|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Červen 2018 u autobusové divize Volvo ve znamení elektrobusů3.7.2018 Elektrobusy Volvo 7900 Electric (podrobnosti viz např. v prezentaci Volvo na naší konferenci Elektrické autobusy pre mesto v Nitře) stále více dobývají evropská města. Červen 2018 byl pro elektrobusy Volvo bohatý na události, a to hned tři: Norské město Trondheim, resp. tamní dopravce Tide Buss, potvrdilo dříve avizovanou smlouvu na 25 elektrobusů Volvo, což představuje dosud největší objednávku těchto vozidel u společnosti Volvo. Na další dva elektrobusy byla podepsána smlouva pro dopravu v norském městě Lillehammeru. A do třetice, při příležitosti zahájení závodu jachet Volvo Ocean Race byla představena 19m kloubová verze elektrobusu Volvo. Stejně tak jsou všechny uvedené události důležité pro společnost ABB, která je dodavatelem nabíjecí infrastruktury pro uvedené projekty.
Elektrobus Volvo 7900 Electric ve své základní 12m verzi je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících. Nabízen je nyní ve třech variantách s trakčními bateriemi o kapacitě 150, 200 a 250 kWh. To odpovídá dojezdu na jedno nabití přibližně od 120 do 200 km, v závislosti na topografických podmínkách a netrakční spotřebě (topení, klimatizace, pomocná zařízení). Pro nabíjení trakčních baterií jsou nabízeny dva evropské standardy: zásuvkové nabíjení typu CCS (neboli Combo 2) u všech verzí a průběžné dobíjení pantografovou konzolí standardu OppCharge (viz foto) pro verze s kapacitou baterií 150 a 200 kWh. Nové elektrobusy Volvo budou, s průběžným dobíjením podle standardu OppCharge využívajícím nabíjecí infrastrukturu dodanou společností ABB, provozovány městským dopravcem Tide Buss na čtyřech linkách městské dopravy v Trondheimu o délce 12 – 15 km. Jejich provoz bude zahájen v srpnu 2019. Spolu s deseti 18m elektrobusy od francouzského dodavatele Heuliez Bus tak bude mít Trondheim nejrozsáhlejší elektrobusový park v Norsku. Využití standardu OppCharge pro průběžné dobíjení elektrobusů od dvou různých výrobců zároveň potvrzuje účelnost standardizace v této oblasti i praktický užitek tohoto konkrétního standardu OppCharge. V Lillehammeru naproti tomu půjde o premiéru elektrobusů. Dva tyto elektrobusy budou využívat pouze nabíjení ze zásuvky standardem CCS v depu – potřebnou infrastrukturu dodá rovněž ABB. Po dobu dvou let budou zhruba od poloviny roku 2019 testovány na městských linkách 2, 3, 4 a 5. Předpokládá se, že po zkušebním období přejdou do pravidelného provozu. Elektrobusy jsou součástí strategie města směrem ke klimatické neutralitě do roku 2025. Kloubový 18,7 m dlouhý elektrobus Volvo 7900 Electric Artic Concept (viz foto), představený na zahájení závodů Volvo Ocean Race, má přepravní kapacitu 135 cestujících, z toho 38 sedících. K pohonu slouží dva 185kW elektromotory a jako zdroj energie baterie o celkové kapacitě 250 kWh, rozložené do pěti bloků o 50 kWh. Zkušební provoz dvou těchto vozidel začal v posledním červnovém týdnu 2018 na lince 16 ve švédském Göteborgu. Linka 16, kde jsou provozovány jako vložený spoj, je dlouhá 11 km (resp. 7 km ve špičkovém provozu) a je zde 17 zastávek. Elektrobusy jsou průběžně dobíjeny výkonem 450 kW – rovněž s využitím standardu OppCharge – ve stanicích Eriksbergstorget a Sahlgrenska Sjukhuset. Předpokládá se testování dvou odlišných režimů průběžného dobíjení, které budou průběžně vyhodnocovány: žádné nebo jen minimální průběžné dobíjení při provozu během přepravních špiček a delší průběžné dobíjení při provozu v mimošpičkovém období. Tento zkušební provoz, stejně jako již probíhající provoz elektrických autobusů na göteborgské lince 55, je zastřešen projektem ElectriCity. Tento projekt je partnerstvím mezi výzkumnými organizacemi, výrobcem a městským dopravcem. Členy projektového týmu jsou výrobce Volvo Group, University of Technology, Region Västra Götaland, dopravce Västtrafik, město Göteborg, energetika Göteborg Energi a technologické parky Lindholmen Science Park a Johanneberg Science Park. Cílem projektu je testování provozně technických i obchodních aspektů průběžně dobíjených elektrických autobusů. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © AB Volvo Přečtěte si také: Hradec Králové zvyšuje novými elektrobusy a parciálními trolejbusy podíl bezemisní MHD28.6.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji konceptu smart city. Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018. Superkapacitorové elektrobusy: pozoruhodné řešení (zvláště) pro elektrifikované dopravceRozhovor s Filipem Ferferievem z Chariot Motors27.6.2018 Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors a prezentována byla v červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre mesto”, organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá, informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera z Chariot Motors. Celý rozhovor zde Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city8.6.2018 V prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart city Nitra první slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den veletrhu, 5. 6. 2018, ještě před jeho vlastním zahájením, jej uvedla konference „Elektrické autobusy pre mesto“, pořádané konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi „Elektrické autobusy pro město“, která proběhla v uplynulých letech již šestkrát a stala se tradičním doprovodným programem veletrhu Czechbus v Praze. Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy. Elektrobusy v Aarhusu: standard OppCharge také v Dánsku31.5.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku. Projekt ZeEUS v Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel předehřívání baterií a interiérů vozidel 13.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od švédského výrobce Volvo a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat vozidla od dvou různých výrobců. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu2.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Celý článek zdeCyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |