|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Historický přelom: Elektrobusy poprvé v historii předstihly v registracích diesely26.5.2023 Registrace městských elektrických autobusů v Evropě (resp. v EU a Velké Británii) v prvním čtvrtletí 2023 poprvé v historii předstihla registrace dieselových autobusů. V květnu 2023 to na základě dat zjištěných nizozemskou poradenskou firmou Chatrou CME Solutions publikovala nezisková organizace Mezinárodní výbor čisté dopravy (The International Council on Clean Transportation – ICCT) se sídlem v Berlíně.
Městské autobusy a jejich prodeje Městské autobusy představují zhruba 60 % v prodejích všech autobusů, zbývajícími jsou meziměstské autobusy a autokary. Uhlíkovou náročnost klasických městských autobusů uvádí ICCT v hodnotě 1 kg CO2/km. Postupný přechod na bezemisní nebo nízkoemisní pohon je pro města významný, nemluvě už o dalších socioekonomických přínosech (podrobněji viz v naší metodické příručce Elektrické autobusy efektivně). Vývoj v registracích od 1. čtvrtletí 2021 do 1. čtvrtletí 2023 se zlomovým posledním obdobím ukazuje graf na obrázku níže. (Poznámka: Jak je u uvedeného zdroje obvyklé, jedná se o autobusy o hrubé hmotnosti nad 8 t, jichž je ve městech převažující většina.) Z tohoto grafu je nicméně zřejmé, že uvedený historicky první náskok v registracích elektrických autobusů před dieselovými není dán prudkým nárůstem poptávky po elektrobusech, ale spíše poklesem poptávky po plně dieselových autobusech. Vývoj v registracích od 1. čtvrtletí 2021 do 1. čtvrtletí 2023Prodeje autobusů podle zemí v prvním čtvrtletí 2023 ukazuje další graf. Při jeho interpretaci je třeba dávat pozor nejen na podíl prodejů, ale také na absolutní počty prodaných vozidel, aby se předešlo zavádějícím závěrům. Je tedy například zřejmé, že ve Francii nebo Německu s podíly elektrobusů na celkových prodejích mezi 10 a 20 procenty se těchto vozidel prodalo mnohonásobně více než u „stoprocentního“ Nizozemí, Dánska, Irska nebo Litvy. Prodeje autobusů podle zemí v prvním čtvrtletí 2023Ostatně, podobně lze i sám nadpis tohoto článku zařadit spíše do kategorie novinářských upoutávek, s ohledem na příliš krátké časové období, o něž se jedná, a jeden jediný ukazatel, který je tu sledován. (Nicméně, zní to hezky – pozn. red.) Zájem o diesel-hybridy Z prvního grafu lze rovněž usuzovat, že dieselové autobusy jsou nyní do značné míry nahrazovány diesel-hybridy. O tom ostatně svědčí i zájem největšího českého městského dopravce, Dopravního podniku Praha. (Bez komentáře přitom ponecháváme technicky nadbytečnou zásuvku pro jejich dobíjení jejich baterií, evidentně instalovanou kvůli splnění kritérii EU pro jejich zařazení do kategorie „čistých vozidel“). Diesel-hybridní sestava každopádně umožňuje snížit spotřebu dieselových autobusů, a tím i vyprodukovaných emisí, o cca 30 %, jak ukazuje mj. jejich úspěšný provoz v Kroměříži. Přispívá tak k dalšímu zefektivnění jejich vznětového motoru (na rozdíl od autobusů na CNG, používajících zážehový motor). Hnací síla elektrifikace – evropská a národní legislativa Hlavní hnací silou pro nákup nízkoemisních a bezemisních městských autobusů v EU je Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1161, běžně známá jako „Směrnice o čistých vozidlech („Clean vehicle directive“), která byla do české legislativy promítnuta jako Zákon č. 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Tento zákon stanoví minimální podíl ekologických (tzv. „čistých“) vozidel do konce roku 2025 pro autobusy ve výši 41 %. V následujícím období, tj. do konce roku 2030, budou tyto podíly dále navýšeny. Podle výše zmíněné „Směrnice o čistých vozidlech“ by měl minimální podíl čistých vozidel v následujícím období let 2026 – 2030 činit pro autobusy 60 %. Poloviny podílu stanoveného pro autobusy přitom bude muset být dosaženo bezemisními vozidly. V praxi to znamená vozidla s elektrickým pohonem používajícím jako zdroj energie trakční vedení, baterie (či superkapacitory) nebo palivové články. Podle navrhované evropské legislativy by pak po roce 2030 měly být v EU prodávány pouze bezemisní, tedy elektrické, městské autobusy. redakce Smartcityvpraxi.cz Grafy © Chatrou CME Solutions Ilustrační foto © redakce Smartcityvpraxi.cz
Trolejbusy z Prahy do Brandýsa o krok blíže realizaci
Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
Naše služby pro Váš marketing
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |