Realita vyvrací dohady
o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad
Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému
17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů.
Van Hool A 330
Van Hool, Solaris a Wrightbus
Základem parku palivočlánkových autobusů RVK je 35 dvoudveřových
autobusů Van Hool typu A 330 (viz foto), které byly dodány do konce
roku 2019. Jsou to 12m autobusy pro 74 cestujících, z toho 31 sedících
a až dva invalidní vozíky.
Jako hlavní zdroj energie slouží 80kW palivočlánková jednotka Ballard
FCveloCity-HD85, doplněná 36kWh lithium-titan-oxidovými bateriemi.
Autobus pohání elektromotor Siemens o výkonu 210 kW.
Autobus si v nádržích na střeše veze 38,5 kg čistého vodíku o tlaku 35
MPa, z čehož pro pohon je prakticky využitelných 35,8 kg.
Průměrný dojezd vozidla, jehož maximální rychlost činí 80 km/h, na
jedno naplnění nádrží vodíkem činí cca 350 km při spotřebě 9 kg vodíku
na 100 km. Natankovat plnou nádrž trvá cca 10 minut.
RVK kromě toho provozuje od roku 2014 také dva starší 13m třínápravové
palivočlánkové autobusy Van Hool, známé například ze skotského
Aberdeenu.

Solaris Urbino 12 hydrogen
Tento park doplňuje 15 autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen (viz foto).
Jde o třídveřový 12m palivočlánkový elektrobus pro 87 cestujících. Je
vybaven pohonem se dvěma 110kW elektromotory v nábojích kol typu ZF AVE
130.
Jako zdroj energie slouží kompaktní 70kW palivočlánková jednotka od
kanadského výrobce Ballard, doplněná trakčními bateriemi. Trakční
baterie jsou průběžně dobíjeny palivočlánkovou jednotkou a rekuperací
při brzdění. V případě potřeby je lze dobít i ze zásuvky. Odpadní teplo
z palivových článků je využito k vytápění interiéru pomocí tepelného
čerpadla s oxidem uhličitým.
Vodík je uložen v pěti nádržích na střeše autobusu po 312 litrech
(celkem tedy 1560 l), které pojmou 36,8 kg plynného vodíku o tlaku 35,5
MPa. Tato pohonná jednotka zajistí autobusu dojezd na jedno naplnění
nádrží vodíkem až 350 km, tedy plně srovnatelný s odpovídajícím
dieselovým autobusem.
Solaris nyní získal zakázku na 20 dalších palivočlánkových autobusů s
dodáním do konce roku 2022 s opcí na dalších 20 vozidel.

Wrightbus Kite Hydroliner
Třetím výrobcem, který dodá pro RVK palivočlánkové autobusy, je britský
Wrightbus. Jeho typ Kite Hydroliner (viz foto) je 12m palivočlánkový
autobus o přepravní kapacitě 90 cestujících.
Jako zdroj energie slouží 70kW palivočlánkvá jednotka Ballard doplněná
54kWh bateriemi. Výrobce nabízí tři verze nádrží na vodík od 32 do 50
kg, které zajistí autobusu dojezd na jedno naplnění více než 700 km.
Naplnění nádrží vodíkem trvá nejvýše 10 minut.
Těchto autobusů dodá Wrightbus celkem 20 do konce roku 2023, s opcí na
dalších 40 vozidel.
Wrightbus není v oboru palivočlánkových autobusů žádným nováčkem.
Celkem 8 jednopodlažních autobusů od tohoto výrobce začalo jezdit v
Londýně již v roce 2011 v rámci projektu CHIC.
Obě zmíněná rozšíření parku palivočlánkových autobusů RVK jsou
spolufinancována německým ministerstvem dopravy a digitální
infrastruktury (BMVI).
V EU také CaetanoBus
A ještě pro úplnost k evropskému trhu:
Dalším úspěšným evropským palivočlánkovým autobusem, který si hledá své
zákazníky, je portugalský 12m Caetano H2.City Gold (viz foto). Tento
autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové
verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od
firmy Siemens.

Caetano H2.City Gold
Jako zdroj energie slouží 60kW palivočlánková jednotka Toyota. Palivem
je čistý vodík, který však – na rozdíl od palivových článků pro osobní
automobily téže značky použitých i u prototypového palivočlánkového
autobusu Toyota – používá tlak obvyklý u těžkých palivočlánkových
vozidel, tedy 35 MPa. Pět kompozitových nádrží pojme až 37,5 kg vodíku.
Jejich naplnění trvá méně než 9 minut. Průměrná spotřeba vodíku podle
výrobce činí od 6 kg/100 km.
Doplňujícím zdrojem energie jsou lithium-titanátové (LTO) trakční
baterie, které lze nabíjet zvlášť ze standardizované zásuvky CCS
(Combo) typu 2. Kapacitu baterií výrobce neudává. Baterie, stejně jako
nádrže a celý palivočlánkový systém, jsou umístěny na střeše vozidla.
Celkový dojezd na jedno naplnění nádrží činí podle výrobce až 400
km.
Sérii sedmi těchto autobusů si v květnu 2022 objednal dopravce TMB v
Barceloně. Dva další si například začátkem června 2022 objednalo francouzské město
Les Sables d’Olonne, testují se i v dalších městech, například v
německém Bielefeldu.
Evropa a Česko
Je tedy zřejmé, že evropský trh 12m palivočlánkových autobusů již
dosáhl přiměřeného rozvoje a konkurenčního prostředí. To také vyvrací
všechny české dohady v tomto směru, které se dostaly – naneštěstí – až
na úroveň vrcholových státních orgánů.
Prvním palivočlánkovým autobusem v ČR, následujícím po demonstračním
projektu TriHyBus, bude již zmíněný Solaris Urbino 12 hydrogen v Dopravním podniku města
Ústí nad Labem.
Na domácí půdě nabízí 12m palivočlánkový autobus také Škoda
Transportation pod obchodním označením Škoda H’City, prozatím bez
vyobrazení, referencí a bližších technických podrobností. Přepravní
kapacita by měla činit až 85 cestujících a dojezd na jedno naplnění
nádrží na 39 kg vodíku až 350 km.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © RVK a
fuelcellbuses.eu
Další informace zde
Přečtěte
si také:
7.6.2022 Na
letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět
doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na
loňském Czechbusu (zde zpráva z konference s prezentacemi). U
příležitosti
zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli
rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako
Elektrické
autobusy a vlaky pro město.
Palivočlánkový vlak
Alstom se představuje české veřejnosti
24.5.2022 Ve
dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační
railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v Německu
a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje.
Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být
funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na
neelektrifikovaných regionálních tratích.
18.5.2022
Dne 17. května 2022 proběhla v areálu brněnského
výstaviště jako doprovodný program veletrhu AMPER 2022 odborná
konference k
tématu elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Tematicky navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci
Smart city v
praxi VII a
stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň
v přenosu online.
Elektrické autobusy
efektivně: právě vydávaná volně
přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního
projektu elektrifikace městských autobusů
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových,
superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie
se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý
příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a
domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů (na obyvatele měst doráží skrytý záškodník v
podobě nízkofrekvenčního hluku konvenčních autobusů). V neposlední řadě
znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně
podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Moderní
technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí,
životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
22.3.2022
Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu
Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde