Belgický autonomní
minibus vozí turisty od parkoviště k jeskyním
13.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního
elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve
smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými
jeskyněmi Grottes de Han.
Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského
výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a
2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících. Provozní
rychlost minibusu je 25 km/h, maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu
směru slouží obě otočné nápravy. Minibus je plně klimatizovaný. Trakční
baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz na jedno
nabití na vzdálenost 100 km, resp. po dobu 8 hodin. V pravidelném
provozu je provozován také například ve švýcarském Sionu (detailní
případová studie tohoto projektu je k dispozici v publikaci našeho
autora Smart city v praxi), ale i jinde
ve světě včetně Kanady nebo Austrálie.
Pro navigaci se zde kombinují lidarové senzory, GPS, odometrie a kamery
pro detekování ostatních vozidel a chodců ve smíšeném provozu.
(Poznámka: Lidar – „světelný radar“ – je přístroj, který vysílá
laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření.
Odometrie je metoda relativní lokalizace založená na odhadu změny
pozice a orientace vozidla prostřednictvím údajů o otáčení jeho kol.)
Cílem zkušebního provozu, který má trvat dva měsíce, je sledovat, jak
cestující a další účastníci silničního provozu reagují na autonomní
minibus. Keolis, provozovatel veřejné dopravy v mnoha městech, je
přesvědčený, že tento druh dopravy je vhodný pro „přepravu na posledním
kilometru“ mezi konečnou veřejné dopravy a areály, jako univerzitní
kampusy, turistické atrakce nebo nemocnice. Se stejným cílem jsou
zkoušeny i další projekty autonomních elektrických minibusů ve světě,
například projekt Německých drah v bavorských lázních Bad Birnbachu.
Zkušební provoz v Han-sur-Lesse probíhá v partnerství Keolisu a
dodavatele vozidel Navya s belgickým Ministerstvem mobility a dopravy,
institutem pro silniční bezpečnost Vias a správcem jeskyní Grottes de
Han. Pro Keolis je to první projekt autonomního minibusu.
Do budoucna se předpokládá prodloužení trasy na 1,5km okružní linku.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Railway
Gazette International/Metro Report International
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
15.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího
druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle
projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad
Birnbachu) i
jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl
zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna
2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu.
Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského
výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a
2,7 m vysoký.
Celý článek zde
30.5.2018 Univerzitní
areál je zpravidla zajímavým místem pro testování
autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak
jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie
přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem
parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek,
jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese
velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu
Autonobus
tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v
areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu.
Celý
článek zde
10.4.2018 Od
konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová
studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem
automatický elektrický
minibus od francouzského výrobce Navya.
Celý
článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad
Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý
článek zde
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde