Metro v Sydney: první
metro v Austrálii je plně automatické, používá CBTC
20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech
kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května
2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s
cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v
Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka
byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii
CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu.

Severovýchodní linka ve správě organizace Transport for New South Wales
(TfNSW) představuje první etapu výstavby metra v Sydney – největší,
přibližně čtyřmiliónové, australské aglomeraci. Linka byla vybudována a
po dobu 15 let bude provozována konsorciem Northwest Rapid Transit
(NRT) v rámci veřejně-soukromého partnerství (PPP).
Tato linka je 36 km dlouhá se 13 stanicemi a depem. Předpokládá se, že
nabídne cestujícím komfort veřejné dopravy dosud na australském
kontinentě nevídaný – vlaky ve čtyřminutových intervalech ve špičkovém
období dne. Na trati je celkem 28 km jednokolejných tunelů, z nichž
více než polovina byla nově vybudována a zbývající převzaty od
příměstské železnice. Metro používá svrchní napájení 1500 V DC.
Nástupiště jsou vybavena průhlednými nástupištními stěnami, které tvoří
investičně nejnáročnější, ale zároveň nejspolehlivější ochranu
cestujících i provozu, a tudíž jsou u nových projektů metra
preferovány, jak ukazuje již zmíněná zpráva UITP.
Hlavním hráčem v technologické části projektu, zahájeného v září 2004 a
dokončeného přesně podle plánu, je francouzský dodavatel Alstom. Pro
tento projekt v rámci smlouvy s výše zmíněným konsorciem NRT
zkonstruoval, dodal a zprovoznil 22 šestivozových vlaků typu Metropolis
(viz foto). Dále dodal svoji technologii CBTC Urbalis, známé například
z Amsterodamu a mnoha
dalších měst po celém světě. Součástí kontraktu je také
patnáctiletá smlouva na údržbu vlaků, zabezpečovacího zařízení a pro
vybavení a provoz depa. Údržba bude využívat specializovanou
technologii Alstomu pro prediktivní údržbu, označovanou jako HealthHub.
Tato technologie zahrnuje průběžné sledování trakčního vedení, tratě a
vlaků, včetně detekce prasklin v koleji a sledování výhybek.
Metro v Sydney je dále rozšiřováno. V roce 2024 by mělo mít celkem 66
km tratí s 31 stanicemi.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Alstom
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným
způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny.
Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější
na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou
výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i
jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo
věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou
technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním
otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní:
Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019
odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s
vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical
platform screen doors – VPSD). Celý
článek zde
4.6.2019 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019
dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu
o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz
metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při
rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou
přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace.
Celý
článek zde
23.1.2019 Celkem 125
kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s
celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace
metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do
provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný
milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand
Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a
zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.
Celý
článek zde
18.3.2019 U
příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde