Krakov testoval
tramvaj bez řidiče
3.3.2020 Krakov
je jedním z polských měst široce se angažujících v oblasti inovativní
městské dopravy (viz například naše reportáž
o krakovských elektrobusech).
Na konci ledna 2020 zažila krakovská tramvajová doprava provozovaná
městským dopravcem MPK pozoruhodnou událost: Vůbec poprvé v Polsku zde
byl během noci testován automatický provoz tramvaje bez řidiče (viz
foto).

Tato
zkušební jízda probíhala po krakovských ulicích na 1,6km úseku mezi
stanicemi Muzeum Narodowe a Cichy Kącik se dvěma mezilehlými
zastávkami. Testovacím vozidlem byla tramvaj Newag 126N. Bez řidiče,
zato s vrcholovými představiteli města na palubě, řídil během ní
palubní počítač rychlost a zastavování na zastávkách včetně otevírání a
zavírání dveří.
Jízdu tramvaje s dodržováním povolených rychlostí
a správným zastavováním na zastávkách zde hlídá satelitní navigace
spolu s měřením ujeté vzdálenosti.
Jízda byla součástí
výzkumného projektu, který probíhá v partnerství dopravce MPK, výrobce
tramvají Newag, Krakovské technické univerzity, softwarové firmy Cybid
a dodavatele elektronických zařízení Medcom.
Cílem projektu je
vyvinout systém, který by asistoval řidičům tramvají a zároveň je
hlídal, tak aby provoz tramvaje probíhal v rámci požadovaných
bezpečnostních parametrů. Přitom by systém sledoval překážky na trati,
zasáhl by v případě překročení povolené rychlosti a optimalizoval by
jízdní režim tak, aby byl zajištěn plynulý provoz na křižovatkách.
V dlouhodobém horizontu se předpokládá i plně
automatická jízda tramvají ve smíšeném pouličním provozu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
DVV Media International
Další informace včetně videosnímku zde

Přečtěte
si také:
28.2.2020 Před časem
téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu
opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku)
se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v
únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato
trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší
zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude
potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují
technický stav tratě.
Celý
článek zde
19.2.2020 Z
propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné
údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití.
Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční
spotřeby, což je
samostatný problém, zde zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv.
technickým a provozním stavem nabití (SOC z anglického „state of
charge“). Nad tímto rozdílem se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí
odborníci z nizozemské firmy ViriCiti, která je dodavatelem
inteligentních systémů pro podporu elektromobility. Zde z něj uvádíme
některé užitečné poznatky.
Celý
článek zde
Tramvaje v Bordeaux:
130 tramvají, 35 km tratí bez troleje se spodním odběrem APS
14.2.2020 Čtvrtmiliónové
francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské
pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu
zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají
používá systém spodního odběru Alstom APS, esteticky
šetrný k historickým částem města. V únoru 2020 se počet
bordeauxských tramvají zaokrouhlil na rovných 130.
Celý
článek zde
Reportáž
Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do
Krakova
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v
historii a množstvím kulturních a historických památek a také město,
které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti
zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je
nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat
svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ jsou
zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde