Parciální trolejbus
EKOVA Electron 12T obstál ve zkušebním provozu
18.2.2019 Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice
jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být
napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA
ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu.
Vedle již provozovaného elektrobusu s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto
druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh
trolejbusů.

Na trasy linek Dopravního podniku Ostrava byl trolejbus nasazen v srpnu
2018 a do konce roku ujel 20 134 km, které pro zkušební provoz
předepsal Drážní úřad. Cestující se trolejbusem mohli svézt především
na lince 101 z hlavního nádraží na Hranečník a dále na Ludvíkovu. Právě
úsek z Hranečníku na Ludvíkovu v délce cca 5,3 km trolejbus absolvoval
pouze pomocí bateriového pohonu.
Zkušební provoz odhalil několik drobných nedostatků, které byly
odstraněny, především úpravou softwaru vozidla. Po zkušebních jízdách
byla také provedena typová dílenská zkouška, při níž byl zkontrolován
stav trolejbusu po ujetí stanoveného počtu kilometrů. V nejbližších
dnech bude ještě při nízkých venkovních teplotách realizována zkouška
topného systému. Po kompletaci všech podkladů EKOVA ELECTRIC požádá
Drážní úřad o schválení typu vozidla.
Bateriový zásobník dodá trolejbusu dostatek energie na ujetí
vzdálenosti 12 kilometrů, přičemž ve voze funguje během jízdy
klimatizace nebo vytápění. Pokud jsou tyto technologie vypnuty,
dosahuje dojezdu až 41 kilometrů. Oproti jízdě na dieselagregát (dříve
využívaný pohon pro trolejbusy mimo trakční vedení, vyznačující se
extrémní měrnou spotřebou nafty) je parciální trolejbus spolehlivější a
také méně hlučný a samozřejmě bezsemisní. V případě, že nejsou využita
2 místa pro vozíčkáře (na jednoho pasažéra na invalidním vozíku se
počítá s hmotností 250 kg!), pojme až 86 cestujících.
EKOVA ELECTRIC,
redakčně upraveno
Foto © EKOVA
ELECTRIC
Další informace zde
Přečtěte
si také:
2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v
historii a množstvím kulturních a historických památek a také město,
které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti
zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je
nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
Celý
článek zde
Pokračuje „velký
třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v
ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“
22.11.2018
Dne 21. listopadu 2018 se v Praze konal sedmý běh
konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 160 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Celý článek a
prezentace ke stažení zde
22.10.2018 Ostrava
je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v
pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením.
Jejich
koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho dílen –
dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a EKOVA
ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně elektrobusů:
Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno do provozu s
cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž EKOVA
ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká veřejnost v
říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících.
Celý článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde