Elektrobusy v Aarhusu:
standard OppCharge také v Dánsku
31.5.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde
jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení
standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet
Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na
základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a
nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od
ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by
elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku.
![](zajimave_projekty/167-SmarterMobility.jpg)
Elektrobus Volvo 7900 Electric je
12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou
85 cestujících. Nabízen je nyní ve třech variantách s trakčními
bateriemi o kapacitě 150, 200 a 250 kWh. To odpovídá dojezdu na jedno
nabití přibližně od 120 do 200 km, v závislosti na topografických
podmínkách a netrakční spotřebě (topení, klimatizace, pomocná
zařízení). Pro nabíjení trakčních baterií jsou nabízeny dva evropské
standardy: zásuvkové nabíjení typu CCS (neboli Combo 2) u všech verzí a
průběžné dobíjení pantografovou konzolí standardu OppCharge pro verze s
kapacitou baterií 150 a 200 kWh.
Tyto elektrobusy v Aarhusu nahradí dosud provozované dieselové
autobusy, čímž přispějí k ozdravení životního prostředí ve městě co do
emisí a hluku – mějme přitom na paměti, že motor není jediným zdrojem
hluku vozidla a má významný podíl právě při rozjezdech a nízkých
rychlostech v městském provozu.
ABB dodá 300kW rychlonabíjecí stanici OppCharge, která bude umístěna na
konečné zastávce 15 km dlouhé linky č. 13, kde budou elektrobusy
provozovány.
Nabíjecí stanice ABB HVC 450P pro průběžné dobíjení (viz foto) jsou
dodávány v modulárním provedení s nabíjecími výkony 150 kW, 300 kW, 450
kW a 600 kW. Je v souladu technickou normou IEC 61851-23 (též jako ČSN)
pro systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením u
stejnosměrných nabíjecích stanic.
Dodávka od ABB zahrnuje také čtyři nabíjecí stanice HVC-Overnight
Charger pro
pomalé nabíjení v garážích. Tato stanice umožňuje sekvenční noční
nabíjení více vozidel v depu po stanovenou dobu. Celý systém je řešen
tak, aby se optimalizovaly související investiční náklady i průběh
spotřeby elektrické energie. Jako rozhraní slouží standardizovaná
zásuvka CCS-2 (Combo 2), tedy stejná, jako se používá i pro
elektromobily.
Proces nabíjení je v obou případech řízen s podporou portfolia
digitálních řešení ABB Ability™, které nabízí cloudovou správu zařízení
se vzdáleným přístupem v nejrůznějších odvětvích průmyslu, energetiky a
dopravy. V případě nabíjení elektrobusů umožňuje provozovatelům dopravy
přes internetové rozhraní odkudkoli monitorovat a konfigurovat nabíjecí
místa. Vzdáleně lze tak řešit i provozní problémy konkrétních vozidel a
významně minimalizovat čas na údržbu a dobu mimo provoz. Přitom je
velmi flexibilní, pokud jde o připojení k jiné nabíjecí síti,
dispečerskému systému nebo systému energetického managementu.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Obrázek © ABB
Foto © archiv
redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
30.5.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování
autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak
jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie
přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem
parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek,
jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese
velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu
Autonobus
tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v
areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu.
Celý článek zde
12.5.2018 Ačkoliv jsou země bývalého Sovětského svazu, pokud jde o povrchovou
elektrickou městskou dopravu, především doménou trolejbusů (o jejichž
technickém stavu a způsobu provozování se v odborných kruzích vyprávějí
pozoruhodné příběhy), začínají se i zde postupně uplatňovat
elektrobusy. Důkazem je dodávka celkem dvou set elektrobusů od ruských
výrobců GAZ a KAMAZ, které tamní dopravce Mosgortrans vybral v soutěži
na začátku května 2018.
Celý článek zde
10.4.2018 Od
konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová
studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem
automatický elektrický
minibus od francouzského výrobce Navya.
Celý
článek zde
15.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław
ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících
ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného
dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo,
podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických
hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto
výrobce.
Celý článek zde
13.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v
metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017.
Celý článek zde
12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v
souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění:
Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi
jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v
linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility
ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu,
který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v
rámci evropského projektu ZeEUS. První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018.
Celý článek zde
6.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od
slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových
autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30
autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018.
Celý článek zde
6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního
kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách
zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m
autobusů od švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových
18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla
za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským
výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající
8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň
jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své
přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat
vozidla od dvou různých výrobců.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde