O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Ostrava začala řešit reklamní smog, nezapomíná ani na nevhodně svítící reklamy11.10.2019 Řada měst má jako svoji důležitou prioritu chránit svůj urbanistický a architektonický charakter veřejného prostoru, jeho jedinečnost a genius loci. Důležitý krok v tomto směru učinilo město Ostrava, které vydalo v říjnu 2019 manuál o tom, jak správně pracovat s venkovní reklamou. Doporučuje správné postupy a příklady, aby reklama byla čitelná, přehledná, vkusná a efektivní. Ostrava tak jako jedno z prvních měst v ČR (ne-li vůbec první) začíná řešit reklamní smog na svém území. Cíl opatření Rada města 1. října 2019 schválila nové Nařízení o regulaci reklamního smogu, které začne platit od 1. ledna příštího roku. Záměrem není reklamu zakázat, protože ta je běžnou součástí života, ale zlepšit stav venkovní reklamy, a tím i kultivovat veřejný prostor. Zásady jsou určeny pro majitele provozoven a podnikatele, kteří označují své provozovny nebo umísťují na budovy, do výloh či na venkovní prostranství reklamy, ale platí také pro kulturní instituce a jednotlivé městské obvody. Na základě nařízení rady vydalo město Manuál umísťování reklamy města Ostravy a připravuje komunikační kampaň s názvem: OSTRAVA 360° – Kvalitní venkovní reklama ze všech úhlů. Manuál umísťování reklamy Manuál umísťování reklamy města Ostravy, který reflektuje všechna nová pravidla, odpovídá na tři stěžejní otázky: Jak vypadá vkusná venkovní reklama? Jak reklamou nedegradovat architekturu a veřejný prostor? Jak si zjednodušit proces schvalování reklamních nosičů? Má pomoci zorientovat se v problematice venkovních reklam a jejich povolování. Přináší návod, jak rozeznávat vhodná a vkusná řešení, a také názorně prezentuje reklamy nevhodné a nevkusné, které svým provedením a umístěním degradují objekty a prostředí. Manuál se zabývá označením provozoven, jako jsou reklamní štíty, polepy, výlohy, výstrče, vitríny, a také markýzami, zahrádkami, stojany – takzvanými áčky i obrazovkami ve výlohách. Rozebírá všechny základní formy venkovní reklamy umístěné na městském mobiliáři, velkoplošnou reklamu i reklamu na štítech a fasádách či střechách, hypercube i další typy nosičů. Upřesňuje pojmy vztahující se k reklamě, uvádí příslušné právní předpisy a radí, jak má postupovat žadatel o povolení reklamy, zmiňuje postup stavebního úřadu i kompetence a závazná stanoviska odboru památkové péče. „OSTRAVA 360° – Kvalitní venkovní reklama ze všech úhlů“ je komunikační kampaň, která má za cíl předat podnikatelům i veřejnosti maximální možné, ucelené a přehledné informace k regulaci reklamního smogu ve městě. Na webu www.ostrava360.cz je ke stažení plné znění Nařízení pro regulaci reklamního smogu i Manuál pro umísťování venkovní reklamy. Ten je aktuálně distribuován do datových schránek všem podnikatelům a majitelům provozoven a městským obvodům. V případě potřeby se mohou podnikatelé i veřejnost obracet na město se svými dotazy hned několik způsoby. Reklama a svícení Kromě estetického problému představují reklamy také významný a dosud neprávem opomíjený zdroj světelného smogu s dopady často významnějšími, než je nevhodné veřejné osvětlení. Ani tento problém nenechává Ostrava bez povšimnutí, ačkoli se o problému světelného znečištění výslovně nezmiňuje. V Manuálu umísťování reklamy města Ostravy se mimo jiné uvádí: „Osvětlení reklamy se v městské památkové zóně nedoporučuje, v ostatních případech nenavrhovat bodové, vícebarevné nebo blikající osvětlení.“ U velkoplošné reklamy (billboardů) manuál připouští nasvícení, ale upozorňuje: „Podmínkou pro jejich umístění je, že nesmí snižovat bezpečnost silničního provozu, narušovat vzhled prostředí…obtěžovat hlukem nebo světlem především okolní zástavbu určenou pro bydlení, zdravotnictví, ubytování apod. U LED nebo jiných světelných panelů s reklamním sdělením umístěných na fasádách nebo samostatných konstrukcích manuál uvádí: „Tento typ reklamy je pro území s památkovou ochranou nežádoucí. Je možné jej v těchto plochách povolit pouze v mimořádných případech pro oznámení o sportovních a kulturních akcích.“ Věřme tedy, že tento pro někoho snad byrokratický, pro jiného již dlouho vítaný krok města Ostravy napomůže nejen městské architektuře, ale i zdraví obyvatel a životnímu prostředí ve městě. Město Ostrava a redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © redakce Smartcityvpraxi.cz ![]() Hluková a vibrační laboratoř Volvo vysvětluje: I městský hluk může zabíjet – elektrobusy jej pomáhají snižovat
Nová výzva MŽP a MPO na podporu veřejného osvětlení: prospěšný počin vlády i rozpaky
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |