|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Švestková dráha: nejmodernější a nejrychlejší česká lokálka bude mít unikátní bezúdržbový provoz28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují technický stav tratě.
Pestrý příběh jedné místní dráhy s dobrým koncem Kvalitní dopravní napojení je základním předpokladem hospodářského rozvoje města či obce. To si koncem 19. století dobře uvědomovaly také obce a městečka na západě Českého středohoří, i když si neříkaly „smart“ a nezpracovávaly k tomu SWOT analýzu. Z toho vzešla jejich iniciativa s cílem propojit železnicí Čížkovice, Třebenice, Třebívlice, Libčeves a Sedlec u Obrnic, řečeno slovy dobového tisku, „se státní dráhou v Lovosicích a na druhé straně s dráhami pražsko-duchcovskou a plzeňsko-březenskou“. Na konci této iniciativy byla regionální železnice (mnohonásobně rychlejší a výkonnější než tehdejší standard dopravy – koňský potah), která si časem vysloužila přízvisko Švestková dráha podle ovocných sadů a alejí Českého středohoří, jimiž procházela. Pravidelný provoz zde byl zahájen v prosinci 1898. Po vzniku samostatného Československa byla dráha zestátněna a s výjimkou peripetií druhé světové války sloužila pro osobní i nákladní dopravu provozovanou státními železnicemi až do první dekády dvoutisících let. Po přechodu na tržní hospodářství se ani Švestkové dráze nevyhnuly problémy českých lokálek v konkurenci automobilové dopravy. V roce 2007 byl její, v té době již skomírající, provoz ukončen pro nezájem Ústeckého kraje jakožto objednatele veřejné dopravy. V této situaci opět vstoupily do hry obce v okolí tratě. Rozhodnutí kraje se jim nelíbilo, a proto spolu s nadšenci do železniční dopravy založily občanské sdružení Konzultační dopravní společnost. Díky ní se vlaky v roce 2008 znovu rozjely v rámci turistického provozu. I přes tuto iniciativu však Správa železniční dopravní cesty (dnešní Správa železnic) označila trať Čížkovice – Obrnice za nepotřebnou a nabídla ji k odprodeji. Pro zanedbanou, téměř 36 kilometrů dlouhou trať to nakonec znamenalo osudový zvrat směrem do netušených výšin. Trať v roce 2016 koupila zmíněná průmyslová společnost AŽD Praha, zaměřená na automatizační technologie v dopravě. Šlo o podnikatelský záměr s cílem vybudovat z této trati zkušební polygon pro testování stávajících sdělovacích a zabezpečovacích technologii, ale i utajovaných novinek této společnosti. AŽD Praha navíc pod heslem „Švestková dráha žije“ navázala na činnost nadšenců a pokračovala v provozu sezónní víkendové turistické linky Lovosice – Most, která prochází malebnou krajinou Českého středohoří. Obliba této linky nakonec vedla Ústecký kraj k jednání se společností AŽD Praha, které vyústilo do podpisu smlouvy o zahájení pravidelného železničního provozu na lince U10 Litoměřice horní nádraží – Most od 15. prosince 2019. Významnou součástí této linky je právě Švestková dráha. Linka U10 je tvořena 11 páry vlaků jezdících mezi Litoměřicemi horním nádražím a Mostem a dalšími 7 páry vlaků v úseku Litoměřice horní nádraží – Třebívlice. Provoz zajišťují tři nově zrekonstruované motorové jednotky RegioSprinter od výrobce Siemens – Duewag (viz foto), čtvrtá je v záloze. Švestková dráha se tak stala, díky předvídavému přístupu, zdravému rozumu, dobrému podnikatelskému plánu a instalaci moderních technologií s následným zvýšením traťové rychlosti až na 100 km/h, nejmodernější a současně nejrychlejší regionální tratí na české železniční síti. Globální diagnostický systém pro bezúdržbový provoz trati
Místo obvyklých pochůzkářů bude celistvost kolejí hlídat speciální systém FTS s optickým kabelem, který sleduje vibrace kolejnic při projíždění vlaku. Pokud dojde k trhlině či lomu, systém tuto skutečnost identifikuje a přesně určí místo. Jakmile se podaří dořešit legislativní problémy, je v plánu, že po zjištění trhliny či lomu, případně i při detekování dalších poruchových stavů na trati, automaticky vzlétne dron (viz foto vpravo), který poletí ve vymezeném letovém koridoru mimo pohyb lidí a automobilů, aby zjistil reálnou situaci. Nyní jsou drony testovány za dohledu techniků s velmi uspokojivými výsledky. Sledovány budou také železniční přejezdy, systém ETCS (jednotný evropský vlakový zabezpečovač), činnost informačních systémů a rozhlasu, osvětlení stanic a zastávek a další prvky. Také technický stav propustků a mostků bude sledován po osazení chytrými čidly. Od tohoto inovativního systému, který bude rok ve zkušebním provozu, si AŽD Praha slibuje významné zlevnění provozu celé tratě, zefektivnění zásahů servisních techniků a minimalizaci omezení provozu. V současné době je trať bez dopravních zaměstnanců, protože je dálkově řízena z dispečerského pracoviště v železniční stanici Lovosice. Diagnostika a automatizované reakce na zhoršené parametry tratí se ukazují jako cesta k zefektivnění (nejen) regionálních tratí, a tím zachování jejich smysluplného provozu. redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů AŽD Praha Foto © AŽD Praha Další informace zde a také zde ![]() Technický a provozní stav nabití baterií (SOC): užitečné údaje i zdroj nedorozumění
„Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: trojnásobný nárůst počtu registrovaných vozidel v roce 2019
Tramvaje v Bordeaux: 130 tramvají, 35 km tratí bez troleje se spodním odběrem APS
Palivočlánkové vlaky Alstom Coradia iLint dostanou trakční baterie Akasol
Iarnród Éireann integruje informační systémy plánování cesty a provozu železnice
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |