|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Elektrobusy v Aarhusu: standard OppCharge také v Dánsku31.5.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku. Elektrobus Volvo 7900 Electric je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících. Nabízen je nyní ve třech variantách s trakčními bateriemi o kapacitě 150, 200 a 250 kWh. To odpovídá dojezdu na jedno nabití přibližně od 120 do 200 km, v závislosti na topografických podmínkách a netrakční spotřebě (topení, klimatizace, pomocná zařízení). Pro nabíjení trakčních baterií jsou nabízeny dva evropské standardy: zásuvkové nabíjení typu CCS (neboli Combo 2) u všech verzí a průběžné dobíjení pantografovou konzolí standardu OppCharge pro verze s kapacitou baterií 150 a 200 kWh. Tyto elektrobusy v Aarhusu nahradí dosud provozované dieselové autobusy, čímž přispějí k ozdravení životního prostředí ve městě co do emisí a hluku – mějme přitom na paměti, že motor není jediným zdrojem hluku vozidla a má významný podíl právě při rozjezdech a nízkých rychlostech v městském provozu. ABB dodá 300kW rychlonabíjecí stanici OppCharge, která bude umístěna na konečné zastávce 15 km dlouhé linky č. 13, kde budou elektrobusy provozovány. Nabíjecí stanice ABB HVC 450P pro průběžné dobíjení (viz foto) jsou dodávány v modulárním provedení s nabíjecími výkony 150 kW, 300 kW, 450 kW a 600 kW. Je v souladu technickou normou IEC 61851-23 (též jako ČSN) pro systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením u stejnosměrných nabíjecích stanic. Dodávka od ABB zahrnuje také čtyři nabíjecí stanice HVC-Overnight Charger pro pomalé nabíjení v garážích. Tato stanice umožňuje sekvenční noční nabíjení více vozidel v depu po stanovenou dobu. Celý systém je řešen tak, aby se optimalizovaly související investiční náklady i průběh spotřeby elektrické energie. Jako rozhraní slouží standardizovaná zásuvka CCS-2 (Combo 2), tedy stejná, jako se používá i pro elektromobily. Proces nabíjení je v obou případech řízen s podporou portfolia digitálních řešení ABB Ability™, které nabízí cloudovou správu zařízení se vzdáleným přístupem v nejrůznějších odvětvích průmyslu, energetiky a dopravy. V případě nabíjení elektrobusů umožňuje provozovatelům dopravy přes internetové rozhraní odkudkoli monitorovat a konfigurovat nabíjecí místa. Vzdáleně lze tak řešit i provozní problémy konkrétních vozidel a významně minimalizovat čas na údržbu a dobu mimo provoz. Přitom je velmi flexibilní, pokud jde o připojení k jiné nabíjecí síti, dispečerskému systému nebo systému energetického managementu. redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázek © ABB Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také: Technologická univerzita v Göteborgu zkouší autonomní elektrický minibus30.5.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek, jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu Autonobus tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. 200 elektrobusů GAZ a KAMAZ pro Moskvu12.5.2018 Ačkoliv jsou země bývalého Sovětského svazu, pokud jde o povrchovou elektrickou městskou dopravu, především doménou trolejbusů (o jejichž technickém stavu a způsobu provozování se v odborných kruzích vyprávějí pozoruhodné příběhy), začínají se i zde postupně uplatňovat elektrobusy. Důkazem je dodávka celkem dvou set elektrobusů od ruských výrobců GAZ a KAMAZ, které tamní dopravce Mosgortrans vybral v soutěži na začátku května 2018. Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall10.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem automatický elektrický minibus od francouzského výrobce Navya. Elektrické autobusy Volvo s nabíjecí infrastrukturou v Inowrocławi: projekt za 39,2 mil PZL (238 mil. Kč) zahájen15.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto výrobce. Projekt ZeEUS v Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel předehřívání baterií a interiérů vozidel13.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku března 2018. Projekt JIVE: 40 palivočlánkových autobusů Van Hool pro Kolín n. R. a Wuppertal6.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30 autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od švédského výrobce Volvo a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat vozidla od dvou různých výrobců. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu2.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |