Opožděné městské
autobusy v Lisabonu budou mít přednost na křižovatkách
15.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v mnoha městech
problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující od používání
povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské hlavní město
Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou odpovědí na
tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami pro zpožděné
autobusy MHD.
V Lisabonu bylo v roce 2017 zaznamenáno celkem 1337 situací, kdy
motoristé kvůli nesprávnému parkování zablokovali průjezd. Pro městské
autobusy to vedlo k celkem 937 hodinám přerušení provozu MHD.
Odpovědí na tento problém je zmíněná přednost na křižovatkách pro
opožděné autobusy MHD.
![](zajimave_projekty/142-lisbon.jpg)
Technickou základnu pro tuto funkci tvoří městský telematický systém
GERTRUDE (Gestion Electronique de Règulation en Temps Réel pour
l’Urbanisme, tedy elektronické řízení pro městskou regulaci v reálném
čase), který se rozvíjí již od roku 1985 a je průběžně inovován. Tento
systém nyní soustřeďuje pomocí více než 1400 senzorů v reálném čase
data o provozu na silničních komunikacích ve městě.
Opožděný autobus MHD blížící se ke křižovatce bude s pomocí tohoto
systému rozpoznán senzorem v dopravní signalizaci. Autobus na základě
tohoto vyhodnocení dostane automaticky zelenou, a nemusí tak před
křižovatkou zpomalovat, a tím dále ztrácet čas a zvyšovat zpoždění.
Projekt se nejprve bude testovat v okolí velkých náměstí Entrecampos a
Marquês de Pombal, dále se předpokládá její rozšíření na dlouhou rušnou
třídu Estrada de Benfica.
Projekt je součástí strategie vedení města směrem k čisté mobilitě, kdy
je snaha motivovat obyvatele k menší míře využívání soukromých vozidel.
Vedení města si je vědomo, že toho nelze dosáhnout bez plnohodnotné
alternativy v podobě plně funkční veřejné dopravy. Průzkum mezi občany
však ukázal, že občané jako hlavní problém její kvality vnímají
nedostatečnou přesnost a pravidelnost. Přednost autobusů na
křižovatkách by měla pomoci tento problém řešit.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Eltis.org
Další informace zde
Přečtěte
si také:
5.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným
pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a
celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů
dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu
2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE
Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s
platformou HERE Mobility Marketplace.
Celý článek zde
2.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži zde, nezůstane u
Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho
následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018.
Celý článek zde
Aplikace Bike Citizens
Analytics pomáhá plánovat městskou cyklodopravu
24.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha –
jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do
protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics, vyvinutá nizozemskou univerzitou NHTV Breda
University a představená odborné veřejnosti v lednu 2018.
Celý článek zde
22.1.2018 Zimní cyklistika ve městech je i v našich, klimaticky mírných
podmínkách z mnoha důvodů adrenalinovým druhem dopravy. Dvojnásob to
platí pro cyklodopravu v severských zemích. Přesto se Turku, téměř
dvousettisícové město ve Finsku, snaží s tímto problémem vypořádat a v
rámci evropského projektu CIVITAS ECCENTRIC vytvořit pro své občany
bezpečné cyklostezky. S výsledkem byla odborná veřejnost seznámena v
lednu 2018.
Celý článek zde
Kodaňská S-Bane: PPP
pomůže rozvoji automatizované městské dráhy
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane
v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.
Celý článek zde
9.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí,
zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel,
nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho
odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím
a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci
2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova:
„NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží
Penn Station.
Celý článek zde
5.1.2018 Nitra, cca 80tisícové západoslovenské město s bohatou historií, je
významným slovenským průkopníkem konceptu smart city. Jedním z
projektů tohoto smart city je systém sdílených bicyklů – bike-sharing,
který byl zprovozněn v červenci 2017 jako první takovýto systém na
Slovensku. Na konci listopadu 2017, u příležitosti odstavení bicyklů
pro zimní údržbu, byla provedena první, a bezesporu úspěšná, bilance
jeho provozu.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
Cyklus odborných konferencí „Smart
city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické
autobusy pro město“
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde