|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Dobrá praxe z Hradce Králové: jasná pravidla pro elektrokoloběžky25.4.2024 Sdílené elektrokoloběžky jsou oblíbené zejména mezi mladší generací. Zároveň však představují značně problematickou oblast mikromobility, jak se proti své vůli přesvědčili například obyvatelé Paříže. Podobně jako nedaleké Pardubice proto i Hradec Králové přistoupil k systémovému řešení jejich provozu. Veřejnost o tom byla informována v dubnu 2024. Podmínky pro cyklistiku a mikromobilitu Podobně jako Pardubice je i Hradec Králové svým převážně plochým terénem již historicky předurčen pro cyklistiku a mikromobilitu. Po celém městě se pohybuje řada cyklistů, bruslařů i chodců, pro které město průběžně rozvíjí a zkvalitňuje síť cyklostezek. Pozitivní zkušenost má Hradec Králové také se sdílením dopravních prostředků, především pak bicyklů, kterých je nyní po městě 250. Pokud jde o elektrokoloběžky, problémem je nicméně jejich bezpečnost pro účastníky i pro samotné uživatele. Je třeba také připomenout, že pokud elektrická mikromobilita nahrazuje nemotorovou dopravu nebo kvalitní veřejnou dopravou (jakou Hradec Králové i Pardubice bezesporu disponují), nelze ji považovat za ekologickou. Potvrzuje to i studie americké North Carolina State University. Přesto obě města mají za to, že za určitých, jasně stanovených podmínek může i tento druh dopravy míst své místo v městské mobilitě. V Hradci Králové fungovaly e-koloběžky naposledy v roce 2021, kdy byla také městem upravena vyhláška o místním poplatku za užívání veřejného prostranství. Ta stanovila poplatek pro stanoviště sdílených dopravních prostředků na 3 Kč/m2 za den. Předchozí provozovatelé, se kterými se město chystalo podepsat memorandum o spolupráci, nakonec ze svého záměru ustoupili. Dohodnuté podmínky pro provoz Na začátku byla žádost provozovateli sdílených elektrokoloběžek, společnostmi Lime a TO-MI electro, o spolupráci. Na základě této žádosti s nimi město Hradec Králové začalo jednat o provozu v souladu s vyhláškou o místních poplatcích. Dohoda počítá s umístěním maximálně 100 koloběžek od jedné společnosti do veřejného prostranství. Maximální počet elektrokoloběžek po městě je stanoven na 300. Maximální povolená rychlost e-koloběžek byla z původních 25 km/h snížena na 20 km/h. Ve vybraných zónách je tato rychlost navíc snížena na 15 km/h. Stanoviště, na kterých budou elektrokoloběžky parkovat, budou shodná s parkovací zónou pro sdílená kola Nextbike (viz foto). Koloběžku tak nebude možné vrátit na žádném jiném místě, pouze na určených stanovištích. Ta budou podléhat místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství, který činí již zmíněné 3 Kč/m2 za den. Jsou také lokality, do kterých budou mít e-koloběžky zákaz, jako jsou například Jiráskovy, Žižkovy či Sukovy sady, podchod Karla IV. nebo náplavka u Labe. Město neponese žádnou odpovědnost za škodu vzniklou při provozu sdílených koloběžek. Odstraňování špatně zaparkovaných e-koloběžek V dohodě město dále stanovilo pravidla pro odstranění koloběžek, nebudou-li odstaveny řádně na místech k tomu určených. Přeparkování koloběžek bude zajišťovat provozovatel, a to bez zbytečného odkladu. V pracovní dny od 8 do 18 hodin musí být koloběžka přeparkována na stanoviště do 4 hodin. Ve zbylých časech v pracovní dny, o víkendech a svátcích to lze do 8 hodin. Pokud tak provozovatelé neučiní, bude odtah stroje muset zajistit město. Koloběžky budou ukládány na letišti, provozovateli budou následně vráceny za úhradu nákladů na odtah, které v případě jedné koloběžky činí 260 Kč. V případě, že bude koloběžka tvořit překážku nebo bránit silničnímu provozu, bude ji provozovatel muset odstranit neprodleně. V případě, že tak neučiní, bude odstraněna vlastníkem komunikace na náklady provozovatele. Další postup Návrh dohody, který byl konzultován s oběma provozovateli, technickými službami a dalšími dotčenými subjekty, projednali radní města. Její konečnou verzi schvalovat hradečtí zastupitelé koncem dubna 2024. Poté bude dokument ze strany města odeslán k podpisu provozovatelům sdílených elektrokoloběžek a následně bude podepsán městem. Lze předpokládat, že by se po městě první e-koloběžky uvedených provozovatelů mohly rozmístit přibližně do měsíce po schválení. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb
Dobrá praxe z Pardubic: přísnější pravidla pro elektrokoloběžky
Naše služby pro Váš marketing
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |