|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Realita vyvrací dohady o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových autobusů.
Van Hool A 330Van Hool, Solaris a Wrightbus Základem parku palivočlánkových autobusů RVK je 35 dvoudveřových autobusů Van Hool typu A 330 (viz foto), které byly dodány do konce roku 2019. Jsou to 12m autobusy pro 74 cestujících, z toho 31 sedících a až dva invalidní vozíky. Jako hlavní zdroj energie slouží 80kW palivočlánková jednotka Ballard FCveloCity-HD85, doplněná 36kWh lithium-titan-oxidovými bateriemi. Autobus pohání elektromotor Siemens o výkonu 210 kW. Autobus si v nádržích na střeše veze 38,5 kg čistého vodíku o tlaku 35 MPa, z čehož pro pohon je prakticky využitelných 35,8 kg. Průměrný dojezd vozidla, jehož maximální rychlost činí 80 km/h, na jedno naplnění nádrží vodíkem činí cca 350 km při spotřebě 9 kg vodíku na 100 km. Natankovat plnou nádrž trvá cca 10 minut. RVK kromě toho provozuje od roku 2014 také dva starší 13m třínápravové palivočlánkové autobusy Van Hool, známé například ze skotského Aberdeenu. Solaris Urbino 12 hydrogenTento park doplňuje 15 autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen (viz foto). Jde o třídveřový 12m palivočlánkový elektrobus pro 87 cestujících. Je vybaven pohonem se dvěma 110kW elektromotory v nábojích kol typu ZF AVE 130. Jako zdroj energie slouží kompaktní 70kW palivočlánková jednotka od kanadského výrobce Ballard, doplněná trakčními bateriemi. Trakční baterie jsou průběžně dobíjeny palivočlánkovou jednotkou a rekuperací při brzdění. V případě potřeby je lze dobít i ze zásuvky. Odpadní teplo z palivových článků je využito k vytápění interiéru pomocí tepelného čerpadla s oxidem uhličitým. Vodík je uložen v pěti nádržích na střeše autobusu po 312 litrech (celkem tedy 1560 l), které pojmou 36,8 kg plynného vodíku o tlaku 35,5 MPa. Tato pohonná jednotka zajistí autobusu dojezd na jedno naplnění nádrží vodíkem až 350 km, tedy plně srovnatelný s odpovídajícím dieselovým autobusem. Solaris nyní získal zakázku na 20 dalších palivočlánkových autobusů s dodáním do konce roku 2022 s opcí na dalších 20 vozidel. Wrightbus Kite HydrolinerTřetím výrobcem, který dodá pro RVK palivočlánkové autobusy, je britský Wrightbus. Jeho typ Kite Hydroliner (viz foto) je 12m palivočlánkový autobus o přepravní kapacitě 90 cestujících. Jako zdroj energie slouží 70kW palivočlánkvá jednotka Ballard doplněná 54kWh bateriemi. Výrobce nabízí tři verze nádrží na vodík od 32 do 50 kg, které zajistí autobusu dojezd na jedno naplnění více než 700 km. Naplnění nádrží vodíkem trvá nejvýše 10 minut. Těchto autobusů dodá Wrightbus celkem 20 do konce roku 2023, s opcí na dalších 40 vozidel. Wrightbus není v oboru palivočlánkových autobusů žádným nováčkem. Celkem 8 jednopodlažních autobusů od tohoto výrobce začalo jezdit v Londýně již v roce 2011 v rámci projektu CHIC. Obě zmíněná rozšíření parku palivočlánkových autobusů RVK jsou spolufinancována německým ministerstvem dopravy a digitální infrastruktury (BMVI). V EU také CaetanoBus A ještě pro úplnost k evropskému trhu: Dalším úspěšným evropským palivočlánkovým autobusem, který si hledá své zákazníky, je portugalský 12m Caetano H2.City Gold (viz foto). Tento autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od firmy Siemens. Caetano H2.City GoldJako zdroj energie slouží 60kW palivočlánková jednotka Toyota. Palivem je čistý vodík, který však – na rozdíl od palivových článků pro osobní automobily téže značky použitých i u prototypového palivočlánkového autobusu Toyota – používá tlak obvyklý u těžkých palivočlánkových vozidel, tedy 35 MPa. Pět kompozitových nádrží pojme až 37,5 kg vodíku. Jejich naplnění trvá méně než 9 minut. Průměrná spotřeba vodíku podle výrobce činí od 6 kg/100 km. Doplňujícím zdrojem energie jsou lithium-titanátové (LTO) trakční baterie, které lze nabíjet zvlášť ze standardizované zásuvky CCS (Combo) typu 2. Kapacitu baterií výrobce neudává. Baterie, stejně jako nádrže a celý palivočlánkový systém, jsou umístěny na střeše vozidla. Celkový dojezd na jedno naplnění nádrží činí podle výrobce až 400 km. Sérii sedmi těchto autobusů si v květnu 2022 objednal dopravce TMB v Barceloně. Dva další si například začátkem června 2022 objednalo francouzské město Les Sables d’Olonne, testují se i v dalších městech, například v německém Bielefeldu. Evropa a Česko Je tedy zřejmé, že evropský trh 12m palivočlánkových autobusů již dosáhl přiměřeného rozvoje a konkurenčního prostředí. To také vyvrací všechny české dohady v tomto směru, které se dostaly – naneštěstí – až na úroveň vrcholových státních orgánů. Prvním palivočlánkovým autobusem v ČR, následujícím po demonstračním projektu TriHyBus, bude již zmíněný Solaris Urbino 12 hydrogen v Dopravním podniku města Ústí nad Labem. Na domácí půdě nabízí 12m palivočlánkový autobus také Škoda Transportation pod obchodním označením Škoda H’City, prozatím bez vyobrazení, referencí a bližších technických podrobností. Přepravní kapacita by měla činit až 85 cestujících a dojezd na jedno naplnění nádrží na 39 kg vodíku až 350 km. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © RVK a fuelcellbuses.eu Přečtěte si také:Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu (zde zpráva z konference s prezentacemi). U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město. Celý článek zdePalivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti 24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží cestujícím v Německu a jejich další rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Celý článek zdeÚspěšné zavádění „chytré“ elektromobility: efektivní využití elektrických vozidel, nabíjecí infrastruktury a moderních digitálních technologií18.5.2022 Dne 17. května 2022 proběhla v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný program veletrhu AMPER 2022 odborná konference k tématu elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Tematicky navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci Smart city v praxi VII a stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v přenosu online. Celý článek zdeElektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů 12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů (na obyvatele měst doráží skrytý záškodník v podobě nízkofrekvenčního hluku konvenčních autobusů). V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí. Celý článek a publikace ke stažení zdeBrožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání 24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit. Celá brožura – čtvrté vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeModerní technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí, životnímu prostředí i energetické soběstačnosti 22.3.2022 Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu Olympik další, již sedmý, ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna. Celý článek zdeK jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog 24.10.2021 Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Brožura Příběhy chytrých pomocníků Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Fotoreportáže z našich smart měst a obcí V létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií českých smart měst, obcí a regionů. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |