metodice podíleli i provozovatelé našeho portálu – firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |