|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Praha testuje diesel-hybridní autobusy: třetím v pořadí je Iveco, opět se superkapacitory26.8.2019 Diesel-hybridní pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo a Solaris je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value. Diesel-hybridní autobusy v kontextu strategie pražské veřejné dopravy Dosavadní testy hybridních autobusů, které má DPP k dispozici, potvrzují úspory ve spotřebě nafty a tím i snížení emisí. Technologické řešení ukládání elektrické energie se u každého výrobce liší, navíc podmínky v Praze nelze úplně srovnávat s jinými evropskými metropolemi. Proto DPP oslovil další výrobce s cílem otestovat jejich řešení hybridních vozidel v reálném provozu v Praze. Nákup hybridních autobusů se jeví jako vhodné dočasné řešení při přechodu k plně bezemisním vozidlům. Naftové autobusy, které DPP v současnosti pořizuje, splňují nejpřísnější emisní normu Euro VI. Jejich emise jsou na obdobné úrovni jako u CNG vozidel. Autobusy s emisními třídami Euro V a Euro VI tvoří 76 % flotily autobusů DPP, přičemž tento podíl se díky průběžné obnově neustále zvyšuje. Pro další snížení emisí z veřejné dopravy, ale i splnění připravovaných evropských norem DPP pracuje na projektech bezemisních a nízkoemisních vozidel. Vedle nákupu plně elektrických autobusů a trolejbusů, pro které je však nezbytné v Praze vybudovat dostatečnou nabíjecí infrastrukturu, a přípravy projektu vodíkového autobusu, se jako další možnost snižování emisí jeví autobusy s dieselelektrickým hybridním pohonem. Kromě nižších emisí a hlučnosti je další výhodou hybridních vozidel v testované konfiguraci dojezd srovnatelný s klasickými vozidly se spalovacím motorem. Hybridní autobus od Iveca a jeho testování v Praze
Tento autobus používá technologii takzvaného sériového hybridu, podobně jako výše uvedený hybridní autobus Solaris. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený z generátoru či ze superkapacitorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Superkapacitory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Plně elektrický režim, funkce „Arrive & Go“, s vypnutým spalovacím motorem a nulovými emisemi je v činnosti při rychlosti vozu do 20 km/h, tj. při přiblížení k autobusové zastávce a semaforu a odjezdu od nich. Podle výrobce spotřeba paliva tohoto vozidla je až o 30 % nižší, a také emise CO2 mohou být až o 30 % nižší v porovnání s dieselovými autobusy. V současnosti jezdí ve světě více než 1 500 těchto hybridních autobusů. Jak uvedeno, úložištěm elektrické energie jsou zde superkapacitory, podobně jako u zmíněného hybridního autobus Solaris. Superkapacitory mají oproti bateriím řadu výhod, zejména provozní odolnost. Proto jsou s úspěchem uplatňovány i u některých průběžně dobíjených elektrobusů. Příkladem jsou elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního partnera konference Elektrické autobusy pro město VIII pořádané v listopadu 2019 provozovateli tohoto portálu. Autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m pro testovací provoz v Praze obdržel evidenční číslo 4998. Cestující jej mohou do 10. října vyzkoušet na následujících linkách, na něž bude vypravován z garáže Hostivař: 133 (Florenc – Sídliště Malešice) 165 (Sídliště Zbraslav – Háje) 175 (Florenc – Háje) 207 (Staroměstská – Ohrada) 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves) Na stejných linkách bude DPP do konce září testovat i zmíněný hybridní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid. Jízdní řády pro jednotlivé dny jsou k dispozici na webových stránkách DPP na dpp.cz. Technický popis vozidla: • Výrobce: Iveco France S.A., Venissieux, Francie • Obchodní označení: Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value • Palivo: motorová nafta / možnost použití biopaliva HVO (hydrogenovaný rostlinný olej, biopaliva druhé generace dle EN15940) • Vznětový motor: Iveco Tector EURO VI c o objemu: 6728 cm³ s technologií HI-SCR • Maximální výkon: 210 kW/2500 ot./min. • Výkon generátoru: 140 kW • Výkon elektromotoru: 120 kW (krátkodobě až 195 kW) • Celková délka: 12 m • Šířka: 2,5 m • Výška: 3,291 m • Rozvor náprav: 6,12 m • Provozní hmotnost: 12 860 kg • Největší povolená hmotnost: 18 745 kg • Nejvyšší rychlost: 72 km/h DPP, redakčně upraveno a rozšířeno Foto © DPP ![]() Superkapacitorový elektrobus Chariot testován v Dánsku na letištní lince
Dopravní podnik Praha zkouší další hybrid, tentokrát značky Solaris se superkapacitorovým zásobníkem energie
Kudy na průběžně dobíjené elektrobusy
Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)
Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |