Reportáž
Smartcityvpraxi.cz: Finové? Máme se od nich hodně co učit…
(Postřehy naší spolupracovnice Kateřiny Slavíkové z Helsinek)
9.9.2019 Severské země jsou proslulé svou vyspělostí, nejen co se týká péče o
životní prostředí či vzdělávání, ale také v oblasti
městského/krajinného plánování. A tak jsem se rozhodla na začátku září
2019 zahrnout do kratičké návštěvy Helsinek také prozkoumání finského
hlavního města z poněkud odbornějšího pohledu. A nestačila jsem se
divit.
První dojmy: přátelská hromadná doprava, čisto a plno zeleně
Už na letišti na mě čeká první překvapení. Očekávala jsem totiž, že se
do Helsinek budu muset dostat složitě několika dopravními prostředky,
ale opak je pravdou. Hned před terminálem je totiž vstup na podzemní
nástupiště vlaku, který míří rovnou do centra. Vše je přehledné a
snadné k orientaci. Jako cizinec navíc velmi oceňuji anglické nápisy,
které jsou na každé důležité informační tabuli. Při cestě vlakem
obdivuji šťavnatou zeleň, stejně jako perfektní čistotu vlaku. Nikde
žádné odpadky, nikde žádné tagy či graffiti.

Centrální knihovna v Helsinkách
Další den se konečně vydáváme do centra Helsinek. Cestu autobusem a
vlakem stále doprovází bujná zeleň. Žádné vyprahlé trávníky nebo
nevzhledné suché roští oddělující jízdní pruhy. Veškerá zeleň se těší
dobrému zdraví a výborné kondici. Prší tu totiž výrazně víc – a to si
Finové stěžují na velká sucha. Nebo že by to nebylo o závlaze, ale o
„naordinované“ péči? Tak jako tak je výsledek famózní.
Příjezd na hlavní vlakové nádraží působí spíše jako příjezd na pražskou
„Masaryčku“. Všechny vlaky tu končí, dál už je jen moře. Čekala jsem
přelidněné podchody, ale ono nic (aby ne, když má Finsko v porovnání s
Českem sice téměř čtyřnásobnou rozlohu, ale pouze poloviční počet
obyvatel).
Všechny důležité budovy jsou jen pár kroků od hlavního nádraží:
centrální knihovna, půjčovna kol, budova hlavních novin a rozhlasových
stanic, a parlament. To vše na jednom místě, navíc přístupné všem
zvědavcům a bez poplatku. A tak poprvé v životě pozoruji rozhlasového
reportéra při práci.
Jednotlivé budovy propojuje úzký pás zeleně, kde prvně vidím
aplikovanou metodu výsadby stromů s pytlem kolem báze kmene,
přesahující do části kořenového systému. Kromě ochrany před mechanickým
poškozením brání toto zakrytí také nadměrnému výparu či proniknutí psí
moči přímo do borky stromu (viz foto vpravo).
Cyklistika v Helsinkách
Speciální kapitolou je cyklodoprava po městě. Mezi stojany místní
bikesharingové společnosti a malým servisem kol si všímám zvláštního
sloupu se zavěšeným nářadím na základní opravu kola. Kleště, klíče či
nástavce na ventilky tu visí, aniž by je někdo poškodil nebo dokonce
ukradl.
Ještě víc mě ale zaujala dvojí doprava.
Pokud potřebujete něco v centru, máte kde jet (jízdní pruhy pro
cyklisty jsou naplánovány naprosto logicky) a kde „ustájit“ svého
dvoukolého oře. Pokud ale potřebujete městem pouze rychle projet či
projít, můžete využít cyklo-pěší mimoúrovňovou stezku, která podbíhá
město z centra až k moři a je možné jí každých cca 100 metrů opustit.
Vyhnete se tak „davům“ lidí (místní davy vypadají spíše jako obvyklý
pěší provoz v Brně) nebo čekání na semaforu. Geniální…

Cyklo-pěší stezka
Vstup zdarma i v „drahé“ zemi
Kamarádka mi ukazuje všemožné důležité budovy a já si pokaždé
připravuji peněženku, abych zaplatila vstupné. Ale nikde se neplatí.
Dokonce ani na souostroví Suomelinna, kde se nachází bývalá vojenská
pevnost King’s gate a kam dojedeme trajektem – opět bez zaplacení
jízdného, jelikož je zahrnuté v ceně obyčejné jízdenky na hromadnou
dopravu. Finsko je nesmírně drahé a tohle jsou velmi milá překvapení.
Městská zeleň podruhé
O zeleni v Helsinkách už jsem se tu jednou zmínila. Mám ještě několik
postřehů k ní i celkově k péči o životní prostředí.
Například lavička se zabudovanými květináči letniček nebo studentské
domy s atriem, kde vegetace sahá až do výše druhého patra, potěší moje
zahradnické srdce stejně jako fakt, že kromě skleněných lahví jsou tu
zálohované i ty plastové a všechny plechovky. Tomu říkám ekologické
smýšlení! Kromě samotné recyklace má totiž zálohování obalů i další
účinek, a to celkově snížení odpadků a větší motivace k třídění. No
uznejte sami – proč byste vyhazovali „petku“ do náhodného koše, když za
ní dostanete peníze?

Osázená lavička
Závěrem: země, kde mají úctu k práci druhých
Postřehů z Finska mám samozřejmě mnohem víc, ale to by bylo na několik
dalších reportáží. Zkrátka, je to země, kde věci mají smysl. A lidé si
natolik váží cizí práce, že nemají potřebu jí ničit. Vždyť to tam někdo
udělal pro ně! Kéž přijmeme alespoň malou část jejich smýšlení…
Kateřina Slavíková
Foto © autorka

Zelené atrium studentského domu
Vnitřek budovy
rozhlasu a novin
Bikesharing (vpravo k dispozici nářadí na opravu bicyklu)
Přečtěte
si také:
21.8.2019 Města a obce mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení
díky společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v
chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro
ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od
1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat
za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím
přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k
úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S
tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které
chceme v tomto článku rovněž upozornit.
Celý článek zde
13.8.2019 Motivace občanů k recyklování plastových nádob má ve světě mnoho podob.
Unikátní projekt, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v srpnu 2019,
zahájilo italské hlavní město Řím: Za plastové láhve odevzdané k
recyklaci získají cestující body a za body volnou jízdenku na veřejnou
dopravu. „+ricicli, +viaggi“, tedy „Čím víc recyklujete, tím víc
cestujete“, zní slogan celé kampaně.
Celý článek zde
13.8.2019 Jak se říká, když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém. Platí to
dvojnásob tam, kde jsou ve hře zdraví a životy lidí. Tak uvažovala
nizozemská vláda, která pod pokutou 95 Euro (cca 2,5 tisíce Kč) ze
zákona zakázala s platností od 1. července 2019 cyklistům používání
mobilních telefonů či obdobných přenosných zařízení za jízdy. Takovýto
přístroj musí být za jízdy uložen v kapse oděvu nebo v zavazadle.
Celý článek zde
7.8.2019 Sdílené elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu
nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými
hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud
jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz
příručka americké Národní ligy měst. Problematický
efekt elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické
změny, po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým
vědců z americké North Carolina State University. Výsledky byly
publikovány v srpnu 2019.
Studie si všímá celého životního cyklu sdílených elektrokoloběžek,
zahrnující jejich výrobu a použité materiály včetně vlivu recyklace,
přepravu vyrobených koloběžek a jejich baterií do USA (předpokládá se
čínský výrobce) a provozní fázi pokrývající vlastní jízdu uživatele na
koloběžce (včetně výroby spotřebované elektrické energie), svoz
koloběžek k nočnímu nabíjení (převážně vozidly na spalovací motor) a
jejich údržbu, až po konec života koloběžky.
Celý článek zde
Solární veřejné
osvětlení chrání pěší v sevillském městském parku
3.7.2019 Hlavním
cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit
bezpečnost chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto
funkci plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích.
Zároveň však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde
může být ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město
Sevilla, je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena
bylo instalováno během června 2019.
Celý
článek zde
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
27.2.2019 Pod
názvem „Metodika Smart Cities“ s podtitulem „Metodika pro přípravu
a realizaci konceptu Smart Cities na úrovni měst, obcí a regionů“ byla
v únoru 2019 na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR publikována
aktualizovaná verze původní tzv. oficiální metodiky smart cities z roku
2015. Jako externí odborníci se na této metodice podíleli i
provozovatelé našeho portálu – firma Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde