|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Barcelona – byli jsme při tom: Smart city Expo i bezobslužná linka 913.11.2024 Ve španělské Barceloně proběhl na počátku listopadu 2024 třináctý ročník veletrhu a přednáškového fóra Smart City Expo World Congress, jehož se účastnilo více než 1100 vystavovatelů z celého světa včetně významné české expozice. Nechyběli přitom ani zástupci naší redakce. Nebyla to ovšem jediné, co nás v Barceloně zajímalo – nešlo zde opomenout ani bezobslužnou linku 9 barcelonského metra. Co nás zaujalo na Smart city Expo Nabídka zastoupených firem se nesla především (ale nejen) ve znamení rozmanitých digitálních technologií a software pro nejrůznější oblasti smart cities. Nás s ohledem na naše odborné zaměření zajímaly na veletrhu hlavně expozice týkající se chytrých řešení pro městskou mobilitu. V prvé řadě jsme sledovali praktické uplatnění tzv. digitálních dvojčat, tedy počítačových modelů pracujících s daty v reálném čase. O nich se v Česku dnes hlavně hovoří, a to často na velmi obecné úrovni. Naproti tomu v zahraničí jsou k tomu nabízeny komercializované softwarové produkty (viz foto níže). V Barceloně je prezentovaly zejména německé firmy. Zajímavostí v oboru vozidel inovativní městské dopravy a městských služeb byl pro nás španělský kooperativní autonomní shuttle CTAG (viz foto níže). Zaujal nás i palivočlánkový vůz pro svoz městského odpadu postavený na vozidlové platformě od španělského výrobce autobusů Irizar (viz foto níže).
Autonomní schuttleLákala nás také možnost setkání s německou firmou B-ON, nabízející elektrická užitková vozidla značky Pelkan, nebo s izraelskou společností Imagry, rozvíjející navigaci autonomních vozidel na principu analýzy videozáznamu pomocí neuronových sítí. Škoda, že jsme jejich zástupce na veletrhu hledali marně. Vzhledem k našim blízkým vztahům s Mosambikem jsme se těšili na expozici tamního projektu Smart City Uxene. Tato expozice však byla ještě před začátkem veletrhu odřeknuta. Jako jeden z možných důvodů jsme se z našich zdrojů dověděli o právních sporech spekulantů o příslušné pozemky, uvádějících realizaci projektu do nejistoty. Čím že jsme to u nás dokonalejší oproti Africe? Palivočlánkový vůz pro svoz městského odpadu IrizarČeská expozice V rámci české expozice (viz foto níže) se představila třicítka vystavovatelů z řad start-upů, inovativních firem a univerzit a tři klíčová česká města – Praha, Brno a Plzeň. Česká expozice patřila mezi nejnavštěvovanější, a nakonec vyhrála cenu za udržitelný design. Portfolio českých zástupců zahrnovalo zejména moderní technologie pro chytrou městskou mobilitu a služby, například odbavovací systémy pro městskou hromadnou dopravu, automatické turnikety pro velkokapacitní cyklogaráže nebo futuristické koncepty dopravních prostředků. Významné místo měly také technologie pro bezpečnost, například senzory pro monitoring ovzduší, software pro analýzu obrazu z kamer, detektory událostí ze zvuku nebo autonomní drony. Byly představeny i další digitální technologie či druhotné využití materiálů pro rozmanité účely. Česká expoziceNejen veletrh – také bezobslužné metro
Na lince jsou provozovány vlaky bez strojvedoucích Alstom řady 9000 spolu s CBTC typu Trainguard MT od výrobce Siemens (viz foto). Poznámka: Technologie CBTC (viz naše nápověda k článkům ZDE) se uvažuje i pro linku C a nově budovanou linku D pražského metra. Zjednodušeně řečeno: Tento plně automatický systém v každém okamžiku ověřuje přesnou polohu všech vlaků, zejména jejich vzájemnou přípustnou vzdálenost, a na základě toho pak vydává pokyny k další bezpečné jízdě. To umožňuje dosažení kratšího špičkového intervalu oproti stávající technologii tzv. pevného bloku, kdy do pevně vymezeného úseku trati je vpuštěn vlak až ve chvíli, kdy jej předchozí souprava i s potřebnou rezervou opustila. Podobně, jako je předpokládáno v Praze, má i linka 9 v Barceloně nástupiště vybavená průhlednými stěnami s dveřmi. Ty nejsou podmínkou automatického provozu (před přejetím člověka ocitnuvšího se v kolejišti dokážou ochránit také jiné systémy), spolehlivě však zabrání zastavení celého metra i při „neškodném“ pádu různých předmětů do kolejiště. Bezobslužná linka 9 je prozatím rozdělená na již zmíněnou jižní část, z níž odbočuje rovněž bezobslužná linka 10, a od ní oddělenou severní část (rovněž s odbočující linkou 10). Po dostavbě propojujícího středního úseku, sdíleného oběma linkami a plánovaného v roce 2030, bude mít celý tento automatický systém délku 48 km. Bezobslužná je v Barceloně také dvoukilometrová linka 11, která byla na plně automatický provoz konvertována v roce 2009 (linky 9 a 10 jsou budovány jako automatické od začátku). A naše dojmy z barcelonského metra? Ty nejlepší. Přesné, spolehlivé, přátelské k cestujícím, čisté, s hustým vlakovým spojením a hustým pokrytím města linkovým vedením. Zvláštním zážitkem je pak jízda u průhledného čela soupravy automatického metra, z něhož lze sledovat výškovou a směrovou rozmanitost vedení tratě linky 9. Jen nám nějak vrtá hlavou, k čemu že slouží podzemnímu metru bez strojvedoucího stěrač na předním skle. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace k české expozici na Smart City Expo zde
Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference
Elektromobilita v praxi: vychází vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích
Trochu jiné "smart": Léto s vůní mangaNaše zážitky a rozhovory z Mosambiku
Příběh Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV
Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb
Naše služby pro Váš marketing
Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |