|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Realita vyvrací dohady o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových autobusů.
Van Hool A 330Van Hool, Solaris a Wrightbus Základem parku palivočlánkových autobusů RVK je 35 dvoudveřových autobusů Van Hool typu A 330 (viz foto), které byly dodány do konce roku 2019. Jsou to 12m autobusy pro 74 cestujících, z toho 31 sedících a až dva invalidní vozíky. Jako hlavní zdroj energie slouží 80kW palivočlánková jednotka Ballard FCveloCity-HD85, doplněná 36kWh lithium-titan-oxidovými bateriemi. Autobus pohání elektromotor Siemens o výkonu 210 kW. Autobus si v nádržích na střeše veze 38,5 kg čistého vodíku o tlaku 35 MPa, z čehož pro pohon je prakticky využitelných 35,8 kg. Průměrný dojezd vozidla, jehož maximální rychlost činí 80 km/h, na jedno naplnění nádrží vodíkem činí cca 350 km při spotřebě 9 kg vodíku na 100 km. Natankovat plnou nádrž trvá cca 10 minut. RVK kromě toho provozuje od roku 2014 také dva starší 13m třínápravové palivočlánkové autobusy Van Hool, známé například ze skotského Aberdeenu. Solaris Urbino 12 hydrogenTento park doplňuje 15 autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen (viz foto). Jde o třídveřový 12m palivočlánkový elektrobus pro 87 cestujících. Je vybaven pohonem se dvěma 110kW elektromotory v nábojích kol typu ZF AVE 130. Jako zdroj energie slouží kompaktní 70kW palivočlánková jednotka od kanadského výrobce Ballard, doplněná trakčními bateriemi. Trakční baterie jsou průběžně dobíjeny palivočlánkovou jednotkou a rekuperací při brzdění. V případě potřeby je lze dobít i ze zásuvky. Odpadní teplo z palivových článků je využito k vytápění interiéru pomocí tepelného čerpadla s oxidem uhličitým. Vodík je uložen v pěti nádržích na střeše autobusu po 312 litrech (celkem tedy 1560 l), které pojmou 36,8 kg plynného vodíku o tlaku 35,5 MPa. Tato pohonná jednotka zajistí autobusu dojezd na jedno naplnění nádrží vodíkem až 350 km, tedy plně srovnatelný s odpovídajícím dieselovým autobusem. Solaris nyní získal zakázku na 20 dalších palivočlánkových autobusů s dodáním do konce roku 2022 s opcí na dalších 20 vozidel. Wrightbus Kite HydrolinerTřetím výrobcem, který dodá pro RVK palivočlánkové autobusy, je britský Wrightbus. Jeho typ Kite Hydroliner (viz foto) je 12m palivočlánkový autobus o přepravní kapacitě 90 cestujících. Jako zdroj energie slouží 70kW palivočlánkvá jednotka Ballard doplněná 54kWh bateriemi. Výrobce nabízí tři verze nádrží na vodík od 32 do 50 kg, které zajistí autobusu dojezd na jedno naplnění více než 700 km. Naplnění nádrží vodíkem trvá nejvýše 10 minut. Těchto autobusů dodá Wrightbus celkem 20 do konce roku 2023, s opcí na dalších 40 vozidel. Wrightbus není v oboru palivočlánkových autobusů žádným nováčkem. Celkem 8 jednopodlažních autobusů od tohoto výrobce začalo jezdit v Londýně již v roce 2011 v rámci projektu CHIC. Obě zmíněná rozšíření parku palivočlánkových autobusů RVK jsou spolufinancována německým ministerstvem dopravy a digitální infrastruktury (BMVI). V EU také CaetanoBus A ještě pro úplnost k evropskému trhu: Dalším úspěšným evropským palivočlánkovým autobusem, který si hledá své zákazníky, je portugalský 12m Caetano H2.City Gold (viz foto). Tento autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od firmy Siemens. Caetano H2.City GoldJako zdroj energie slouží 60kW palivočlánková jednotka Toyota. Palivem je čistý vodík, který však – na rozdíl od palivových článků pro osobní automobily téže značky použitých i u prototypového palivočlánkového autobusu Toyota – používá tlak obvyklý u těžkých palivočlánkových vozidel, tedy 35 MPa. Pět kompozitových nádrží pojme až 37,5 kg vodíku. Jejich naplnění trvá méně než 9 minut. Průměrná spotřeba vodíku podle výrobce činí od 6 kg/100 km. Doplňujícím zdrojem energie jsou lithium-titanátové (LTO) trakční baterie, které lze nabíjet zvlášť ze standardizované zásuvky CCS (Combo) typu 2. Kapacitu baterií výrobce neudává. Baterie, stejně jako nádrže a celý palivočlánkový systém, jsou umístěny na střeše vozidla. Celkový dojezd na jedno naplnění nádrží činí podle výrobce až 400 km. Sérii sedmi těchto autobusů si v květnu 2022 objednal dopravce TMB v Barceloně. Dva další si například začátkem června 2022 objednalo francouzské město Les Sables d’Olonne, testují se i v dalších městech, například v německém Bielefeldu. Evropa a Česko Je tedy zřejmé, že evropský trh 12m palivočlánkových autobusů již dosáhl přiměřeného rozvoje a konkurenčního prostředí. To také vyvrací všechny české dohady v tomto směru, které se dostaly – naneštěstí – až na úroveň vrcholových státních orgánů. Prvním palivočlánkovým autobusem v ČR, následujícím po demonstračním projektu TriHyBus, bude již zmíněný Solaris Urbino 12 hydrogen v Dopravním podniku města Ústí nad Labem. Na domácí půdě nabízí 12m palivočlánkový autobus také Škoda Transportation pod obchodním označením Škoda H’City, prozatím bez vyobrazení, referencí a bližších technických podrobností. Přepravní kapacita by měla činit až 85 cestujících a dojezd na jedno naplnění nádrží na 39 kg vodíku až 350 km. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © RVK a fuelcellbuses.eu ![]() Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích
Celý článek zdePalivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti
Celý článek zdeÚspěšné zavádění „chytré“ elektromobility: efektivní využití elektrických vozidel, nabíjecí infrastruktury a moderních digitálních technologií
Celý článek zdeElektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů
Celý článek a publikace ke stažení zdeBrožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
Celá brožura – čtvrté vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeModerní technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí, životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
Celý článek zdeK jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |