O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Czechbus 2016 je za námi, ať žije Czechbus 2017 – samozřejmě elektricky
Proč najednou takový zájem o elektrický pohon autobusů? Celkové ekologické přínosy elektrického pohonu jsou dány především jeho energetickou efektivností – elektrobus spotřebuje cca 40 % energie oproti dieselu – a elektroenergetickým mixem ČR. Ten v současné době tvoří z cca 43 % jaderné a obnovitelné zdroje, na zbylých procentech se kromě uhlí podílí i další, například plynové zdroje. Podobný elektroenergetický mix, s větším podílem obnovitelných zdrojů a menším podílem jádra, má i EU jako průměr.
Dalším významným místním efektem elektrifikace je odstranění hluku produkovaného motorem autobusu. Motor není jediným zdrojem hluku vozidla, významně se však projevuje právě při nízkých rychlostech a rozjíždění v městském provozu. Výsledkem je, že po celém světě jezdilo v roce 2015 cca 173 000 elektrických autobusů, z toho zhruba tisícovka v Evropě a nejvíce z nich v Číně – 170 000 autobusů, tj. 98,3. O autobus či elektrobus roku se na Czechbusu nesoutěžilo. Nicméně symbolicky zde byly předány klíčky od prvního z deseti elektrobusů Škoda Perun pro MHD v Třinci. I další značky známé svými elektrickými autobusy byly na veletrhu přítomny a své produkty předvedly buďto naživo nebo ve svých prezentacích na naší výše zmíněné konferenci i na svých vlastních tiskových konferencích. Máme na mysli především výrobce Ekova Electric, Solaris, SOR a Volvo se standardními elektrobusy (případně parciálními trolejbusy nebo plug-in hybridními autobusy), a také EVC Group s elektrickými mini- a midibusy.
Do pestré palety zahraničních elektrobusů, brázdících evropské silnice, jejichž výrobci na Czechbus nezavítali, lze zařadit zejména čínský BYD – nejprodávanější elektrobus na světě, zkoušený i v Ostravě, ale také třeba španělský Irizar nebo britský Optare. Třeba se nechají zlákat příště, kdo ví… Nabíjecí infrastrukturu pro průběžně dobíjené elektrobusy tentokrát reprezentovala společnost ABB i zajímavé řešení švýcarské skupiny Staubli – viz prezentace z výše uvedené konference „Elektrické autobusy pro město V“. Do portfolia evropských leaderů by se jistě hodil například Siemens a Heliox, oba zapojení do evropského standardizačního procesu.
Zda také plánovaný další ročník naší konference „Elektrické autobusy pro město“ najde své místo bezprostředně v prostorách tohoto veletrhu či zda se přesune jinam, je prozatím tak trochu otazník. Navzdory nespornému geniu loci, který veletrh Czechbus má, nelze pominout poněkud polní podmínky, v nichž se zde naše konference rok od roku konají. Polní co do prostředí i co do organizace ze strany veletrhu, pro niž je charakteristické známé úsloví: Voják se stará – voják má. O konferenci s jejími novinkami v oblasti technologií a financování elektrických autobusů nicméně zájemci z řad partnerů a účastníků rozhodně ani letos nepřijdou – stačí sledovat informace na našich portálech. Těšíme se na Vás! redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Ohlédnutí za rokem 2016: chytrá města, elektromobilita a průmyslová automatizace pro životní prostředí i ekonomiku Milí čtenáři,
|
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |