Londýn hodnocen jako
nejlepší v nabíjecí infrastruktuře pro elektromobily
30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je kromě jiného
dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Britská
společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním místa k
bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve světě. S
výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na prvním
místě se zařadil Londýn.
Kritériem pro hodnocení byl počet nabíjecích stanic ve vzdálenosti do 5
mil (cca 8 km) od středu města. Vzájemným porovnáním údajů z
hodnocených měst se pak tyto počty převáděly podle stanoveného vzorce
na desetistupňovou hodnoticí škálu se dvěma desetinnými místy.
Hodnocení nabíjecí infrastruktury bylo součástí širšího hodnocení,
zahrnujícího například podmínky pro zdravý život, možnosti stravování
nebo další aspekty životního prostředí – infrastruktura elektromobility
je jedním z nich.
Hodnocení deseti nejlepších měst ukazuje tabulka níže.
Výsledky jsou bezesporu zajímavé. Jak z tabulky patrno, například Oslo
jako hlavní město Norska, známého svoji podporou elektromobility, se
překvapivě umístilo až na sedmém místě. Zde je však třeba vidět úskalí
tohoto a všech podobných bodových hodnocení: Do značné míry se zde
srovnává nesrovnatelné. V tomto případě se spolu poměřuje 640tisícové
Oslo s rozlohou jen málo převyšující 450 km2 s Londýnem o více než 8
miliónech obyvatel a rozlohou více než trojnásobnou. Osídlení, a tedy i
infrastruktura, ve vzdálenosti do 8 km od středu města pak pochopitelně
vypadá u každého jinak.
Pro srovnání, Praha (jako jediné hodnocené české město) se v tomto
hodnocení 89 světových měst umístila na 28. místě s bodovým hodnocením
1,14. I když to nemusí znít právě optimisticky, nechává za sebou nejen
některá města bývalého východního bloku, jako Bratislavu nebo Varšavu,
ale také například Curych, Ženevu nebo Lucemburk, u nichž rozhodně
nelze pochybovat o podpoře čisté mobility.
Mějme tedy na zřeteli, co bylo řečeno v souvislosti s Oslo – podobná
hodnocení mohou dát poučnou zpětnou vazbu, ale není radno je
přeceňovat. Vždy je nutné znát metodu hodnocení a její přednosti i
úskalí.
Úplná tabulka hodnocení včetně podrobného vzorce pro propočet bodového
skóre je k dispozici zde
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
27.7.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi
evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské
hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové
odborné veřejnosti v červenci 2018. Pod MaaS obecně rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility
reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného
plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop).
MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla,
informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný
rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout
nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků
aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS.
Celý článek zde
26.7.2018 Čínské elektrobusy BYD, jejichž
provoz si ozkoušel mj. i Dopravní podnik Ostrava,
jsou známé
svojí koncepcí jako „noční“, s jedním nabitím pro dojezd cca 250 km. I
to už ale přestává platit. V červenci 2018 norské hlavní město Oslo
poprvé v Evropě objednalo elektrobusy BYD s průběžným rychlým
dobíjením. Norský dopravce Nobina podepsal s výrobcem smlouvu na
dodávku 42
kloubových 18m elektrobusů BYD. Podle smlouvy by měly být dodány ve
druhém čtvrtletí 2019. Připojí se ke dvěma elektrobusům od téhož
výrobce, které jsou v Oslo zkušebně provozovány v rámci dlouhodobého
leasingu.
Celý článek zde
26.7.2018 Estonsko je známé jako jeden z průkopníků bezplatné veřejné přepravy
cestujících – již od roku 2013 cestují trvale hlášení obyvatelé
hlavního města Tallinnu zdarma městskými autobusy, trolejbusy,
tramvajemi a vlaky. Od začátku července 2018 rozšířilo Estonsko systém
bezplatné veřejné přepravy cestujících ve světě nevídaným způsobem:
Celkem 11 z 15 estonských krajů zavedlo bezplatnou veřejnou přepravu
linkovými autobusy pro obyvatele Estonska. Tento nevídaný krok má
nicméně své oponenty pochybující o tom, zda právě toto je cesta k čisté
a efektivní mobilitě v zemi.
Celý článek zde
23.7.2018 Málokdo se to odváží říci nahlas, a všichni to přesto
vědí: Rodiče přivážející děti svými automobily až před školní budovu
jsou zdrojem velmi nepříjemných a zpravidla také nebezpečných
dopravních situací. Odvážně se tento problém rozhodli řešit ve vídeňské
čtvrti Leopoldstadt, kde od podzimu 2018 bude v okolí základní školy
Vereinsgase mezi 7:45 a 8:15 ráno platit zákaz vjezdu automobilům.
Cyklisté budou moci vjet do této oblasti bez omezení, jako dosud.
Celý článek zde
19.7.2018 Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) po 13 letech
hodnotila stav, vývoj a politiky v oblasti životního prostředí České
republiky, tzv. EPR – Environmental Performance Review. Výsledky
publikoval v červenci 2018 Státní fond životního prostředí. Zatímco
přezkum ekonomiky ČR probíhá každé dva roky, hodnocení politik
životního prostředí proběhlo naposledy v roce 2005 a jeho závěry jsou
tak pro ČR velmi přínosné.
Od roku 2005 Česká republika významně pokročila v ochraně životního
prostředí a podle hodnocení OECD se státu daří vyvažovat mimořádně
rychle rostoucí ekonomický růst a jeho dopady na životní prostředí,
které s sebou hospodářská činnost přirozeně nese.
Celý článek zde
Poučení z neúspěchu: v
Paříži končí e-carsharing elektromobilů Autolib’
2.7.2018 Zatímco v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se rozvíjí nebo
připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing), v Paříži bylo
rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod názvem Autolib’
v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem (PPP) ke konci
července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám se totiž ukázal
ekonomicky neudržitelný.
Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Consulting
Services:
Naše odborné služby
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde