Vídeň do roku 2020
postaví 1000 nových dobíjecích míst pro elektromobily
2.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke konceptu smart city. Vedle rozsáhlých
developerských projektů typu Aspern Seestadt
je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice.
Prvních 230 dobíjecích míst vznikne po celé Vídni už do poloviny roku
2018. V každém z 23 městských obvodů nejprve vyroste pět
rychlonabíjecích stanic s kapacitou pro dva elektromobily a výkonem 11
kW. Další stanice budou vznikat do roku 2020.

Výběr stanovišť pro nabíjecí stanice se řídí řadou kritérií od
atraktivity (vazby na MHD, nákupní možnosti apod.) přes vytíženost,
napojení na distribuční síť až po hospodárnost. Vzniklý systém by měl
umožnit pohodlné a jednoduché dobíjení, čemuž bude uzpůsobena i
obsluha. Pro ni bude možno využít i mobilní aplikaci, která upozorní na
plné dobití vozidla. Vyúčtování zohlední jak odebraný proud, tak dobu
obsazení nabíjecího místa.
Výstavbu veřejné dobíjecí sítě provede městský energetický podnik.
Podobně jako při výstavbě tzv. občanských elektráren i nyní Wien
Energie nabízí jednotlivcům možnost do projektu investovat. Tentokrát
formou kuponů na dobíjení. Pětileté balíčky za 250 EUR přinášejí až
devítiprocentní zhodnocení. Startovní emise 2500 balíčků se přes web
www.1000.wienenergie.at vyprodala během čtyř dní, dalších 2500 balíčků
je nyní v prodeji.
Počet obyvatel Vídně v posledních deseti letech narostl přibližně o 200
000 a s tím stoupá i objem dopravy.
Budované nabíjecí stanice mají následující technické parametry:
• Výkon: každé dobíjecí místo 11 kW (400
V/16 A),
• Konektor: typ 2 (Mennekes),
• Stanice: vždy 2 dobíjecí místa,
• Umístění: do 2018 celkem 5 stanic ve
všech 23 městských obvodech; do konce 2020 1000 dobíjecích míst.
Výstavba elektrických dobíjecích stanic ve Vídni je vedle rozvoje MHD
dalším důležitým základem ekologicky přívětivé městské mobility, která
je součástí smart city Vídeň.
Koncept smart city Vídeň je rozvíjen od roku 2011 jako iniciativa
vedení města. Formálně je tato iniciativa shrnuta do strategického
dokumentu „Smart City Wien, Rámcová strategie“ s časovým horizontem
2050. Dokument navazuje na environmentální cíle EU pro roky 2020, 2030
a 2050. Tyto cíle promítá do základních strategických cílů, jimiž jsou
ochrana zdrojů, inovace a kvalita života ve městě.
Ochrana zdrojů zahrnuje především čistou energetiku a mobilitu, budovy
a další městskou infrastrukturu, včetně podpory obnovitelných zdrojů
energie, hromadné dopravy, rozvoj dopravní telematiky a ochranu městské
zeleně.
Inovace zahrnují hospodářský rozvoj, technický pokrok zejména v oblasti
informačních technologií a jejich využívání i podporu vzdělávání a
výzkumu.
Kvalita života znamená mj. rovnoprávný přístup k občanům bez ohledu na
věk, pohlaví, původ nebo další rozdíly.
Tyto oblasti jsou dále rozpracovávány do cca 40 konkrétních cílů, které
jsou zpravidla (ne vždy) vyjádřeny konkrétními ukazateli a rokem jejich
naplnění. Do roku 2030 mají například v duchu těchto cílů drasticky
klesnout emise CO2 na obyvatele a díky tomu se zvýší kvalita ovzduší.
Energii dobíjecím stanicím by podle představitelů města měly poskytnout
obnovitelné zdroje – zde poznamenejme, že cca 70 % elektrické energie v
Rakousku je vyráběno ve vodních elektrárnách.
Další informace o smart city Vídeň jsou uvedeny například jako
samostatná případová studie v knize Smart city v praxi od
Jakuba Slavíka, která je první českou publikací k problematice smart
city.
redakce
Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů Eurocomm-PR Praha/Zahraniční
kancelář města Vídně
Foto © Wien
Energie/EHM
Další informace: www.eurocommpr.cz
Přečtěte
si také:
12.11.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a mezinárodní úrovni
jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více než 1900
rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900 projektů v
oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti konstrukce
vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že spleť těchto
projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na pomoc přichází na
začátku října 2017 evropský informační systém Transport Research and
Innovation Monitoring and Information System (TRIMIS).
Celý článek zde
ČEZ a ABB: společně
pro rozvoj elektromobility v ČR, nová nabíjecí stanice s vysokým
výkonem se představila světu
6.10.2017
Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW.
Celý článek zde
3.10.2017 Dne 3. října 2017 se v Praze již podruhé konala
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Konference byla pořádána pod záštitou
Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR
a Ministerstva dopravy ČR. Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v
rámci projektu elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za
bankovní sektor byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský
průmysl společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury),
Eurogreen (zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel
francouzského výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným
garantem konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy. Celý článek zde
29.9.2017 Plán udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický
dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech
a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě
zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde
o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech (blíže k této problematice viz prezentace ze semináře Čistá
mobilita v chytrém městě). Na pomoc jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která
v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr
zpracovaných SUMP.
Celý článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
16.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat koncept smart
city, jsou systémy
chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující senzory na
parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům rychle
nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto systémech
hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít stejně tak
své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných soukromých
objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo návštěvníkům
a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová parkovací
místa.
Není proto divu, že inteligentní parkovací systémy a možnosti jejich
uplatnění přitahují průmyslové dodavatele rozmanitých „chytrých“
technologií. Na popud jednoho z nich provedla v průběhu července a
srpna 2017 konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem tohoto portálu, předběžný průzkum
českého trhu inteligentních parkovacích technologií. Celý článek zde
Metanolový
palivočlánkový užitkový elektromobil představen veřejnosti
14.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km,
tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční
spalovací motor.
Celý článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde