Studie projektu
GATEway: veřejnost vnímá autonomní vozidla jako málo riziková, ale ne
bez výhrad
8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich (FSEG je zkratka
„Fire Safety Engineering Group, tedy „Technická skupina pro požární
bezpečnost“) k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017.

Studie pracovala se vzorkem 916 respondentů, z toho 49 % mužů a 51 %
žen. Věk respondentů se pohyboval v rozmezí 18 – 85 let se střední
hodnotou kolem 40 let. 85 % respondentů vlastnilo řidičský průkaz.
Respondenti v rámci studie porovnávali autonomní vozidla s konvenčními
automobily, motocykly, bicykly, konvenčními vlaky a vlaky bez
strojvedoucích.
Studie přinesla některé zajímavé poznatky:
Autonomní vozidla jsou vnímána jako „poměrně málo rizikový druh
dopravy“ a i přes některé výhrady nebylo vcelku námitek proti jejich
provozu na veřejných silničních komunikacích. Respondentů s vysloveně
negativním vztahem k autonomním vozidlům bylo méně než 10 %, což dává
autonomním vozidlům naději na uplatnění mezi veřejností. Téměř polovinu
respondentů by nicméně bylo třeba o užitečnosti těchto vozidel ještě
přesvědčovat.
Zároveň zde byl rozdíl ve vnímání bezpečnosti z různé perspektivy: Tato
vozidla se jeví jako bezpečnější z pohledu chodce a méně bezpečná z
pohledu cestujícího. Autonomní silniční vozidla se rovněž jeví jako
rizikovější než současné vlaky bez strojvedoucích.
Výhrady k autonomním vozidlům nezahrnovaly pouze bezpečnost provozu.
Vztahovaly se také ke kybernetické bezpečnosti těchto vozidel proti
virům a hackerům.
Názory na rizikovost autonomních vozidel se značně lišily v závislosti
na věku a pohlaví. Autonomní vozidla byla například lépe přijímána ze
strany mužů a mladších lidí. Studie také naznačuje (byť ne na
statisticky významné úrovni), že ti, kdo na silnici rádi riskují, mají
k autonomním vozidlům horší vztah. Tento závěr – pokud by jej další
výzkum potvrdil – vznáší otázky ohledně konstrukce autonomních vozidel
a jejich propagace mezi veřejností, bereme-li bezpečnost silničního
provozu jako imperativ.
Shrnuto: Studie potvrzuje, že autonomní vozidla mají šanci u veřejnosti
uspět. Zároveň však jejich propagace bude vyžadovat velké úsilí i další
prověření vnímání těchto vozidel mezi jednotlivými skupinami obyvatel
včetně příčin a vzájemných souvislostí tohoto vnímání.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © GATEway
Project
Další informace zde
Přečtěte
si také:
9.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní
vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí
druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz
zpráva UITP. Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB.
Celý článek zde
29.9.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický
dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech
a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě
zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde
o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech (blíže k této problematice viz prezentace ze semináře Čistá
mobilita v chytrém městě). Na pomoc jejich přípravě přichází
evropská iniciativa CIVITAS, která
v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr
zpracovaných SUMP.
Celý
článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
Automatické elektrické
minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel
24.7.2017 Jedním z
vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních
vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu
francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími
Lyonským a Austerlitz a lince
na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do
provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto
případě automatický elektrický minibus od
francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve
švýcarském Sionu. Elektrobus
je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální
rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus
je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují
vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.
Celý
článek zde
16.6.2017 Automatické
elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních
vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez
rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více
testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle
klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této
problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty,
na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní
společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající
se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty
budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi
areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v
Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového
rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené
zastávky. Celý článek
zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
20.1.2017 Automatická
vozidla bez řidiče ve městech, především tedy automatické
elektrické minibusy, pro něž se vžil název „autonomní vozidla“, jsou
dnes předmětem mnoha demonstračních projektů, například CityMobil2, GATEway,
SmartShuttle nebo SOHJOA.
Nejde však jen
o testování moderních dopravních a informačních technologií. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) zveřejněné v lednu 2017
pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles: a potential game
changer for urban mobility“ mají tato vozidla potenciál pro snížení
podílu individuální automobilové dopravy ve městech při zachování
potřebného uživatelského komfortu.
Celý
článek zde
16.11.2016 Nejstarším
provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je
ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí
Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních
rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway,
švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA
se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. Celý
článek zde