Národní program
Životní prostředí podpoří elektromobilitu ve veřejném sektoru a smart
city
11.11.2016 Zájemci o finanční příspěvek na elektromobily a další
vozidla na „alternativní“ pohony z řad organizací veřejného sektoru se
v polovině listopadu 2016 dočkali. Dne 10. 11. 2016 byla otevřena výzva
č. 13/2016 z Národního programu Životní prostředí v gesci MŽP ČR, již
dříve avizovaná na naší konferenci Efektivní elektromobilita v
organizacích. Tento
program by měl podpořit mj. nákup osobních a užitkových elektromobilů a
dalších vozidel na tzv. alternativní pohony ve veřejném sektoru, a tím
významně přispět k realizaci konceptu smart city. Tiskové konference u
příležitosti otevření této výzvy se zúčastnili i zástupci naší redakce.
Cílem této výzvy, označované jako pilotní, je podpořit
nákup vozidel na alternativní pohon v ČR, a přispět tak ke
snížení emisí látek v ovzduší, které škodí lidskému zdraví a jež
produkuje doprava. Ta, podle informací MŽP, plošně v ČR představuje v
současné době zhruba 19 % celkových emisí oxidů dusíku, 14 % celkových
emisí těkavých organických látek, 9 % celkových emisí prachových částic
PM10, zhruba 10 % celkových emisí jemných prachových částic PM2,5 a
přibližně 7 % celkových emisí rakovinotvorného benzo(a)pyrenu.
Žádat o dotaci mohou obce, kraje, městské části hl. m.
Prahy, svazky obcí, příspěvkové organizace územních samosprávných
celků, obecně prospěšné společnosti, spolky a pobočné spolky založené
obcí či krajem, akciové společnosti vlastněné z více než 50 % obcí či
krajem a společnosti s ručením omezeným vlastněné z více než 50 % obcí
či kraje.
Podpora se týká nových vozidel. Ke stanovené podpoře
přistupuje bonifikace za staré ekologicky zpracované vozidlo (Euro 3 a
starší) plus 10 000 Kč nad rámec dotace.
Pro dotace z této výzvy je alokováno 100 mil. Kč. V
případě velkého zájmu lze tuto alokaci zvýšit až na 150 mil. Kč.
Žádosti jsou přijímány v období 10. 11. 2016 – 31. 3.
2017. Projekty je třeba realizovat do 31. 12. 2018, což dává žadatelům
dostatek prostoru k jejich přípravě a realizaci.
Podrobnosti poskytované podpory uvádí tabulka:

Je zřejmé, že podpora nepokrývá v plné výši cenové
rozdíly mezi nákupem nových vozidel a cenou srovnatelných vozidel na
spalovací motor. Jak bylo upřesněno, výše podpory byla stanovena na
základě průměrných celoživotních nákladů uvedených druhů vozidel a
konzultována se zástupci obcí a krajů.
Podpořen bude každý projekt, který splní požadavky
výzvy, do limitu finanční alokace – tedy podle principu „kdo dřív
přijde, ten dřív mele“.
Na rozdíl od podpory elektromobility pro podnikatelské
subjekty v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost OP PIK), která byla po právu kritizována odbornou
veřejností pro nadměrnou administrativní náročnost, by v tomto případě
měl být celý proces pro žadatele mnohem jednodušší.
Jako nadmíru užitečný počin v kontextu vytváření smart
city lze vnímat zahrnutí elektrických minibusů do této výzvy. Mezi
městy a obcemi je o tato vozidla stále větší zájem jakožto o tzv.
„komunitní autobusy“, sloužící například pro sociální služby nebo pro
smluvní přepravu cestujících bydlících v odloučených lokalitách, tj.
mimo režim závazku veřejné služby. Zpravidla jde o vozidla pro přepravu
cca 6 –10 cestujících, obvykle osobní verze užitkových elektromobilů
(např. Nissan e-NV200 na fotografii) nebo přestavby dieselových
minibusů (například minibusy VDL MidBasic Electric).
Jejich dojezd je závislý na kapacitě baterií a obvykle se pohybuje do
200 km, trh však již nabízí i minibusy s dojezdem až 300 km.
Dokumenty k výzvě jsou ke stažení zde
redakce
Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů MŽP ČR
Ilustrační
foto © archiv redakce
Smartcityvpraxi.cz
Tabulka ©
MŽP ČR
Další informace zde

Přečtěte
si také:
3.11.2016
Počet elektrických automobilů, tedy elektromobilů a
plug-in hybridních
automobilů, provozovaných v Evropě od roku 2010 roste téměř
exponenciální řadou – viz graf na obrázku níže. Celkový počet
elektrických
automobilů na evropských silnicích by tak podle propočtů této studie
měl na konci roku 2016 přesáhnout půl miliónu. Ukazuje to studie
Transport & Environment, evropské organizace na podporu
ekologických vozidel, publikovaná v říjnu 2016. Celý
článek zde
25.10.2016 Na
konferenci „Chytrý region – příležitosti pro obce a
města“ v Hradci
Králové, pořádané 19. 10. 2016 tamním Centrem investic, rozvoje a
inovací, jíž se zástupci našich portálů, Proelektrotechniky.cz a
Smartcityvpraxi.cz zúčastnili v roli mediálních zástupců i
přednášejících, zaznělo mnoho zajímavých informací z oblasti
praktických zkušeností i plánovaného spolufinancování konceptu smart
city. Kromě otázek
týkajících se moderních technologií nás zaujal mj. Národní program
Životní prostředí v gesci MŽP ČR a jeho podpora zelené
infrastruktury
města obcí. To
je totiž oblast, na kterou se uprostřed „digitálních“ měst v
souvislosti s konceptem smart city občas zapomíná. Celý
článek zde
5.10.2016 Dne 4. října
2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub
Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i
čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené
akce. Celý článek zde
16.9.2016 Plánem
udržitelné městské mobility (anglická zkratka SUMP podle Sustainable
Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán, určený k uspokojování
potřeb mobility osob a organizací ve městech a jejich okolí za účelem
zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý nástroj pro realizaci
konceptu smart
city. Plánování a realizace rozvoje elektromobility ve
městech by měly být zapojeny do těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k
tomu podává dokument CIVITAS Insight „E-mobility: Make it happen
through SUMPs!“, tedy „E-mobilita: zrealizujte ji pomocí SUMP!“,
zpracovaný pod hlavičkou evropské iniciativy CIVITAS, který byl
publikován v září 2016. Celý
článek zde
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní
kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také
„smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy
skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých
stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům
měst? Technologická revoluce se tu, myslím, nekoná. Ovšem ekonomická a
manažerská revoluce při používání technologií? Možná ano. Co mne k
téhle domněnce vede, ukážu na pár jednoduchých příkladech. Celý článek zde
Zelená infrastruktura
pro smart city a tušení souvislostí aneb učme se od dětí
22.2.2016
Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu, s dovolením, ještě
dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše dcera se dala do
studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově univerzitě. Při
jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se zkrátka
nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle koncept smart
city, který při naší konzultační, novinářské a konferenční činnosti
pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal nabývat další
dimenzi. Jako technici a ekonomové vidíme v infrastruktuře
inteligentního města především nové technologie pro přenos informací,
chytrou a čistou mobilitu a chytrou městskou energetiku, služby a
obydlí. To vše se dá, přes všechny jemné nuance, shrnout pod pojem
„šedá infrastruktura“, tedy infrastruktura lidskou rukou vytvořená.
Stačí pouhý pohled z okna, a je zřejmé, že pouze s takovouto „šedou“
infrastrukturou by svět ve městě byl opravdu šedý. Celý článek zde