Technologická
univerzita v Göteborgu zkouší autonomní elektrický minibus
30.5.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování
autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak
jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie
přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem
parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek,
jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese
velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu
Autonobus
tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v
areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu.
![](zajimave_projekty/166-Goteborg.jpg)
Stejně jako v případě zmíněného australského projektu je zde využíván
autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya (viz foto).
Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem
uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících (pro provoz v Göteborgu se
uvažují pouze sedící cestující). Provozní rychlost minibusu je 20 km/h,
maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy.
Minibus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW
umožňují vozidlu nezávislý provoz na jedno nabití na vzdálenost 100 km,
resp. po dobu 8 hodin. V pravidelném provozu je provozován také
například ve švýcarském Sionu (detailní případová studie tohoto
projektu je k dispozici v publikaci našeho autora Smart city v praxi).
Provoz tohoto autonomního minibusu probíhá pod vedením výzkumného
ústavu RISE a je součástí švédského programu „Next Generation Travel
and Transport“ (cestování a doprava příští generace). Spolufinancován
je švédskou vládní agenturou pro výzkum a vývoj Vinnova prostřednictvím
dvanáctiletého inovačního programu Drive Sweden.
Smyslem projektu je prověřit provoz autonomních vozidel i chování lidí
a jejich reakce na tento provoz v podmínkách běžného provozu, který je
nicméně pod dohledem, a tudíž bezpečný.
V areálu Chalmersovy technické univerzity tento minibus jezdí po trase
mezi hlavním vchodem, vědeckým parkem Johanneberg a knihovnou o
pracovních dnech od 8 do 16 hodin. Je doprovázen průvodcem, který plní
technickou i osvětovou roli, podobně jako například průvodce v
autonomním elektrickém minibusu v německém Bad Birnbachu.
Po čtyřtýdenním zkušebním provozu v areálu Technické univerzity bude
jeho provoz pokračovat po dobu šesti měsíců v nedalekém Lindholmenském
vědeckém parku, který je významným místem vývoje veškeré vozidlové
technologie ve Švédsku a kde sídlí i zmíněný program Drive Sweden.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Lindholmen
Science Park
Další informace zde
Přečtěte
si také:
10.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová
studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem automatický elektrický
minibus od francouzského výrobce Navya.
Celý článek zde
2.2.2018 Projekt
autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž
podrobněji informujeme v naší reportáži zde, nezůstane u
Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho
následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018.
Celý článek zde
1.2.2018 Melbourne je
4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící
na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících
denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily.
Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické.
Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední
míli“ autonomní elektrické minibusy. První testovací provoz pro
registrované účastníky bude probíhat v kampusu Bundoora univerzity La
Trobe, ležícího 20 km od centrální obchodní čtvrti města. Zkušební
provoz bude zahájen v dubnu 2018 a potrvá do června téhož
roku. Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
8.12.2017 Britský
projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich (FSEG je zkratka
„Fire Safety Engineering Group, tedy „Technická skupina pro požární
bezpečnost“) k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017.
Celý
článek zde
9.11.2017 Automatické
elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní
vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí
druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz
zpráva UITP. Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB.
Celý článek zde
Publikace Smart
city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního
křtu v březnu 2017
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde