Elektrobusy také v
Latinské Americe: 100 BYD pro Santiago de Chile
12.7.2018 Ačkoli Latinská Amerika nepatří (resp. až donedávna nepatřila) k
regionům s masivním rozvojem elektrobusů, situace se i zde začíná
měnit. Svědčí o tom smlouva na dodávku 100 čínských elektrobusů BYD pro
chilské hlavní město Santiago, podepsaná na začátku června 2018. V této
souvislosti se zároveň nadále šíří některé zavádějící informace výrobce
o těchto elektrobusech, přebírané zahraničními odbornými médii.
Elektrobusy BYD jsou známy i českým odborníkům – na zkoušku byl jeden z
nich na jaře 2014 provozován v Dopravním podniku Ostrava. 12m
elektrobusy BYD ve standardním provedení pro zákazníky mimo Čínu mají
výrobcem uváděnu přepravní kapacitu až 95 osob, z toho 28 sedících
(přepravní kapacita zmíněného elektrobusu zkoušeného v Ostravě nicméně
činila pouhých 54 míst, z toho 24 k sezení). K jeho pohonu slouží dva
střídavé synchronní motory vlastní výroby integrované v nábojích kol,
každý o výkonu 90 kW. Jako zásobník energie jsou používány
lithium-železo-fosfátové baterie o celkové kapacitě 324 kWh.
Nabíjení probíhá jednou denně ze zásuvky pomocí dvojitého konektoru
vlastní konstrukce. Výrobce uvádí dojezd na jedno nabití 250 km, což
odpovídá i zkušenostem z testovacího provozu v Ostravě.
Elektrobusy pro Santiago budou dodávány ve spolupráci s energetickou
distribuční společností ENEL. Dodávka by měla proběhnout koncem
listopadu 2018.
V souvislosti s elektrobusy BYD lze, tak jako je tomu i v tomto
případě, čas od času narazit na informaci od výrobce, že tyto
elektrobusy uspoří až 70 % provozních nákladů oproti srovnatelným
dieselovým autobusům. Zde je však s největší pravděpodobností
zaměňována úspora nákladů na trakční palivo a energii (která – v
závislosti na spotřebě a aktuální cenové úrovni – může skutečně
dosáhnout cca 70 %) s úsporou veškerých provozních nákladů, kde palivo
a energie mívá poměrně malý podíl. Skutečná úspora pak – podle
konkrétních podmínek – spolu se zohledněním méně nákladné údržby
zpravidla nepřekročí čtvrtinu veškerých provozních nákladů. I to je
solidní hodnota.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Railway
Gazette International/Metro Report International
Další informace zde
Přečtěte
si také:
3.7.2018 Elektrobusy Volvo 7900 Electric stále více dobývají
evropská města. Červen 2018 byl pro elektrobusy Volvo bohatý na
události, a to hned tři: Norské město Trondheim, resp. tamní dopravce
Tide Buss, potvrdilo dříve avizovanou smlouvu na 25 elektrobusů Volvo, což
představuje dosud největší objednávku těchto vozidel u společnosti
Volvo. Na další dva elektrobusy byla podepsána smlouva pro dopravu v
norském městě Lillehammeru. A do třetice, při příležitosti zahájení
závodu jachet Volvo Ocean Race byla představena 19m kloubová verze
elektrobusu Volvo. Stejně tak jsou všechny uvedené události důležité
pro společnost ABB, která je dodavatelem nabíjecí infrastruktury pro
uvedené projekty. Celý článek zde
28.6.2018 Hradec
Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji
konceptu smart
city.
Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes
představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a
již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů
Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří
o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně
promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série
nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018.
Celý
článek zde
27.6.2018
Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou
volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují
tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající
stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při
mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým
pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém
Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot
Motors
a prezentována byla v
červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre
mesto”,
organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá,
informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u
užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se
proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera
z Chariot Motors. Celý
rozhovor zde
8.6.2018
V prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart
city Nitra první
slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den
veletrhu, 5. 6. 2018, ještě před jeho vlastním
zahájením, jej uvedla konference „Elektrické autobusy pre mesto“,
pořádané konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Tato konference
navazuje na svoji českou verzi „Elektrické autobusy pro město“,
která proběhla v
uplynulých letech již šestkrát a stala se tradičním doprovodným
programem veletrhu Czechbus v Praze. Odborným
garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.
Celý článek zde
31.5.2018 Dánsko,
nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde
jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení
standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet
Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na
základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a
nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od
ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by
elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku.
Celý
článek zde
Projekt ZeEUS v
Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel
předehřívání baterií a interiérů vozidel
13.3.2018 Nizozemská
města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v
metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43
elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS,
který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017.
Celý článek zde
6.3.2018 Trondheim je
téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního
kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách
zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m
autobusů od švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových
18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla
za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským
výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající
8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň
jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své
přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat
vozidla od dvou různých výrobců.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR.
Celý článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde