|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Barcelona – byli jsme při tom: Smart city Expo i bezobslužná linka 913.11.2024 Ve španělské Barceloně proběhl na počátku listopadu 2024 třináctý ročník veletrhu a přednáškového fóra Smart City Expo World Congress, jehož se účastnilo více než 1100 vystavovatelů z celého světa včetně významné české expozice. Nechyběli přitom ani zástupci naší redakce. Nebyla to ovšem jediné, co nás v Barceloně zajímalo – nešlo zde opomenout ani bezobslužnou linku 9 barcelonského metra. Co nás zaujalo na Smart city Expo Nabídka zastoupených firem se nesla především (ale nejen) ve znamení rozmanitých digitálních technologií a software pro nejrůznější oblasti smart cities. Nás s ohledem na naše odborné zaměření zajímaly na veletrhu hlavně expozice týkající se chytrých řešení pro městskou mobilitu. V prvé řadě jsme sledovali praktické uplatnění tzv. digitálních dvojčat, tedy počítačových modelů pracujících s daty v reálném čase. O nich se v Česku dnes hlavně hovoří, a to často na velmi obecné úrovni. Naproti tomu v zahraničí jsou k tomu nabízeny komercializované softwarové produkty (viz foto níže). V Barceloně je prezentovaly zejména německé firmy. Zajímavostí v oboru vozidel inovativní městské dopravy a městských služeb byl pro nás španělský kooperativní autonomní shuttle CTAG (viz foto níže). Zaujal nás i palivočlánkový vůz pro svoz městského odpadu postavený na vozidlové platformě od španělského výrobce autobusů Irizar (viz foto níže).
Autonomní schuttleLákala nás také možnost setkání s německou firmou B-ON, nabízející elektrická užitková vozidla značky Pelkan, nebo s izraelskou společností Imagry, rozvíjející navigaci autonomních vozidel na principu analýzy videozáznamu pomocí neuronových sítí. Škoda, že jsme jejich zástupce na veletrhu hledali marně. Vzhledem k našim blízkým vztahům s Mosambikem jsme se těšili na expozici tamního projektu Smart City Uxene. Tato expozice však byla ještě před začátkem veletrhu odřeknuta. Jako jeden z možných důvodů jsme se z našich zdrojů dověděli o právních sporech spekulantů o příslušné pozemky, uvádějících realizaci projektu do nejistoty. Čím že jsme to u nás dokonalejší oproti Africe? Palivočlánkový vůz pro svoz městského odpadu IrizarČeská expozice V rámci české expozice (viz foto níže) se představila třicítka vystavovatelů z řad start-upů, inovativních firem a univerzit a tři klíčová česká města – Praha, Brno a Plzeň. Česká expozice patřila mezi nejnavštěvovanější, a nakonec vyhrála cenu za udržitelný design. Portfolio českých zástupců zahrnovalo zejména moderní technologie pro chytrou městskou mobilitu a služby, například odbavovací systémy pro městskou hromadnou dopravu, automatické turnikety pro velkokapacitní cyklogaráže nebo futuristické koncepty dopravních prostředků. Významné místo měly také technologie pro bezpečnost, například senzory pro monitoring ovzduší, software pro analýzu obrazu z kamer, detektory událostí ze zvuku nebo autonomní drony. Byly představeny i další digitální technologie či druhotné využití materiálů pro rozmanité účely. Česká expoziceNejen veletrh – také bezobslužné metro Neméně významným zážitkem jako sám veletrh bylo pro nás v Barceloně setkání s bezobslužnou linkou metra 9, resp. s její jižní částí označovanou jako L9S, sloužící cestujícím od roku 2016. Její délka činí téměř 20 km a nachází se zde 15 stanic. Stejně jako ostatní linky barcelonského metra používá i tato linka svrchní odběr trakční energie z napájecí lišty u stropu tunelu, a to s napětím 1500 V DC (viz foto níže). Linka 9 je charakteristická svojí mimořádnou hloubkou sahající až 85 m pod povrchem. Na lince jsou provozovány vlaky bez strojvedoucích Alstom řady 9000 spolu s CBTC typu Trainguard MT od výrobce Siemens (viz foto). Poznámka: Technologie CBTC (viz naše nápověda k článkům ZDE) se uvažuje i pro linku C a nově budovanou linku D pražského metra. Zjednodušeně řečeno: Tento plně automatický systém v každém okamžiku ověřuje přesnou polohu všech vlaků, zejména jejich vzájemnou přípustnou vzdálenost, a na základě toho pak vydává pokyny k další bezpečné jízdě. To umožňuje dosažení kratšího špičkového intervalu oproti stávající technologii tzv. pevného bloku, kdy do pevně vymezeného úseku trati je vpuštěn vlak až ve chvíli, kdy jej předchozí souprava i s potřebnou rezervou opustila. Podobně, jako je předpokládáno v Praze, má i linka 9 v Barceloně nástupiště vybavená průhlednými stěnami s dveřmi. Ty nejsou podmínkou automatického provozu (před přejetím člověka ocitnuvšího se v kolejišti dokážou ochránit také jiné systémy), spolehlivě však zabrání zastavení celého metra i při „neškodném“ pádu různých předmětů do kolejiště. Bezobslužná linka 9 je prozatím rozdělená na již zmíněnou jižní část, z níž odbočuje rovněž bezobslužná linka 10, a od ní oddělenou severní část (rovněž s odbočující linkou 10). Po dostavbě propojujícího středního úseku, sdíleného oběma linkami a plánovaného v roce 2030, bude mít celý tento automatický systém délku 48 km. Bezobslužná je v Barceloně také dvoukilometrová linka 11, která byla na plně automatický provoz konvertována v roce 2009 (linky 9 a 10 jsou budovány jako automatické od začátku). A naše dojmy z barcelonského metra? Ty nejlepší. Přesné, spolehlivé, přátelské k cestujícím, čisté, s hustým vlakovým spojením a hustým pokrytím města linkovým vedením. Zvláštním zážitkem je pak jízda u průhledného čela soupravy automatického metra, z něhož lze sledovat výškovou a směrovou rozmanitost vedení tratě linky 9. Jen nám nějak vrtá hlavou, k čemu že slouží podzemnímu metru bez strojvedoucího stěrač na předním skle. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace k české expozici na Smart City Expo zde Přečtěte si také: Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference8.11.2024 Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To bylo motto prvního ročníku konference Moderní technologie v elektrické dopravě, pořádané provozovateli tohoto portálu jako doprovodný program veletrhu e-Salon v Praze-Letňanech, 8. 11. 2024. Celý článek zdeElektromobilita v praxi: vychází vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích18.10.2024 V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To je základní filosofie populárně naučné publikace Elektromobilita v praxi, v níž jsme autoři a také vydavatelé – je to vlajková loď naší Edice smart city. Jak se tedy zorientovat na poli elektromobility? Na tuto otázku Vám dá odpověď právě tato publikace. Více informací a článek s odkazem na stažení publikace v elektronické verzi zdeTrochu jiné "smart": Léto s vůní mangaNaše zážitky a rozhovory z Mosambiku16.10.2024 Jak už naši čtenáři vědí, strávili jsme dobu od Vánoc 2023 až téměř do konce ledna 2024 v Mosambiku, zemi v jihovýchodní Africe s tradičními, avšak trochu pozapomenutými, vztahy k Česku. Cíle naší návštěvy byly osobní i pracovní: uvidět se po čase s naším mosambickým přítelem a kolegou a jeho rodinou a zároveň prozkoumat terén ohledně případné skromné české zahraniční pomoci. Příběh Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV 21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací. Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb 3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat. Další informace a možnost stažení publikace zdeNaše služby pro Váš marketing Marketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“ Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto problematiku, příp. školám či městským službám. K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenstvíZákladem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |