IROP v letech 2021 –
2027: méně štědrý „bruselský strýček“, o podrobnostech se jedná
16.10.2019 Integrovaný regionální operační program (IROP) je důležitým prostředkem
pro spolufinancování českých investičních projektů z prostředků
Evropských strukturálních a investičních fondů. Tento program v gesci
Ministerstva pro místní rozvoj ČR bude pokračovat i po skončení
současného dotačního období. Podrobnosti se stále dolaďují. Jedno je
však jisté: Současná štědrá míra dotací, dosahující až 85 %, se již
opakovat nebude. Bylo to zřejmé při zahájení Roadshow IROP, které v
polovině října 2019 proběhlo v Akademii veřejného investování
Ministerstva pro místní rozvoj.
Roadshow k IROP
Cílem této roadshow je představit nejen změny a novinky v IROP pro
období 2021-2027, ale také nastavení a zaměření Integrovaných územních
investic (ITI) a Komunitně vedeného místního rozvoje (CLLD) pro období
2021-2027.
Roadshow IROP postupně navštíví během podzimu 2019 a jara 2020 všechna
krajská města.
Míra podpory a podporované oblasti
Už dlouho je známo, že celkové množství peněz, které bude Evropská unie
v období 2021-2027 rozdělovat, bude menší, než v období 2014-2020. Tomu
odpovídá i menší plánovaný objem peněz pro IROP, který činí přibližně
100 mld. Kč. Změní se také míra podpory, která bude odstupňována podle
rozvinutosti regionu. Současnou a předpokládanou míru podpory podle
regionů ukazuje tabulka níže.
Předběžně jsou známy oblasti, do kterých bude směřována podpora z IROP.
Jedná se například o vzdělávací a sociální infrastrukturu, eGovernment
a kybernetickou bezpečnost nebo rekonstrukci silnic II. třídy. K určité
obměně v podpoře dojde u komunitně vedeného místního rozvoje nebo u
investic do zdravotnictví, kde se nově objeví například urgentní
příjmy. Nově přibydou témata revitalizace veřejných prostranství nebo
podpora veřejné infrastruktury cestovního ruchu.
Mezi tématy, o nichž se jedná, jsou rovněž opatření v oblasti
energetické účinnosti, využívání energie z obnovitelných zdrojů nebo
rozvoj inteligentních energetických systémů, sítí a skladování energie
na místní úrovni. Dále jsou zde otázky přizpůsobení se změnám klimatu,
prevence rizik a odolnosti vůči katastrofám nebo udržitelného
hospodaření s vodou. Prostor v neposlední řadě dostává také podpora
zelené infrastruktury v městském prostředí i městská mobilita.
Zaměření témat se bude průběžně zpřesňovat v závislosti na vyjednávání
programu s Evropskou komisí. S prvními výzvami v IROP lze počítat v
roce 2021.
Zájemci o bližší podrobnosti v oblasti financování investic do
elektrických autobusů získají informace z první ruky na listopadové
konferenci „Elektrické autobusy pro město VIII“, již tradičně pořádané
jako doprovodný program veletrhu Czechbus provozovateli tohoto portálu.
Investiční dotace – „peníze zdarma“ a také budoucí problémy
Závěrem je dlužno připomenout, že dotovaná část aktiv se neodepisuje.
Provozovatel si tedy nemůže „dát stranou“ nezdaněné prostředky na
jejich budoucí obnovu.
Investiční dotace tak mohou nastartovat používání ekologických
technologií nebo napomoci realizaci společensky prospěšných projektů,
zároveň však zakládají budoucí problémy s obnovou pořízeného majetku. Z
lepšího do horšího se nikomu nechce – jistě ne občanům zvyklým na
komfort díky evropským dotacím.
Je proto třeba s dotacemi zacházet velmi obezřetně a zároveň hledat
zdroje financování, které umožní budoucí obnovu majetku v požadovaném
rozsahu a kvalitě.
MMR ČR a redakce
Smartcityvpraxi.cz
Tabulka © MMR ČR
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
11.10.2019 Řada měst má jako svoji důležitou prioritu chránit svůj urbanistický a
architektonický charakter veřejného prostoru, jeho jedinečnost a genius
loci. Důležitý krok v tomto směru učinilo město Ostrava, které vydalo v
říjnu 2019 manuál o tom, jak správně pracovat s venkovní reklamou.
Doporučuje správné postupy a příklady, aby reklama byla čitelná,
přehledná, vkusná a efektivní. Ostrava tak jako jedno z prvních měst v
ČR (ne-li vůbec první) začíná řešit reklamní smog na svém území.
Celý článek zde
8.10.2019 V říjnu 2019 byl odborné veřejnosti prezentován metodický dokument
„GUIDELINES for Developing and Implementing a Sustainable Urban
Mobility Plan (2nd Edition)“ pro přípravu Plánů udržitelné mobility
(SUMP). Jeho součástí je i osm užitečných základních principů, které
jsou aplikovatelné při plánování městské mobility bez ohledu na
velikost města – v případě menších měst tedy například formou
dopravního generelu.
Celý článek zde
Nová výzva MŽP a MPO
na podporu veřejného osvětlení: prospěšný počin vlády i rozpaky
21.8.2019 Města
a obce mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení
díky společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v
chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro
ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od
1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat
za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím
přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k
úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S
tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které
chceme v tomto článku rovněž upozornit.
Celý článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde